پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/08/19 06:58
کد خبر: 6481

کدام رشته ها در دانشگاه آزاد با افزایش قیمت روبه رو شدند!

دانشجویان دانشگاه آزاد می‌گویند شهریه ثابت رشته روانشناسی بالینی در ترم جاری حدود ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

از چند روز گذشته دانشجویان رشته روانشناسی بالینی در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد هنگام ثبت نام و پرداخت شهریه ثابت با عددی نامتعارف مواجه شدند؛ آنها بر این باورند، شهریه این رشته نسبت به ترم گذشته با افزایش دو برابری همراه بوده است.

ماجرا از این قرار است که دانشجویان زمان ثبت نام در رشته روانشناسی بالینی متوجه شدند، این رشته زیر مجموعه گروه پزشکی قرار گرفته است؛ در حالی که آنها معتقدند چرا وقتی وزارت بهداشت مجوزی در این خصوص صادر نکرده و رشته بالینی همچنان زیر مجموعه وزارت علوم است، شهریه رشته های علوم پزشکی را باید بپردازند؟

این دانشجویان با راه اندازی یک کمپین اعتراضی و جمع آوری امضا قصد دارند، صدای اعتراض خود را به گوش رئیس این دانشگاه برسانند.

یکی از دانشجویان معترض در همین رابطه می گوید: من دانشجوی مقطع ارشد روانشناسی بالینی هستم و در زمان انتخاب واحد ترم جاری با افزایش ۲۰۰ درصدی شهریه رو به رو شده ایم. برخی دلیل افزایش شهریه را این طور عنوان می کنند که این رشته در زیر مجموعه وزارت بهداشت قرار گرفته است؛ در حالی که ما در کنکور وزارت علوم شرکت کردیم نه وزارت بهداشت!

وی افزود: بالتبع مدرک ما از وزارت علوم صادر می شود و مدرک حاصله هیچ کیفیت و ارزش و اعتباری با قبل نخواهد داشت با این تفاوت که شهریه علوم پزشکی ها را می پردازیم. من و بسیاری از دانشجویان توان پرداخت این شهریه را نداریم و با این شرایط مجبور به انصراف هستیم.

یکی از دیگر از دانشجویان می گوید: من پذیرفته شده مقطع ارشد روانشناسی بالینی هستم و در ابتدا برای پرداخت شهریه در سامانه آموزشیار، مبلغ ۲ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان را پرداخت کردم اما با گذشت چند روز به طور ناگهانی مبلغ شهریه به حدود ۶ میلیون تومان تغییر کرد و وقتی از مسئولان مربوطه توضیح خواستیم گفتند رشته ما زیر شاخه گروه علوم پزشکی است.

دانشجوی دیگری که در کنکور امسال وزارت علوم شرکت کرده و می خواهد در مقطع ارشد این رشته تحصیل کند می گوید: هنگام ثبت نام متوجه شدم که شهریه ثابت رشته ای که در آن قبول شدم، ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است در حالی که وقتی از دانشجویان ترم بالایی پرس و جو کردم این شهریه ترم گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود. نکته جالب اینجاست که در کنار نام گروه، عنوان پزشکی درج شده است!

 

تصویر

 

وی افزود: وقتی حساب کردم متوجه شدم با احتساب واحدها و شهریه متغیر، کل شهریه من برای یک ترم حدود ۱۰ میلیون تومان می شود که واقعاً قدرت پرداخت این شهریه گزاف را ندارم. به همین دلیل قرار است من به همراه تعداد دیگری از دانشجویان این رشته فردا مقابل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد تجمع اعتراضی داشته باشیم.

امیر محجوب، مسئول ارتباط دانشجویی دانشگاه آزاد شب گذشته در حساب اینستاگرامی خود خبر از پیگیری این موضوع داد و اعلام کرد با دستور رئیس دانشگاه آزاد قرار است شهریه این رشته مجدداً بررسی و احتمالاً اصلاح شود.

امروز اما سخنگوی دانشگاه آزاد نسبت به این موضوع واکنش نشان داد؛ حیدری در توضیحات خود می گوید: افزایش شهریه رشته روانشناسی بالینی ارتباطی به زیر نظر بودن این رشته در گروه پزشکی ندارد. شهریه های دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع مختلف به صورت استانی و بر اساس شاخص هایی همچون پر متقاضی بودن، واحد تحصیل و … تعیین شده است.

وی البته در ادامه این نکته را هم اضافه کرد که ساماندهی امور آموزشی و پژوهشی رشته روانشناسی بالینی از اواخر سال ۹۷ از سوی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به گروه علوم پزشکی سپرده شده اما این امر بدان معنا نیست که روانشناسی بالینی جزو رشته های پزشکی محسوب می شود.

سخنگوی دانشگاه آزاد تصریح کرد: رشته روانشناسی بالینی در دانشگاه ها و واحدهای آموزشی دانشگاه تحت نظارت وزارت علوم و با سرفصل های معین این وزارتخانه تدریس می شود و تنها ساماندهی امور به گروه پزشکی سپرده شده است و تا زمانی که اختیارات کامل رشته روانشناسی بالینی از جمله تعیین سرفصل دروس ارائه شده در اختیار وزارت بهداشت قرار نگیرد، این رشته همچون دیگر رشته های تحت نظارت وزارت علوم است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3gjad3