پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/02/15 16:49
کد خبر: 1519

قیمت هر کیلو مرغ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان

کارشناس صنعت طیور گفت: امروز قیمت مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به گزارش ستاره پارسی ؛ برومند چهارآیین کارشناس صنعت طیور  با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به ابتدای هفته نوسانی نداشته است، اظهار کرد: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار و ۸۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی افزود: با توجه به روند فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که تغییر چندانی در بازار رخ ندهد.

چهارآیین با اشاره به اینکه مرغداران همچنان در زیان به سر می‌برند، بیان کرد: طی پنج ماه اخیر زیان مرغداران از مرز ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان فراتر رفته است.

این کارشناس صنعت طیور ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت مصوب هر قطعه مرغ با سود قانونی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است که با این وجود مرغداران در فروش هر کیلو مرغ ۴ هزار تومان متضرر هستند.

وی با اشاره به اینکه کاهش قیمت مرغ ارتباطی به ویروس کرونا ندارد، گفت: شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفند به طور رسمی اعلام شد از آنجا که مرغداران از سه ماه قبل از اسفند در حاشیه زیان بودند، به همین خاطر زیان مرغداران ارتباطی به این موضوع ندارد.

چهارآیین میزان جوجه ریزی تحمیلی را علت اصلی زیان مرغداران دانست و افزود: زمانیکه تصمیمات مربوط به میزان جوجه ریزی بدون نظرخواهی از نمایندگان تولیدکنندگان پشت در‌های بسته گرفته می‌شود، نتیجه این امر چیزی جز زیان ۶ ماهه مرغداران نیست.

عضو هیئت مدیره سابق کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه مرغداران نقشی در زیان‌های اخیر ندارند، اظهار کرد: برخی مسئولان ویروس کرونا را بهانه زیان مرغداران اعلام کردند، در حالیکه این موضوع فاقد هر گونه نظر کارشناسی است و علت آن را می‌توان در زیان مرغداران سه ماه قبل از شیوع این ویروس اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه کاهش مصرف مرغ توجیه منطقی ندارد، گفت: با وجود تعطیلی تالار‌های پذیرایی و مهمانی ها، اما این موضوع هیچ تاثیری در تقاضا ندارد، چرا که همین میزان در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضمن آنکه در ماه رمضان میزان مصرف به سبب وعده‌های نادرست غذایی در سحر و افطار ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

این مقام مسئول مازاد تولید را علت اصلی گرفتاری مرغداران دانست و گفت: تعداد بالای فعالان این صنعت بیانگر رقابتی بودن بازار است و معنا و مفهوم این موضوع به معنای عدم دخالت مسئولان دولتی است، هر چند این امر به معنای آن نیست که دخالت‌ها به صفر برسد، بلکه نظارت و سیاست گذاری‌های کلان از جمله ضروریات است.

 زیان مرغداران تا نیمه نخست سال ادامه دارد

وی ادامه داد: در سیاست‌ها و راهبرد‌های کلان باید امور را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا ریل گذاری این صنعت ادامه یابد.

چهارآیین در پایان تصریح کرد: با وجود مازاد تولید پیش بینی می‌شود که تا نیمه اول امسال زیان ادامه یابد، اما اگر زیان مرغداران به ۱۰۰ میلیون قطعه کاهش یابد تا حدودی از زیان مرغداران کاسته خواهد شد، البته اگر این امر همین امروز اجرا شود، ۲ ماه دیگر آثارش در کاهش زیان مرغداران خود را نشان می‌دهد

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4vq6j2