چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/04/20 10:32
اختصاصی شمانیوز؛
کد خبر: 2878

قولنامه در خرید ملک چیست؟

قولنامه نوعی قرارداد اولیه‌ است که بین خریدار و فروشنده نوشته میشود. هنگامی که فروشنده،ملکی را به خریدار واگذار میکند شرایطی را در قولنامه مشخص میکند.

به گزارش شمانیوز به نقل از شیرازملک، قولنامه نوعی قرارداد اولیه‌ است که بین خریدار و فروشنده نوشته میشود. هنگامی که فروشنده،ملکی را به خریدار واگذار میکند شرایطی را در قولنامه مشخص میکند.امکان دارد این واگذاری  در ازای وجه کاملاً نقد مشتری و یا در قالب چند قسط با فاصله‌های زمانی مشخص انجام شود. در قولنامه تمام این جزئیات ذکر می‌گردند و اطلاعات مربوط به سند نیز به یادداشت می‌رسد. سپس طرفین معامله آن را امضا کرده و تا وقتی که معامله و انتقال سند و انتقال وجه به صورت کامل انجام نشده، از اعتبار برخوردار میباشد.اعتبار قولنامه تا زمانی است که معامله، انتقال سند و انتقال وجه بصورت کامل انجام نشده باشد.

 

مهمترین جزء قولنامه چیست؟

مشخصات خریدار، فروشنده و ملکی که قرار است معامله شود اولین و مهم‌ترین بخش در قولنامه است. در این سند همچنین زمان آغاز و پایان معامله ذکر می‌گردد و همچنین طرفین بنا به توافقی که بین خودشان می‌کنند، حقی را برای فسخ معامله در صورت به وجود آمدن شرایط خاص در نظر می‌گیرند. منظور از شرایط خاص شرایطی است که خریدار یا فروشنده بر طبق آن حق دارند از نظر حقوقی و قانونی معامله را بر هم بزنند.

 

 نکات مهم هنگام تنظیم قولنامه چیست؟

 هنگام نوشتن قولنامه خریدار و فروشنده باید دقت کنند که بنگاه یا مشاور املاکی اعتبار داشته باشد. بنگاه املاک باید از اتحادیه‌ی مشاورین املاک مجوز رسمی داشته باشد تا صلاحیت تنظیم قولنامه را داشته باشد. این امر به خصوص برای خرید خانه در شیراز و شهرهای بزرگ اهمیت دارد. اگر این مجوز قانونی وجود نداشته باشد، قولنامه فاقد اعتبار حقوقی خواهد بود و در صورت مشکلات احتمالی بعدی نمی‌توان به آن استناد کرد.

مشاور املاک واسطه‌ بین خریدار و فروشنده است و در صورت وجود هرگونه مشکل در ملک یا در پرداخت هزینه‌ها یا هر مشکل دیگری در زمینه‌ی مسائل حقوقی، طرفین به او مراجعه می‌کنند. یکی دیگر از نکاتی که هم خریدار وفروشنده باید به آن توجه کنند،طرفین قرارداد قدم به قدم و به صورت همزمان تعهدات خود را اجرایی کنند. طبعاً تا زمانی که کار انتقال سند به صورت کامل انجام نگرفته، خریدار نباید تمام مبلغ معامله را بپردازد؛ همچنین تا زمانی که فروشنده پول خود را به صورت کامل دریافت نکرده، نباید سند را به نام خریدار انتقال دهد.

تا زمانی که کار انتقال سند به صورت کامل انجام نگرفته، خریدار نباید تمام مبلغ معامله را بپردازد؛ همچنین تا زمانی که فروشنده پول خود را به صورت کامل دریافت نکرده، نباید سند را به نام خریدار انتقال دهد.

گاهی ممکن است ملک مورد معامله تحت مالکیت چند نفر باشد، در اینصورت تمام آن‌ها باید پای معامله حضور داشته باشند و یا اینکه یک نفر به وکالت از همه‌ی آن‌ها در معامله حضور یابد. دقت داشته باشید که این وکالت باید به صورت محضری در دفترخانه‌ی اسناد رسمی ثبت شده باشد و اصل گواهی آن ارائه شود. در غیر این صورت هرگونه دستخط یا مهر و امضا و یا حتی سربرگ‌های شرکتی فاقد اعتبار قانونی میباشد و ممکن است در آینده مشکلاتی بوجود آورد.

در قولنامه نحوه‌ی پرداخت‌ها و واگذاری‌ها  به صورت دقیق باید ذکر شود؛ اگر خریدار قرار است چک ارائه کند، باید مشخصات چک به صورت دقیق در قولنامه ذکر شود و اگر مدارکی مانند اصل سند از سوی فروشنده باید ارائه شود، عنوان آن‌ها در قولنامه باید ثبت شود تا بعداً مسائل حقوقی با مشکل مواجه نشوند. بنگاه مشاور املاک به هیچ عنوان جانبدار هیچ کدام از طرفین قرارداد نباید باشد و مدارک ارائه شده از سوی فروشنده و چک‌های خریدار نیز باید نزد او به امانت نگاه داشته شود. بنگاه بدون رضایت فروشنده و خریدار حق ندارد مدارک هر کدام از طرفین را به دیگری ارائه دهد.

 

 

منبع:شمانیوز

 

 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4bxld2