سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/04/24 15:36
اقتصادگردان بررسی می کند:
کد خبر: 2995

نقد غیر منصفانه مدیریت بیمه ایران در فضای مجازی

در هفته های اخیر عده ای در فضای مجازی مطالبی را در تخریب و انتقاد از عملکرد مدیرعامل بیمه ایران، مطرح کرده اند که هیچ تناسبی با دستاوردهای بیمه ایران در دوره مدیریت فعلی ندارد و از منطق ارزیابی علمی و فنی در شرایط سخت اقتصاد ایران و بار مالی موجود و تکالیف محول شده به تنها شرکت بیمه دولتی ایران برخوردار نیست. برخی طوری مشغول فضا سازی هستند که تنها این پیام را دارد که اگر من نباشم توهم نباید باشی!
به گزارش ستاره پارسی به نقل از اقتصاد گردان : در هفته های اخیر عده ای در فضای مجازی مطالبی را در تخریب و انتقاد از عملکرد مدیرعامل بیمه ایران،  مطرح کرده اند که هیچ تناسبی با دستاوردهای  بیمه ایران  در دوره مدیریت فعلی ندارد و از منطق ارزیابی علمی و فنی در شرایط سخت اقتصاد ایران  و بار مالی موجود و تکالیف محول شده به تنها شرکت بیمه دولتی ایران برخوردار نیست. برخی طوری مشغول فضا سازی هستند که تنها این  پیام را دارد که اگر من نباشم توهم نباید باشی!
 
در شرایطی که از یک سو، تحریم ها وهزینه های مبادله و مشکلات ارتباط صنعت بیمه ایران با شرکت های بیمه جهان، هزینه های مبادله و پیداو پنهان بسیاری را روی دوش شرکت های بیمه قرار داده و از سوی دیگر، خسارت های حوادث سال های اخیر از حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله گرفته تا آتش سوزی ها و چالش های موجود، بار مالی و هزینه های بسیاری را روی دوش تنها شرکت بیمه دولتی قرار داده  است، گذر از مشکلات روزمره اقتصاد و باقی ماندن در بازار و کمک به برنامه های دولت و رفع مشکلات اقتصاد و دردهای مردم، کار سخت و پر چالشی است که نیازمند حمایت مردم، بیمه شده ها، رسانه ها وکارشناسان این صنعت است ونباید انتظار داشت که مانند شرایط عادی با آن برخورد شده و موضوعاتی مطرح شود که ارتباطی با شرایط کنونی ندارد. 
در حالی که دقیقاً ۹ ماه (یا حدود ۲۷۰ روز) از سکانداری محمد رضایی در بیمه ایران می گذرد و نحوه مدیریت و تدابیر وی و اتخاذ استراتژی های جدید، این شرکت در مسیر بهبود و امید قرار گرفته، برخی افراد که قبلاً در این شرکت صاحب نفوذ بوده اند مشغول تخریب در فضای مجازی شده اند و به جای این که دغدغه بهبود عملکرد شرکت را داشته باشند به شکل های مختلف در جهت تخریب مدیریت بیمه قرار گرفته اند.
فرهاد دژپسند که با شعار شفاف سازی و هوشمند سازی اقتصاد کشور سال پیش اداره وزارت اقتصاد را برعهده گرفت در یکی از انتصاباتش، محمد رضایی را به مدیرعاملی بیمه ایران برگزید تا سکان بزرگترین شرکت بیمه و تنها شرکت بیمه دولتی را به دست بگیرد و یاری دهنده مردم و دولت در شرایط امروز باشد.
رضایی به عنوان یکی از معدود مدیران عاملی که از درون خانواده بیمه ایران برآمده است، با شناخت کافی از این مجموعه بزرگ بلافاصله دست به اصلاحات و ایجاد تحولات زد که البته این رویکرد وی موجب دلخوری برخی افراد  شد. در این مسیر، حفظ منابع بیمه ایران  و به کار گیری منابع آن در یک فضای شفاف خواست مردم و مدیران ارشد دولت است  و اکنون نباید عده ای با فضاسازی و شایعه سازی مشغول انتقام‌گیری در فضای مجازی باشند.
عملکرد مطلوب رضایی در دوران کوتاه حضور در مسند مدیرعاملی بیمه ایران، درکنار روحیه متواضع او، کارکنان زحمتکش و پرتلاش این شرکت قدیمی و پرافتخار را بیش از پیش پر روحیه و امیدوار به آینده کرده است.
 
