دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/04/13 10:36
کد خبر: 2671

اعمال طرح دریافت مالیات بر عایدی سرمایه تصویب میشود+جزئیات

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به خبر طرح مجلس برای اخذ مالیات از سکه، ارز و سهام، تاکید کرد: مالیات بر عایدی سهام را اولویت نمی‌دانیم و رویکرد مجلس تقویت بازار سرمایه است.

در سال 1913 ایالات‌متحده آمریکا برای اولین بار مالیات بر عایدی سرمایه را به اجرا گذاشت و تا حدود 50 سال بعد تنها کشوری بود که قانون مجزا و کاملی برای مالیات بر عایدی سرمایه داشت. مدتی است که در ایران مالیات جدیدی تحت عنوان مالیات بر عایدی سرمایه در حال بررسی در مراجع قانونی و طی کردن مسیر تصویب است.مالیات برعایدی سرمایه  در جهان پیشینه‌ای بسیار قدیمی دارد و با نام CGT نیز شناخته می‌شود بر سود سرمایه افراد، ازجمله سرمایه‌هایی مانند مسکن، زمین و … اعمال می‌شود. مالیات بر عایدی سرمایه که به مالیات ثروتمندان نیز شناخته می‌شود، نوعی از مالیات محسوب می‌شود که بر سود ناشی از انتقال اموال غیر مولد اعمال می‌شود. درواقع درطرح  مالیات برعایدی سرمایه، افراد از سود ناشی از فروش سرمایه و مایملک خود مالیات پرداخت می‌کنند.

 

 


اخبارفوری:

عکس جنجالی از مرجانه گلچین ونعیمه نظام دوست در یک مهمانی+عکس

دوشکارشی حیوان آزار که به خاطر کل کل 17خرگوش را کشتند+فیلم

عکس محجبه ی بهنوش بختیاری در حرم امام رضابه همراه مادرش


 

 

مهدی طغیانی در حساب توییتری خود در رابطه با خبر طرح مجلس برای اخذ مالیات از سکه، ارز و سهام، نوشت: جنجال مجدد بر سر طرح مالیات بر عایدی سرمایه مشکوک است. مجدد اعلام میکنم اصل طرح هنوز در دستور کار کمیسیون قرار نگرفته و مالیات بر عایدی سهام را هم اولویت نمی‌دانیم.

 

گفتنی است، پیش از این در خبرها در گزارشی نوشته بود: جزییات طرح نمایندگان مجلس برای مالیات بر عائدی سرمایه نشان می‌دهد که دریافت مالیات از سکه، ارز و سهام در دستور کار است.

 

در مقدمه این طرح آمده است: در همین راستا طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه با هدف حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری مولد، کاهش نوسانات بازارهای دارایی از جمله خودرو، مسکن، طلا و ارز و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت ناگهانی این بازارها، پیشنهاد می‌شود. اعمال این مالیات موجب خواهد شد انگیزه سوداگری در بازارهای دارایی کاهش یافته و در نتیجه منجر به جلوگیری از افزایش قیمت نامتعارف در این بازارها خواهد شد. با خروج سوداگران از این بازارها، متقاضیان واقعی این دارایی ها، از جمله اقشار با درآمدهای متوسط و پایین، راحت تر خواهند توانست خودرو و مسکن که از جمله دارایی‌های ضروری خانوار محسوب می‌شود را خریداری کنند. همچنین افرادی که در اثر سوداگری در این بازارها، از افزایش قیمت این دارایی‌ها منتفع شده اند، مکلف خواهند شد بخشی از سود خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند تا به نفع عموم مردم هزینه شود.

 

 
منبع: جماران

کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3zoaj4