پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/04/07 15:24
کد خبر: 2484

به کدام دسته از کارگران بیمه ی بیکاری تعلق می گیرد؟

یک کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی گفت: به ۴ دسته از کارگران و کارمندان که شرایط قانون کار را نداشته باشند، بیمه بیکاری تعلق نمی‌گیرد.

دو گروه مشمول بیمه بیکاری هستند، یکی کارکنان رسمی‌ که غیر ارادی بیکار می‌شوند و دیگر قراردادی‌هایی که قراردادشان به پایان رسیده است باتوجه به شرایط اقتصادی موجود که نیروی کار همواره در معرض تهدید از دست دادن شغل قرار دارد، بیمه بیکاری می‌تواند برخی از مسائل و مشکلاتی را که بر زندگی خانوادگی و اجتماعی شخص تأثیر گذار است، مهار کند. بنابراین در این شرایط آگاهی از جزئیات بیمه بیکاری و شرایط دریافت آن ضروری به نظر می‌رسد. برای دریافت مقرری، متقاضیان بیمه بیکاری که شغل خود را به صورت غیرارادی از دست داده‌اند ، حداکثر ٣٠ روز از تاریخ بیکاری فرصت دارند موضوع را به واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهند و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام نمایند.

 

حمید حاجی زاده کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی اظهار کرد: با توجه به قانون بیمه بیکاری به ۴ دسته از کارگران و کارمندان بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد.

 

او با بیان اینکه کارگرانی که ترک کار می‌کنند و کارگرانی که استعفا می‌دهند و از محل کار خارج می‌شوند مشمول دریافت بیمه بیکاری نیستند، گفت: کارگری که قبل از انقضای مدت قرارداد، مدت قرارداد را به اتمام برساند و با کارفرما تسویه حساب کند و قطع همکاری صورت می‌گیرد مشمول دریافت بیمه بیکاری نیست.

 

حاجی زاده افزود: همچنین پرسنل و کارگرانی که در کارهای پروژه‌ای مشغول به کار هستند، بیمه بیکاری دریافت نمی‌کنند.

 

این کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی افزود: در قانون بیمه بیکاری صراحتا اشاره شده بیکار کسی که به صورت غیر ارادی از کار بیکار شده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2lrl62