جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/20 02:00
کد خبر: 8759

جرم ختنه زنان در ایران چیست؟

ختنه زنان چه عوارض هایی دارد ؟

ختنه زنان به معنی بریدن یا مسدود کردن قسمتی از آلت تناسلی زنانه است که به صورت سنتی در بعضی از گروه‌های قومیتی در آفریقا و غرب آسیا وجود دارد. بر خلاف ختنه پسران که در بسیاری از ادیان و سنت‌ها شایع است و از نظر پزشکی و بهداشتی نیز نظرات مثبتی در حمایت از آن وجود دارد اما ختنه زنان هیچ پیامد مثبتی برای آن‌ها نداشته و حتی باعث مشکلات و عوارض بسیار منفی و جدی برای آن‌ها می‌شود. تا امروز فعالیت‌های اجتماعی زیادی برای جلوگیری از این عمل در جهان صورت گرفته و در بسیاری از کشورها ممنوع شده است اما هنوز قوانین نتوانسته‌اند این سنت را مغلوب کنند.

انواع ختنه زنان

در حقیقت چهار نوع عمده از ختنه زنان وجود دارد و هرکدام از آن‌ها به عنوان ناقص‌سازی جنسی زنان شناخته می‌شود:

نوع اول: بریدن کل یا بخشی از کلیتوریس، در برخی جوامع به بریدن یک لایه نازک بیرونی کلیتوریس، ختنه سنت نیز گفته می‌شود.

نوع دوم: برداشتن کلی یا جزئی کلیتوریس و لب‌های کوچک واژن

نوع سوم: قطع کردن لب‌های بزرگ و کوچک آلت تناسلی و تنگ کردن یا مسدود کردن مجرای واژن که به این روش در سودان روش فرعونی گفته می‌شود.

نوع چهارم: در این نوع ختنه تمام آسیب‌های ممکن به دستگاه تناسلی زن وارد می‌شود. در این نوع با شکافتن، سوراخ کردن و دوختن، دستگاه تناسلی از بین می‌رود.

ختنه زنان در کجا وجود دارد؟

ختنه زنان در سنت بعضی از گروه‌های قومی آفریقا و غرب آسیا وجود دارد. هیچ‌کدام از ادیان الهی مانند اسلام و یهودیت و مسیحیت دستور به ختنه دختران نداده‌اند. در عوض سنت‌های قومی نقش بیشتری در حفظ این رسم داشته‌اند. خاستگاه این رسم را دره نیل و مصر باستان می‌دانند و امروزه نیز دختران ختنه‌شده در حدود 28 کشور جهان وجود دارد که شیوع آن بین زنان مصری، اتیوپیایی‌، کنیایی‌، سومالیایی بیشتر است. در ایران نیز ختنه زنان در مناطق جنوبی کشور به ویژه استان بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان و همچنین مناطق کردنشین آذربایجان و کرمانشاه وجود دارد و متاسفانه قانون مشخصی برای ممنوعیت آن وضع نشده است.

ختنه

رسوم ختنه زنان

معمولا در این جوامع رسومات مختلفی وجود دارد. اما اکثر اقوامی که به ختنه زنان معتقدند، آن‌ها را در آغاز نوجوانی و هنگام بلوغ یا قبل از ازدواج ختنه می‌کنند. در جنوب ایران رسم است که دختر را پیش از چهل روزگی ختنه کنند اما در بیشتر جوامع ختنه شدن دختر به معنای بالغ شدن او است.

