شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/03/27 10:52
شمانیوزگزارش می‌دهد؛
کد خبر: 2215

چرا دولت توان قطع دستان مافیای بازار مسکن را ندارد؟

وضعیت بازار مسکن نشان می‌دهد که دولت در برخورد با مافیای مسکن عاجز مانده و از یافتن راهکاری مناسب ناتوان است

قیمت مسکن در تهران در طی چند هفته گذشته رشد بسیار چشم‌گیری داشته و رکورد افزایش قیمت‎ها را نسبت به سال 98 شکسته است. اغلب کارشناسان حوزه مسکن و نمایندگان مجلس شورای اسلامی چندین عامل را در افزایش چشمگیر قیمت مسکن دخیل می‌دانند. درواقع کارشناسان و نمایندگان متفق‌القول هستند که کاهش ساخت مسکن و عرضه آن، وجود دلال‌بازی در بازار و نیز عدم دریافت مالیات از خانه‌های خالی از عوامل مهم در افزایش چندین برابری قیمت مسکن در هفته‌های اخیر است.

 

* 71 میلیون تومان قیمت یک متر واحد مسکونی!

 

اخیراً مرکز آمار گزارشی از وضعیت قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده در فصل زمستان ۹۸ ارائه داده است. این گزارش نشان می‌دهد که متوسط ارزش آن در کل کشور با میانگین ۱۰۶ متر مربع و متوسط عمر ۱۲ سال ۴ میلیون و ۸۴۵ هزار تومان بوده که نسبت به فصل قبل 15.7 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 65.5 افزایش یافته است.

براساس این گزارش کمترین قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی ۱۱۵ هزار تومان و بیشترین قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی ۷۱ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان بوده که به طور متوسط 15.7 نسبت به پاییز ۹۸ و 65.5 درصد نسبت به زمستان ۹۷ افزایش یافته است. این درحالی است که تعداد معاملات واحد مسکونی در زمستان ۹۸ نسبت پاییز ۹۷، 82.9 افزایش داشته اما نسبت به زمستان ۹۷، 10.2 کاهش داشته است.

* سایه سنگین رکود شدید بر بازار مسکن بر 400 واحد صنعتی

 

افزایش قیمت مسکن در حالی اتفاق می‌افتد که این بازار با رکود شدیدی همراه است و این رکود شدید، منجر به زیان سایر بخش‌های اقتصادی کشور شده است. ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس یازدهم در همین رابطه به خبرنگار شمانیوز گفت: «اگر بخش مسکن به حرکت در بیاید بیش از 400 بخش صنعتی هم به حرکت در خواهد آمد، اما چون دولت در بخش مسکن توفیقی نداشته و این عدم توفیق رکود سایر بخش‌های اقتصادی را به همراه داشته است؛ لذا شاهد هستیم که بخش ساخت و ساز با رکود شدید همراه است و این رکود بیکاری گسترده را به همراه داشته است.»

 

*دولتی که به اشتباهش پی برد، اما...

 

تمام شواهد و قرائن نشان می‌دهد دولت در بخش مسکن نتوانسته موفق عمل کند و با توجه به اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم، مسکن مهر به عنوان پروژه‌ای که قیمت مسکن را در زمان خودش تعدیل کرد؛ به تمسخر گرفته شد، رئیس جمهور با پی بردن به اشتباهش، اجرای طرح اقدام ملی مسکن را (بخوانید همان مسکن مهر) کلید زد، البته هنوز سازوکار این نوع مسکن برای مردم مشخص نیست و دولت تا به امروز در این خصوص شفاف‌سازی نکرده است.

همانطور که پیش از این هم گفته شد، نبود عزم جدی از سوی دولت در دریافت مالیات از خانه‌های خالی سبب شده تا قیمت مسکن سر به فلک بکشد و در این بین فقط مردم ضعیف و طبقه متوسط متضرر شوند و زیر بار تورم شدید کمر خم کنند.

*قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی مُسکنی برای درمان درد

 

قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی که در سال 94 به تصویب رسیده، اگر اصلاح می‌شد تا حدودی روند قیمت‌گذاری مسکن را تعدیل و شفاف می‌کرد، البته هرچند این قانون هم با مشکلاتی همراه است که اقبال شاکری در رابطه با ضعف‌های این قانون به خبرنگار شمانیوز می‌گوید: «مشکل اینجاست که براساس قانون سال 94 مالیات خانه‌های خالی معادل ۲۰ درصد مالیات بر اجاره است و به خانه‌های با متراژ ۱۵۰ متر به بالا تعلق می‌گیرد؛ در صورتی که باید از خانه‌های بدون سکنه با متراژ کوچک هم مالیات اخذ شود؛ لذا ضروری است که قانون سال 94 اصلاح شود.»

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم تأکید می‌کند: «در حال حاضر مردم قدرت خرید خانه با متراژ بالا را ندارند و بیشتر خانه‌هایی که خرید و فروش می‌شوند کمتر از 100 متر متراژ دارند؛ بنابراین بسیاری از محتکران مسکن و دلالان به سمت احتکار خانه‌های کوچک روی آورده‌اند؛ بنابراین بسیار مهم است.»

*دستان پنهان درون دولت؛ یاری‌دهنده مافیای بازار مسکن

 

به گزارش شمانیوز، وضعیت بازار مسکن نشان می‌دهد که دولت در برخورد با مافیای مسکن عاجز مانده و از یافتن راهکاری مناسب ناتوان است؛ در صورتی که با اجرای صحیح قانون، تقویت نظارت بر بازار و اصلاح قوانین دست و پاگیر و افشای اطلاعات سازمان و نهادهای مرتبط با ساخت مسکن، به راحتی می‌توان مافیای بزرگ بازار مسکن را شناسایی و فرو پاشید، اما ظاهراً دستان پنهانی در درون دولت اجازه نمی‌دهند، روند فعلی اصلاح شود.

 

منبع:شمانیوز

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2oqkl4