چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/09/04 20:30
رپورتاژ آگهی:
کد خبر: 10919

جدول وزن تیر آهن چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

بهای محصولات فولادی بر اساس وزن آن‌ها تعیین می‌شود، به همین دلیل حتی کمترین مقادیر هم باید به دقت در این نوع محصولات مورد بررسی قرار گیرد. وزن تیرآهن، بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود. جنس فولاد به کار رفته، نوع تیرآهن و ابعاد آن می‌تواند روی وزن و در نتیجه قیمت محصول موثر باشد.

بهای محصولات فولادی بر اساس وزن آن‌ها تعیین می‌شود، به همین دلیل حتی کمترین مقادیر هم باید به دقت در این نوع محصولات مورد بررسی قرار گیرد. وزن تیرآهن، بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود. جنس فولاد به کار رفته، نوع تیرآهن و ابعاد آن می‌تواند روی وزن و در نتیجه قیمت محصول موثر باشد.

از آن‌جایی که سنجش وزن در هر بار خرید و فروش محصول، می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد، این مقادیر به صورت استاندارد در جدول وزن تیرآهن در اختیار فروشندگان و خریداران قرار می‌گیرد.

اگرچه وزن تیرآهن تولید شده در هر کارخانه می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد، اما تمامی این مقادیر در بازه اعداد موجود در جدول اشتال تیرآهن قرار دارند. برای تعیین دقیق قیمت تیرآهن، لازم است با این جدول آشنایی داشته باشید. 

1

جدول وزن تیر آهن چیست؟ 

از آن‌جایی که وزن تیرآهن معیار تعیین قیمت این محصول است، باید در اندازه‌گیری آن بسیار دقت کرد. برای این کار از جدول وزن تیرآهن استفاده می‌شود. در این جدول، وزن سایزها و انواع مختلف تیرآهن بر مبنای استاندارد بین‌المللی ثبت شده است. این جدول، علاوه بر مهندسان سازه، برای فروشندگان و خریداران تیرآهن نیز بسیار مفید خواهد بود. 

جدول وزن و قیمت تیرآهن‌های مختلف را می‌توانید در سایت آهن اسپات، مرجع خرید و فروش محصولات فولادی، مشاهده کنید. در این جدول‌ها، وزن، قیمت، سایز و تولیدکنندگان تیرآهن به صورت دقیق و منظم مشخص شده‌اند. از جدول اشتال وزنی تیرآهن می‌توانید به صورت زیر استفاده کنید:

وزن تیرآهن به ازای شاخه ۱ متری * طول تیرآهن * بهای روز فولاد  

تیرآهن‌ها در دو نوع کلی I و H در بازار موجود هستند. تیرآهن نوع I، بال‌های کوچک‌تری دارد و عموما سبک‌تر است. در عوض تیرآهن نوع H، وزن بیشتری دارد. به طور عام، در بازار ایران ۴ نوع تیرآهن متداول‌تر است: IPE یا بال موازی، HEA یا هاش سبک، HEB یا هاش سنگین و CPE یا لانه زنبوری که طی فرآیندی از تیرآهن IPE ساخته می‌شود. وزن هر یک از این محصولات در سایزهای مختلف، به طور کلی طبق مقادیر جدول‌های زیر تعیین می‌شود:

22

جدول وزن تیرآهن IPE

23

جدول وزن تیرآهن HEA

24

جدول وزن تیرآهن HEB

سایز تیرآهن لانه زنبوری نیز ۱.۵ برابر سایز تیرآهن معمولی یا همان IPE است. به عنوان مثال، وزن سایز ۱۲ تیرآهن معمولی با وزن سایز ۱۸ لانه زنبوری برابری می‌کند.

برای استعلام قیمت تیرآهن 12 در آهن اسپات به آدرس ahanspot.com مراجعه نمایید.

برای محاسبه وزن این محصول، کافی است ابتدا سایز را معادل سازی کنید و سپس، طول تیرآهن را در وزن سایز موردنظر ضرب نمایید. به عنوان مثال،‌ وزن سایز ۲۴ تیرآهن لانه زنبوری با طول ۶ متر برابر است با:

۱۶=۱.۵/۲۴ = سایز تیرآهن معمولی

۹۴.۸ کیلوگرم = ۱۵.۸*۶=وزن تیرآهن لانه زنبوری

کاربرد جدول وزن تیرآهن 

شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین کاربردهای جدول وزن تیرآهن را برای مهندسان عمران دانست. وزن سازه در طول عمر آن بسیار اهمیت دارد. هر مصالح به کار رفته در ساختمان، در عین استحکام، سبک‌تر باشند، طول عمر سازه بیشتر می‌شود. دلیل این موضوع آن است که فشار حاصل از وزن در سازه‌های سبک روی پایه‌ها بسیار کمتر است و به همین دلیل، می‌توان اطمینان بیشتری به دوام آن‌ها داشت. همچنین هنگام حوادث طبیعی مانند زلزله، ساختمان‌های سبک کمتر دچار آسیب‌های جدی می‌شوند. 

