پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/30 08:41
شروع مدارس / کرونا / تعطیلی کرونا مدارس / نحوه بازگشایی مدارس در کرونا / تاریخ شروع مدارس
کد خبر: 8933

اطلاعیه مهم از بازگشایی مدارس/والدین بخوانند

مدارس در سال 1400 در این تاریخ شروع به کار می کنند.

ستاره پارسی : بازگشایی مدارس از چه زمانی است؟ این سوال درباره بازگشایی مدارس در ذهن هر والدینی ایجاد می شود. بازگشایی مدارس طبق گفته ی سرپرست وزارت آموزش و پرورش به طور آرم و تدریجی صورت خواهد گرفت. در ادامه درباره آخرین وضعیت بازگشایی مدارس بیشتر بخوانید.با نزدیک شدن مهرماه ۱۴۰۰ موضوع بازگشایی مدارس به یکی از مسائل خطیر کشور در دوران شیوع کرونا بدل شده است.

در متن اطلاعیه شماره (۶) وزارت آموزش و پرورش آمده است: با توجه به بازگشایی مدارس از آغاز مهرماه و ضرورت حضور دانش آموزان در مدرسه با حفظ سلامت آنها، وظایف «کمیته مدرسه»، مطابق اصول زیر اعلام می شود:

ـ مسئولیت تشکیل کمیته مدرسه ای و اجرای وظایف به عهده مدیر واحد آموزشی است

ـ اجرای مطلوب و کامل پروتکل های بهداشتی در برنامه های آموزش حضوری

ـ پیش بینی و تدارک مواد شوینده و ضد عفونی کننده و آماده سازی و ایمن سازی مدرسه قبل از ورود دانش آموزان به مدرسه

ـ گزارش دهی بهنگام و روزانه از طریق سامانه در خصوص وضعیت شیوع و کنترل بیماری افراد مبتلا شده و اقدامات آموزشی و ایمن سازی محیط مدرسه

ـ شناسایی و ارائه آموزش های ویژه به دانش آموزان نیازمند مراقبت های خاص و دارای بیماری های زمینه ای و بررسی و پیگیری وضعیت دانش آموزان و کارکنان مبتلا به کرونا ( بستری-فوت-تحت مراقبت) از جمله وظایف این کمیته مدرسه است.

علی‌رغم آنکه با شروع واکسیناسیون سراسری بازگشایی حضوری و محدود مدارس بدیهی به نظر می‌رسید، لیکن با شیوع سویه جدید دلتا، عدم پیشرفت کافی در واکسیناسیون عمومی و نگرانی از سویه جدید کرونا دوباره تردیدها درباره بازگشایی حضوری مدارس در مهرماه را شدت بخشید.

بازگشایی مدارس

هرچند اخیراً سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد که سه گام برای بازگشایی مدارس طراحی شده است که «در گام اول مدارس کم جمعیت هستند که تقریبا برای بازگشایی حضوری این مدارس هیچ منعی وجود ندارد. مدارس زیر ۱۰۰ نفر و ۷۵ نفر و کلاس های زیر ۱۵ نفر را داریم که تقریبا حدود ۱۰۰ هزار کلاس درس زیر ۱۵ دانش آموز و ۴۰ هزار مدرسه با جمعیت زیر ۷۵ نفر داریم و تامین سلامت را همکاران ما انجام می‌دهند و زمینه حضور اینها را بعد از مدتی از شروع سال تحصیلی مهیا کنیم.»

وی اضافه کرد: گام دوم مدارس با جمعیت متوسط هستند که برای اینها به سمت رویکرد ترکیبی خواهیم رفت، یعنی بخشی از اینها را به دو گروه تقسیم خواهیم کرد، بخشی به صورت حضوری و بخشی به صورت مجازی که بستگی به ظرفیت مدرسه دارد که ممکن است در دو یا سه روز با رعایت همه پروتکل ها و استانداردها طراحی شود. آن سه روز دیگر را در فضای مجازی فعالیت خودشان را ادامه خواهند داد. گام سوم مدارس پرجمعیت هستند که تقریبا بیشترین مشکل را در این بخش داریم. در این بخش هم با آرامش بیشتری حرکت می‌کنیم و امیدواریم که بتوانیم حداقل ارتباط را با فضای آموزشی برقرار کنیم. حالا یا یک روز یا دو روز در هفته که بستگی به ظرفیت خود مدرسه دارد.

