چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/04/07 10:45
شمانیوز گزارش می‌دهد؛
کد خبر: 2481

چرا بازار مسکن ساز ناکوک می‌زند؟

این روزها بازار مسکن اوضاع و احوال خوبی ندارد و روند معاملات مسکن به نفع خریداران واقعی و مصرف‌کنندگان پیش نمی‌رود؛ لذا در این گزارش درصدد بررسی چرایی این علت هستیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، این روزها بازار مسکن اوضاع و احوال خوبی ندارد و روند معاملات مسکن به نفع خریداران واقعی و مصرف‌کنندگان پیش نمی‌رود، بلکه در بلبشویی که در این بازار حاکم است، فقط سوداگران، دلالان و محتکران مسکن سود می‌برند ولاغیر.

چرا اوضاع و احوال خوب نیست؟ چه شده که این روزها خرید مسکن برای مردم به ویژه جوانان و زوج‌های جوان به یک آرزو تبدیل شده؟ آیا دولت فکری برای بازار مسکن دارد؟ آیا طرح‌های دولت تاکنون جواب داده؟ از این سوالات بسیار است که هرکدام از مردم درصدد دست یافتن به پاسخشان هستند.

تحلیلگران و کارشناسان حوزه مسکن معتقدند که در سیاستگذاری در درجه اول باید در نظر گرفت مسکن یک کالای مصرفی است نه سرمایه‌ای! تمام قواعد باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شوند که از سرمایه شدن مسکن برای قشر برخوردارتر جامعه کاسته شود که راهکارهای تجربه شده‌ای نیز دارد؛ لذا در قدم اول می‌بایست تمام قراردادهای اجاره در سامانه‌های رسمی ثبت شوند و اجتناب از آن جرم تلقی شود؛ هم برای موجر، هم بنگاه‌های املاک.

همچنین از منظر دیدگاه‌های کلان و خرد حاکم بر صنعت مسکن بیاد راهکاری برای اصلاح قیمت‌گذاری در نظر گرفت. دراین راستا دولت برای هر سال باید حداکثر نرخ افزایش اجاره منطقی مشخص کند که با افزایش حقوق کارگران و کارمندان در آن سال سنخیت داشته باشد و هیچ مالکی اجازه افزایش بیش از آن نداشته باشد.

از سوی دیگر دریافت مالیات با نرخ بازدارنده از خانه‌های خالی می‌توان یکی دیگر از ابزارهای کارآمد و سازنده برای تعدیل قیمت مسکن محسوب شود؛ چون وضع مالیات بر دارایی برای خانوارهایی که بیش از 2 خانه دارند چه خانه‌های خالی و چه خانه‌های پر، می‌تواند میزان عرضه مسکن را به طرز چشم‌گیری افزایش دهد و از طرفی هم وضع مالیات سنگین عایدی سرمایه به صورت اختصاصی برای مسکن می‌تواند راه را برای دلالان مسدود کند تا به هیچ‌وجه به امید فروش گران‌تر خانه به سمت بازار مسکن نروند.

البته در این بین ممکن است عده‌ای بگویند این سیاست‌ها به ضرر صاحب‌خانه‌ها می‌شود و احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد در مجلس یازدهم در این باره می‌گوید: «صاحب‌خانه اگر خانه‌ای برای زندگی خریده که این سیاست‌ها ضرری برای او ندارد، اما اگر به نیت سرمایه‌گذاری، چند خانه خریده برای اجاره‌ دادن، یا فروش با قیمت بالاتر در آینده، این سیاست‌ها باعث کوچ امثال او از این بازار خواهد شد و در نتیجه افزایش عرضه مسکن و طبیعتاً کاهش قیمت خواهد شد.»

به گزارش شمانیوز، مسکن یک کالای مصرفی و از حقوق اولیه زندگی مردم است؛ تا جای ممکن نباید گذاشت تبدیل به کالای سرمایه‌ای برای منفعت بیشتر برخورداران جامعه گردد. اما چرا در این مملکت این موارد مد نظر سیاستگذاران نبوده جای پرسش و مطالبه جدی در رسانه‌ها را می‌طلبد که به دنبال تامین منفعت چه گروهی از جامعه در بازار مسکن هستند که تاکنون به دنبال اجرای چنین سیاست‌هایی نرفته‌اند.

 

منبع:شمانیوز

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3gqwz4