جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/03/31 07:19
علیپور در گفتگو با شمانیوز:
کد خبر: 2284

دولت به جای تولید یک میلیون واحد مسکونی فقط 400 هزار تولید کرده است/ استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی در تولید مسکن

نماینده مردم قائم شهر در مجلس یازدهم گفت: در وضعیتی که بازار مسکن نیازمند تعداد یک میلیون واحد مسکونی است، متأسفانه تنها سالانه کمتر از 400 هزار واحد ساخته می‌شود.

کمال علیپور، نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز،  اظهار کرد: متأسفانه دولت بر بازار مسکن نظارت ندارد و همین مسئله سبب شده تا این بازار به طور کل رها شود و مالکان هر طور که علاقه دارند و می‌خواهند قیمت‌گذاری کنند؛ در صورتی که باید تعیین قیمت‌ها براساس چهارچوب و ضوابطی باشد.

وی افزود: متأسفانه میزان تولید مسکن در دوران ریاست جمهوری روحانی به شدت کاهش داشته و همین موضوع منجر به کاهش عرضه شده است و وقتی تقاضا بالا باشد و عرضه پاسخگوی نیاز بازار نباشد؛ در این صورت قیمت‌ها جهشی خواهد بود و دیگر قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت.

نماینده مردم قائم شهر در مجلس یازدهم با بیان اینکه کشور سالانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی جدید نیاز دارد، خاطرنشان کرد: اما در وضعیتی که بازار مسکن نیازمند تعداد یک میلیون واحد مسکونی است، متأسفانه تنها سالانه کمتر از 400 هزار واحد ساخته می‌شود؛ لذا امروزه به خاطر همین مسئله کشورمان با کمبود چشمگیر مسکن مواجه است که اگر چاره‌ای برای این مشکل اندیشیده نشود، قطعاً مشکلات بعدی بروز خواهد کرد.

علیپور به مسئله ضعف نظارت بر بازار مسکن هم اشاره کرد و در همین رابطه گفت: خلأ نظارت، نبود کنترل‌های میدانی و فقدان سیاست‌های مالیاتی برای مقابله با دلالان به افزایش قیمت مسکن دامن زده است، بنابراین دولت باید در جهت تقویت بخش های نظارتی اقدام کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بر ضرورت حمایت گسترده از سازندگان بخش خصوصی مسکن تأکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد که تنها راه رفع نیازهای کنونی و تعادل‌بخشی به نظام عرضه و تقاضا در بازار مسکن، تنها استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی است، در شرایط کنونی سازندگان و انبوه سازان به دلیل وجود تلاطم در بازار و قیمت ها، شفاف نبودن آینده بازار، گران بودن مصالح ساختمانی و هزینه های تمام شده، عدم حمایت دولت از بخش مسکن و نبود حمایت های مالی، با حساسیت بسیاری فعالیت می کنند و این مسئله در کاهش میزان ساخت و ساز اثر گذاشته است.

 

منبع:شمانیوز

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2lygr3