سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/03 03:00
فرشته طائرپور / کارگردان زن
کد خبر: 8534

کارگردان معروف سینمای ایران درگذشت

سینمای ایران داغدار شد!

فرشته طائرپور تهیه‌کننده سینما به دلیل کرونا درگذشت . فرشته طائرپور تهیه‌کننده آثار ماندگاری چون «گلنار» و «پاتال و آرزوهای کوچک» به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. فرشته طائرپور تهیه‌کننده باسابقه سینما صبح امروز سه‌شنبه ۲۶ مردادماه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا دار فانی را وداع گفت. فرشته طائرپور سینمای ایران را عزدار کرد. فرشته طائرپور دخترش را هم تنها گذاشت و خانواده اش به سوگ نشستند.

این تهیه کننده و فیلمنامه نویس سینما، در سال ۱۳۳۱ در تهران متولد شد و در کارنامه حرفه‌ای وی می‌توان به تهیه‌کنندگی آثاری چون «گلنار»، «پاتال و آرزوهای کوچک»، «مدرسه پیرمردها»، «وقتی همه خواب بودند»، «زن دوم»، «خاله قورباغه» و «آینه های روبرو» اشاره کرد.

فرشته طائرپور (زادهٔ ۱۶ بهمن ۱۳۳۱ در تهران) تهیه‌کننده، مدیر تولید، مجری طرح و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی بود.

وی قبل از وفات، مشاور امور مالیاتی خانهٔ سینما بود.

فرشته طائرپور در بهمن ۱۳۳۱ در تهران به دنیا آمد و فارغ‌التحصیل کارشناسی ادبیات انگلیسی است. او مدتی را به عنوان نویسنده و عضو هیئت تحریریه در مجله زن مشغول به کار شد و در سال‌های بعد ضمن مدیریت مرکز نگارش ویرایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (۱۹۹۱–۱۹۸۲) با گروه‌های کودک و نوجوان شبکه‌های اول و دوم سیما در مقام مشاور و نویسنده همکاری داشته‌است. طائرپور به دنبال فعالیت ادبی در حوزه کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۶۶ در زمینه سینمای کودک نیز به کار پرداخت. خانه ادبیات و هنر کودکان و نوجوانان که طائرپور مدیرعامل آن است تاکنون بیش از ده فیلم سینمایی و حدود بیست هزار دقیقه آثار ویدئویی تهیه کرده‌است.

طائرپور در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر نیز نخستین داور زن از مجموعه سینمای ایران محسوب می‌شود. او در این جشنواره دور از شش داور مرد دیگر دیده شد، دلیل آن سرماخوردگی وی اعلام شد، که در کمال تعجب تماشاگران شاهد روبوسی برندگان زن با وی بودند.

او همچنین نخستین داور جشنواره فیلم‌های کودکان در جشنواره‌های فرانکفورت، قاهره و حیدرآباد بوده‌است، درضمن نخستین سینماگر ایرانی است که در پنجاه سال گذشته توانسته به عضویت هیئت رئیسه سازمان بین‌المللی فیلم سازان کودک وابسته به یونسکو (سیفژ) درآید. فرشته طائرپور در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ به عنوان نخستین تهیه‌کننده زن، به عنوان رئیس هیئت مدیره خانه سینما که بزرگ‌ترین سندیکای صنفی سینماگران ایرانی است، انتخاب و مشغول به کار بوده‌است.

 

 

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4jz9z2