برخی مدیران و کارشناسان بیمه ایران معتقدند که  با حضور آقای رضایی در هیأت مدیره بیمه ایران، روند رو به جلوی شرکت، تسریع شده و اقدامات مناسبتری در جهت ارتقاء جایگاه بیمه ایران و خدمت به بیمه گزاران انجام  شده است رضایی از مدیران با سابقه صنعت بیمه و شرکت سهامی بیمه ایران است که رده های متعدد مدیریتی را در این صنعت طی کرده و در جهت تقویت تصمیم سازی در بیمه ایران بویژه بر مبنای تاکیدات وزیر امور اقتصادی و دارایی اقدامات قابل توجهی انجام داده است.
 
در زمان مدیریت دکتر رضایی در بیمه ایران، مدل مفهومی بهینه سازی الگوی تجاری بیمه ایران طراحی و ترسیم و راه آینده شرکت در این زمینه روشن شده است.مدیریت مؤثر نقدینگی، کسب بازده بالا از سرمایه‌گذاری، ارتقای سهم رشته های زندگی، اصلاح پرتفوی و مدیریت مؤثر ریسک از الزامات وضع جاری صنعت بیمه بر الگوی تجاری بیمه ایران است.
 رفع موانع در حوزه شرکتی با پیش‌بینی ۱۲ راهکار اساسی و رفع موانع در حوزه حاکمیتی با ۶ راهکار پیش‌بینی و کسب توانگری سطح یک برای سال جاری هدف‌گذاری شده است.
  همچنین اقدامات کلان راهبردی بیمه ایران در سال ۹۸ منجر به کسب مجوز افزایش سرمایه شرکت به ۱۱ هزار میلیارد تومان شده  است. 
 
اهمیت و مزیت های قدمت ۸۴ ساله بیمه ایران  موجب شده که در سال 98 میانگین رشد حق بیمه در بیمه ایران معادل ۳۴ درصد و در بخش پرداخت خسارت نیز معادل میانگین صنعت بیمه و ۱۸ درصد بوده است.بیش از ۱8 هزار میلیارد تومان حق بیمه تولید کرده که ۳۳ درصد حق بیمه تولیدی صنعت بیمه کشور است و ۴۲ درصد خسارت پرداختی کل صنعت بیمه کشور را بر عهده داشته که همین دو شاخص حکایت از راهبری بیمه ایران در بازار بیمه کشور دارد.
 
 تسویه خسارت سیلاب استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان، افتتاح مجتمع تخصصی بیمه‌های زندگی و استقرار پایانه های خسارت در مراکز استانها، استقرار سامانه درگاه الکترونیکی و استقرار سیستم جامع مالی از مهمترین و اساسی ترین اقدامات شرکت در سال قبل بود.
 
 شعبه تمام دیجیتال بیمه ایران و احداث پایانه‌های پرداخت خسارت در تمامی مراکز استان‌ها و شهرستان‌های بزرگ به صورت گسترده‌تر پیگیری و اجرا شده است. شاخص‌های عملیات بیمه گری، عملیات سرمایه‌گذاری و عملکرد شرکت‌های تابع بیمه ایران مطلوب بوده است.  عملیات بیمه گری در دو ماهه اول سال 99 رشد ۲۵ درصدی در حق‌بیمه‌های صادر شده نسبت به دوره مشابه سال قبل را نشان می دهد. همچنین عملیات سرمایه گذاری بیمه ایران در سه ماهه امسال بازدهی بیش از ۱۱۵ درصدی داشته است.
 
 بیمه ایران تنها از محل سرمایه‌گذاری بورسی خود توانسته بیش از سرمایه اش در سال ۹۸ بازدهی داشته و بقای بلندمدت خود را تضمین کند، وتقویت سرمایه گذاری بورسی بیمه ایران منجر به کسب بازده ۱۴۵ درصدی برای شرکت شده است.
 تایید افزایش سرمایه بیمه ایران‌معین نیز از دستاوردهای عمده بیمه ایران بوده و این شرکت مهم وابسته به بیمه ایران به زودی وارد فرابورس خواهد شد.همچنین شرکت کارگزاری بورس بیمه ایران در جمع ۱۰۷ شرکت کارگزاری فعال در بورس به رتبه نهم در جمع برترین‌ها دست یافته است.
 