 

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در هفته ابتدایی شهریورماه، ابعاد بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید را بررسی و پیشنهادهای خود برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ را ارائه کرده است.

 بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید

علی‌رغم ضرورت بازگشایی مدارس و انتظارات قبلی برای حضوری شدن مدارس در سال جدید تحصیلی، شیوع گسترده نوع دلتا در اکثر کشورهای جهان بازگشایی مدارس در شرایط کنونی را به امری پرخطر تبدیل کرده است.

در حاضر بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری وابسته به فراهم بودن شرایط در ارتباط با  پنج مؤلفه اصلی میزان پیشرفت واکسیناسیون سراسری، افق زمانی و مکان‌های واکسیناسیون کودکان و نوجوانان، کنترل پیک پنجم کرونا و جلوگیری از ورود و شیوع سویه لامبدا، برنامه‌ریزی مناسب برای رعایت فاصله‌گذاری در رده‌های درس و تأمین حداقل روزانه یک ماسک برای دانش‌آموزان، جلب رضایت خانواده‌ها در صورت فراهم شدن شرایط ایمن بازگشایی حضوری مدارس است.

بازگشایی مدارس

۱- پیشرفت واکسیناسیون معلمان و واکسیناسیون سراسری

با توجه به اینکه شروع واکسیناسیون معلمان پیش شرط بازگشایی مدارس در سال جدید خواهد بود، پیش‌بینی می‌شود واکسیناسیون معلمان تا قبل از مهرماه و واکسیناسیون کادر مرتبط با مدرسه اعم از سرویس و اداری تا پایان مهرماه ۱۴۰۰ صورت گیرد.

۲- امکان علمی واکسینه کردن دانش‌آموزان

طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی که منطبق با نظرات مشاوران و متخصصان آن سازمان است، واکسن‌های فایزر و بیونتک واکسن‌های مناسبی برای گروه‌های سنی بالای ۱۲ سال است. گروه‌های ۱۲ تا ۱۷ سال گروه‌های پرخطر در مقابل بیماری کووید ۱۹ و سویه‌های جدید آن در اولویت تزریق واکسن نسبت به گروه‌های دیگر سنی در میان دانش‌آموزان به شمار می‌روند.

کودکان و نوجوانان در اکثر مواقع فاقد بیماری‌های زمینه‌ای جدی بوده و اهمیت واکسیناسیون در این گروه‌های سنی، کاهش انتقال بیماری به افراد بزرگسال است.

در اکثر مطالعات بالینی بیان شده است که کودکان و نوجوانان به حالت شدید بیماری و بستری شدن در بیمارستان دچار نمی‌شوند، اما در موارد نادری نیز دیده شده است که کودکان در اثر ابتلا به کووید ۱۹ فوت کرده‌اند. نکته حائز اهمیت این است که نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۷ سال در معرض خطر جدی و حتی بستری شدن در بیمارستان قرار دارند.

تاکنون بیش از ۱۳ هزار نوجوان ۱۲ تا ۱۷ سال در بیمارستان بستری شده‌اند و مطالعات نشان داده است میزان بستری برای این گروه سنی بسیار بیشتر از زمان شیوع آنفولانزا در سال ۲۰۰۹ میلادی است. تا اواسط ماه مه ۲۰۲۱، یک و نیم میلیون مورد ابتلا در سنین ۱۲ تا ۱۷ سال گزارش شده است که از این میان ۱۲۵ نوجوان جان خود را از دست داده‌اند. در بسیاری از کشورها واکسیناسیون افراد زیر ۱۹ سال آغاز شده است و واکسن فایزر به عنوان مناسب‌ترین واکسن جهت این گروه‌های سنی معرفی می‌شود.