دلایل ختنه کردن زنان

در این جوامع معمولا ختنه زنان با هدف افزایش پاکدامنی پیش از ازدواج و وفاداری زن و کم شدن احتمال خیانت به شوهر پس از ازدواج صورت می‌گیرد. به این دلیل که با برداشتن کلیتوریس لذت رابطه جنسی برای زنان به شدت محدود شده و احتمال کمتری دارد که از رابطه جنسی لذت کامل ببرند. هرچند تحقیقات نشان داده که این زنان به خاطر محدود شدن لذت از طریق رابطه جنسی به خیال‌پردازی و یا رابطه با مردان دیگر پناه می‌برند. در واقع می‌توان گفت که و رسم تاثیر معکوس داشته است. آگاهی از تفاوت زنان و مردان در این مرحله بسیار اهمیت می‌یابد. عملی که فواید جسمی و بهداشتی بسیاری برای مردان دارد، در زنان به عواقب جبران ناپذیری ختم می‌گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تفاوت زنان و مردان کلیک کنید.

عوارض و پیامدهای بهداشتی ختنه برای زنان

ختنه برای زنان نه تنها فایده ای ندارد بلکه  پیامدها و خطرات جسمانی نیز به وجود می‌آورد:

_درد، خون‌ریزی شدید و شوک هنگام بریدن کلیتوریس که معمولا بدون بی‌حسی انجام می‌شود.

عفونت زخم و عفونت‌های ادراری بعدی به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی در این عمل

مشکلات جنسی مانند درد شدید هنگام آمیزش

ناباروری و مشکلات در هنگام زایمان همچون مرده زایی

مشکلات ادراری به این دلیل که دختران پس از ختنه معمولا هنگام ادرار درد دارند و به همین دلیل از ادرار کردن جلوگیری می‌کنند.

در برخی مواقع لازم است عمل‌های دیگری صورت گیرد تا واژن باز شود. این عمل‌های مجدد نیز دردهای جسمی شدیدی را ایجاد می‌کنند.

ختنه

آثار روانی ختنه

علاوه بر مشکلات و پیامدهای جسمی، آثار روانی شدیدی نیز پس از ختنه به زنان وارد می‌شود. این پیامدها عبارتند از:

1. افسردگی

دختران به دلیل بی‌اعتمادی به محیط خانواده‌ای که به اجبار آن‌ها را وادار به تحمل عملی دردناک کرده است، دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند. بسیاری از این زنان برای درمان مشکلات روانی خود نیاز به روان درمانی پیدا می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی کلیک کنید.

2. مشکلات جنسی

برداشتن کلیتوریس به عنوان عضوی که نقش زیادی در ایجاد لذت جنسی زنان ایفا می‌کند، باعث محدود کردن رابطه جنسی برای این زنان شود. هرچند پژوهش‌ها نشان داده‌اند که زنانی که ختنه شده بودند به دلیل تجربه نکردن رابطه جنسی مناسب به رابطه با مردان متنوع رو می‌آوردند تا بتوانند لذت جنسی مورد نظرشان را تجربه کنند. بنابراین نه تنها درمانی برای خیانت زنان نیست بلکه آن را تشدید می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خیانت زنان کلیک کنید.

3. اختلالات روانی

برخی مواقع شدت شوک ناشی از ختنه به قدری زیاد است که فرد دچار اختلال استرس پس از سانحه می‌شود. این اختلال بسیار جدی بوده و ممکن است به اختلالات روانی دیگری نیز منجر شود.

درمان زنان ختنه‌شده

روش درمانی قطعی برای زنانی که دستگاه تناسلی‌شان ناقص شده، وجود ندارد. اما روش‌های جدید جراحی پلاستیک اصلاحی برای این افراد وجود دارد. در این روش‌ها سعی می‌کنند تا با استفاده از بافت کلیتوریس داخلی و بیرون آوردن این بافت، حساسیت آن را دوباره احیا کنند. هرچند حساسیت کلیتوریس داخلی به اندازه بخش خارجی آن نیست اما بازگشت تحریک جنسی تا حدودی صورت می‌گیرد.

سخن آخر

ختنه کردن یکی از دردناک ترین کارهایی است که می‌توان بر سر زنان آورد و پیامدهای جدی نیز برای آن‌ها به همراه دارد. این افراد معمولا با مشکلات روانی بسیار زیادی مواجه می‌شوند که زندگی را برایشان سخت و درناک می‌کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3kvwd2