رشد ۳۱ درصدی حق بیمه در سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن، افزایش فقط ۳ درصدی خسارت های پرداختی در همین مدت و درعین حال کاهش ۱۴ درصدی نسبت خسارت در این شرکت همه و همه نشان می دهد مسیر عملیاتی بیمه ایران مسیر مناسبی است که باید همچنان ادامه یابد و نباید به شرایط موجود اکتفا کرد.
 
یمه ایران در شرایط کنونی برای آرامش بخشیدن به مردم صبور و فهیم ایران در روزهای سخت مقابله با شیوع بیماری جدید همچنان صبورانه و مشتاق، تداوم خدمت رسانی به مردم و بیمه گذاران را در دستور کار دارد.توفیقات شاخص و ارزشمند بیمه ایران در زمینه های متعددی بوده است از جمله رشد قابل ملاحظه حق بیمه؛ افزایش سهم بیمه های زندگی و توسعه آن؛ بهبود نسبت های خسارت؛  تحول و بازآفرینی نظام سرمایه گذاری و توسعه و افزایش ویژه بازدهی آن؛بهبود نظام نقدینگی و ارتقاء سرعت در خدمات رسانی؛ارتقاء شاخص های سلامت و شفافیت در فعالیت ها؛ استقرار الگوهای مدیریت ریسک و اصلاح شیوه های عملیاتی و ...
 
 
 
عملکرد موثر ارزش کاوان 
یکی از دستاوردهای دوره مدیریت کنونی، عملکرد قابل توجه صندوق سرمایه گذاری بیمه ایران است که با نام ارزش کاوان آینده دربازار سرمایه فعالیت میکند، به عنوان پدیده سه ماهه ابتدایی سال ۹۹ بازار سرمایه معرفی شد و مدیرعامل آن از اوایل سال ۹۹ تغییر کرده است. این صندوق از ابتدای سال ۹۹ با دستور بیمه ایران احیاء شد و هم اکنون به شرایط نرمال بازگشته است.   بازدهی فوق العاده ارزش کاوان در ۳ ماهه سال ۹۹  به گونه ای بود که برخی رقبا برای اینکه ترمز بازدهی ارزش کاوان را بکشند در فضای مجازی به تخریب صندوق و تحریک مشتریان می پرداختند! و تلاش دارند که تفاوت بسیاری را بین عملکرد فعلی صندوق با سال گذشته آن نشان دهند.
این در حالیست که در تحلیل زیرمجموعه های بیمه ایران از جمله صندوق ارزش کاوان،  فقط نباید به نام مدیران فعلی و قبلی اکتفا کرد. بلکه باید به ساختاراین شرکت ها و صندوق ها، امکانات موجود، منابع و هزینه ها وتکالیف آنها توجه شود. نمی توان شرایط متفاوت امروز را با چند سال قبل و حتی یک سال قبل مقایسه کرد. ارزیابی عملکرد یک مجموعه اقتصادی، به میزان ورودی و منابع، بودجه، هزینه ها و تکالیف، میزان حضور در اقتصاد، شرایط بیمه ایران در یک دوسال اخیر و...  بستگی دارد و این که سود یک شرکت را در یک مقطع  کنونی با گذشته مقایسه کرده و نتایج مورد نظر گرفته شود از دایره انصاف حرفه ای و فنی دور است. ارزیابی منابع و سود آن در یکی دو سال اخیر، که اقتصاد ایران و صنعت بیمه با مشکلات وچالش های بزرگ دست و پنجه نرم کرده، باید با ملاحظه محیط کلان اقتصاد وفضای کسب وکار انجام شود و نباید سود یک شرکت را تنها افتخار یک مدیر و کاهش درآمد و سود را نتیجه عملکرد یک مدیر دیگر معرفی کرد.
 