برخی از این کشورها عبارتند از فرانسه از تاریخ ۱۵ ژوئن واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال را آغاز کرده و بیش از ۲ میلیون کودک که ۴۰ درصد آنها ۱۲-۱۷ ساله بودند واکسینه شده‌اند. در اسپانیا ۴۰ درصد افراد ۱۲ تا ۱۹ ساله واکسینه شده‌اند. در امریکا ۴۰ درصد افراد ۱۲ تا ۱۷ سال، حداقل یک دز از واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند. آلمان واکسیناسیون را برای افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله به عنوان گروه‌های در معرض خطر توصیه می‌کند و تاکنون ۲۰ درصد افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله یک دز و ۱۰ درصد آنها هر دو دز را دریافت کرده‌اند. در ایتالیا استفاده از واکسن فایزر برای افراد ۱۲ تا ۱۵ ساله در اواخر ماه میانجام شده است و در جولای نیز استفاده از واکسن مدرنا برای افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله تأیید شد. همچنین ۳۵ درصد افراد ۱۲ تا ۱۹ سال اولین دز را دریافت کرده‌اند و ۱۸ درصد هر دو دز را دریافت کرده‌اند.

 

 

علیرضا کاظمی درباره آغاز سال تحصیلی و ارائه آموزش‌ها از اول مهرماه گفت: آموزش دانش‌آموزان امسال به صورت ترکیبی از آموزش مجازی و حضوری خواهد بود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار کلاس زیر ۱۵ دانش‌آموز داریم و ۵۰ درصد مدارس ما نیز کمتر از ۷۵ دانش‌آموز دارند که این مدارس و این کلاس‌ها می‌تواند به صورت حضوری و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شود.

وی تأکید کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا کلیات این طرح را تصویب کرده و قرار است تفاهم نامه‌ای بین کمیته‌های ستاد کرونا و آموزش و پرورش تنظیم شود تا استانداردهای لازم بهداشتی تدوین و تا پایان هفته به مدارس ابلاغ شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: در آموزش مجازی تأکید ما استفاده مدارس از شبکه آموزش دانش‌آموزی یا همان شاد است، اما مدارس می‌توانند به نسبت فعالیت‌های خود از سامانه‌های دیگر آموزشی نیز استفاده کنند. در حال توسعه و رفع اشکالات شاد هستیم تا بتوانیم با یک مدیریت یکپارچه بهترین بستر آموزش مجازی را برای دانش آموزان ایجاد کنیم.

سامانه پادا دچار اشکالات فنی است

سرپرست وزارت آموزش و پرورش به ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس اشاره کرد و گفت: روزهای ثبت نام را از دو به پنج روز در هفته افزایش داده ایم تا ثبت نام دانش‌آموزان با سرعت بیشتری انجام شود.

کاظمی ادامه داد: هیچ دانش‌آموزی امسال بدون مدرسه و کلاس درس نخواهد بود و اگر اسم دانش‌آموز در سامانه پادا ثبت نشود این به معنای ثبت نام دانش‌آموز نیست. سامانه پادا دچار اشکالات فنی است که باید هرچه زودتر برطرف شود همچنین مشکل خرید کتاب‌های درسی دانش‌آموزان که به دلیل اشکال سامانه پادا ایجاد شده است نیز مرتفع خواهد شد.

وی افزود: مدرسه تلویزیونی نیز امسال با پوشش نزدیک به صد درصدی آموزش‌های لازم را از طریق شبکه‌های مختلف سیما به همه دانش‌آموزان ارائه خواهد کرد و در این زمینه صدا و سیما، نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. واکسیناسیون معلمان در حال انجام است و تا پایان شهریور به پایان خواهد رسید همچنین به مدارس قبل از شروع سال تحصیلی سرانه بهداشتی تعلق خواهد گرفت.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: پیگیری مطالبات فرهنگیان، اولویت دوم است و پرداخت فوق العاده ویژه، پاداش بازنشستگان و رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در دستور کار قرار دارد.

وی از تدوین برنامه ۶۰ روزه مبتنی بر شاخص‌های سیاست‌های کلان کشور، سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب خبر داد و افزود: تدوین این برنامه‌ها در جلسه امروز شورای معاونین آموزش و پرورش بحث و بررسی خواهد شد.

بازگشایی آرام و تدریجی مدارس

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، کاظمی یادآور شد: بازگشایی مدارس امسال با یازده برنامه اجرایی خواهد شد و اولویت ما این است که مدارس را به صورت آرام و تدریجی بازگشایی و با کمترین دغدغه و به صورت مطمئن و با کیفیت به کار خود ادامه دهند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3gvr93