25

یکی دیگر از کاربردهای جدول محاسبه وزن تیرآهن، تعیین قیمت محصول است. بهای آهن‌آلات ساختمانی بر اساس وزن آن‌ها تعیین می‌شود؛ به این معنا که قیمت تیرآهن هاش سنگین سایز ۲۴ به مراتب از تیرآهن معمولی با سایز مشابه بیشتر خواهد بود. وزن این دو محصول بیش از ۲ برابر با یکدیگر تفاوت دارد و طبیعتا بهای آن‌ها نیز یکسان نخواهد بود. 

با این حال موارد دیگر همچون مرغوبیت مواد اولیه، کارخانه تولیدکننده، مسافت محل ساختمان تا انبار نگهداری محصول و سایر فاکتورها نیز روی قیمت موثر خواهند بود. استعلام قیمت لحظه ای آهن آلات از آهن اسپات، می‌تواند در مقایسه قیمت‌ها بسیار راهگشا باشد. زیرا این سایت قیمت محصولات را بر اساس نوسانات ناگهانی قیمت فولاد تغییر می‌دهد و به همین دلیل، می‌توانید به راحتی از جدیدترین قیمت‌ها مطلع شوید. 

جدول وزن تیرآهن کارخانجات مختلف

کارخانه‌های زیادی در سرتاسر ایران به تولید محصولات فولادی مختلف، از جمله تیرآهن می‌پردازند. کارخانه‌های زیر از جمله مهم‌ترین تولیدکنندگان تیرآهن در کشور هستند که این محصول را در سایزهای مختلف روانه بازار می‌کنند:

  • کوثر اهواز
  • ذوب آهن اصفهان
  • فایکو ساری
  • شاهین بناب
  • آریا ذوب اشتهارد
  • فولاد یزد
  • فولاد غرب کرمانشاه
  • فولاد ناب تبریز

به جز این کارخانه‌ها و دیگر صنایع فولادی فعال در کشور، تیرآهن‌هایی از ترکیه و کره هم وارد ایران می‌شوند که طرفداران خود را دارند. بدیهی است که هر یک از این تیرآهن‌ها، جدول وزنی خاص خود را دارند؛ با این حال تعداد بالای کارخانه‌های فعال در زمینه تولید این محصول، باعث می‌شود که بررسی تک‌تک این موارد بسیار دشوار باشد. 

برای خرید تیرآهن ذوب آهن در آهن اسپات به آدرس  ahanspot.com  مراجعه نمایید.

26

در چنین شرایطی، اگر واقعا به محاسبات با جدول وزنی تیرآهن برای تعیین وزن نهایی سازه نیاز دارید، بهتر است به سایت هر یک از تولیدکنندگان مراجعه کنید. در غیر این صورت، اگر محاسبات وزنی را تنها به منظور تعیین قیمت انجام می‌دهید، بهتر است از مراجع معتبر همچون آهن اسپات کمک بگیرید تا در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.  در این وبسایت، تیرآهن‌های تولید شده در سراسر کشور، به علاوه تیرآهن‌های وارداتی، به صورت آنلاین به مشتریان خرده و عمده عرضه می‌شوند. همچنین می‌توانید برای خرید تیرآهن مورد نیاز خود، از کارشناسان مجرب آهن اسپات  نیز کمک بگیرید. 

نتیجه‌گیری

جدول وزن تیرآهن، بر اساس استانداردهای بین‌المللی تنظیم شده است. این جدول به شما این امکان را می‌دهد که با توجه به تیرآهنی که در سازه به کار می‌برید، وزن نهایی ساختمان و همچنین هزینه‌های احتمالی را برآورد کنید. آهن اسپات به عنوان مرجعی معتبر، قیمت تمامی تیرآهن‌های موجود در بازار را بر مبنای وزن دقیق و به صورت لحظه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد. از بستر این سایت می‌توانید برای استعلام قیمت یا خرید محصولات فولادی موردنظر خود استفاده کنید. 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4vyab4