انتظار مردم از حمایت  کارشناسان و رسانه  ها 
 
مردم انتظار دارند که در شرایط کنونی که درد و نگرانی ها و چالش های متعدد دارند، رسانه ها و منتقدان و شرکت های خدماتی، در رفع مشکلات جدی تر عمل کنند و مدیران و کارشناسان به جای تخریب یکدیگر، در مسیر اصلاح و بهبود و نقد منصفانه گام بردارند نه این که آمد و رفت مدیران را مبنای انتقادات خود قرار دهند.
رقبا نباید برای بالارفتن خود از نردبان ترقی مدیریتی، تخریب به هر شکلی را مبنا قرار داده و به اصلاحات فنی و علمی ومدیریتی بی توجه باشند. 
برخی کارشناسان بیمه ای معتقدند که با توجه به عملکرد بیمه ایران در سال های اخیر، با وجود انتظارات و تکالیفی که دولت روی دوش بیمه ایران قرار داده،  این شرکت در مسیر خصوصی سازی بیمه عملکرد مناسبی داشته و نه تنها از سهم بازار این شرکت که بالای 50 درصد بوده کاسته شده و به زیر 40 درصد رسیده است، بلکه این شرکت تلاش کرده که مسیر اصلاحات ساختاری بیمه، رسیدگی به اصلاحات مالی و مدیریتی شرکت های تحت پوشش بیمه ایران، نظارت بر عملکرد مدیران و عوامل بیمه ایران را تقویت کند. در بازار بیمه نیز  از زیر بار مسوولیت های سنگین و رفع چالش های متعدد سال های اخیر شانه خالی نکرده و در حوزه هایی مانند بیمه درمان و آتش سوزی، در کاهش دردها و گرفتاری مردم در میدان عمل باقی  مانده و به کاهش مشکلات کمک کرده  و با توجه به رشد هزینه های تامین مالی خسارت ها و تصادفات و تعمیرات و درمان و... هماهنگی موثری با شرکت های بیمه در تعیین نرخ بیمه نامه ها و تامین خسارت ها داشته است. 
در حوزه مدیریتی نیز تلاش کرده که اصلاحات مدیریتی موثری در جهت بهبود عملکرد شرکت ها داشته باشد، اما اگر عده ای از مدیران و کارشناسان به هر دلیلی، قادر به ادامه همکاری نبوده اند و در مقابل تغییرات و اصلاحات مدیریتی مقاومت کرده اند و تغییرات مدیریتی به تشخیص مدیران عالی بیمه ایران راقبول ندارند، نباید به تخریب کل عملکرد مدیریتی  شرکت مشغول شوند. زیرا در شرایط سخت کنونی، مردم انتظار دارند که شرکت های بیمه با توان بیشتری در رفع گرفتاری های مردم حضور داشته باشند و مدیران و کارشناسان،  مردم و خسارت دیدگان را حمایت کنند. بیمه شده های جامعه انتظار ندارند که عده ای از مدیران و کارشناسان کشور و رسانه ها و کانال های مجازی و شبکه های اجتماعی به تخریب شرکت های بیمه پرداخته و دغدغه مردم را نداشته باشند و از دایره نقد منصفانه دور شوند. 
پرسش اساسی برای بسیاری از مدیران و کارشناسان بیمه ای این است که  چرا نحوه برخورد با تغییرات مدیریتی در شرایط کنونی تغییر کرده است. زیرا از ابتدای تاسیس بیمه ایران صدها مدیر آمده و رفته اند و جابجا شده اند و برنامه ها و سیاست هایی را برای اداره آن ارائه داده اند، و پس از خروج از دایره مدیران، از عملکرد همکاران خود دفاع کرده و حامی شرکت بوده اند و به بیمه ایران احساس تعلق می کنند. اما حال چرا عده ای  در مقابل تغییرات جاری برخی مدیران، به تخریب مدیر عامل شرکت مشغول هستند. 
متاسفانه در سال های اخیر، با وجود افزایش مشکلات اقتصادی،  اخلاق بخشی از فعالان اقتصادی و مدیران نیز تحت تاثیر قرار گرفته و منافع شخصی و گروهی را مقدم بر اهداف شرکت ها قرار داده اند. عده ای به جای حل مشکلات مردم و حمایت از مدیران شرکت ها، اخلاق کاری و حرفه ای را کنار گذاشته و حتی قبل از تغییرات مدیریتی، شروع به تخریب و کارشکنی می کنند.
بیمه ایران مهمترین شرکت بیمه ای و از بزرگترین مجموعه های اقتصادی کشور با گردش مالی بالا است که زیرمجموعه های مختلفی با گردش مالی بالا دارد و همین موضوع مورد  توجه افرادی است که به منافع شخصی و گروهی تمایل دارند. براین اساس یک مجموعه بزرگ دولتی که بار سنگین بسیاری از تکالیف و رفع چالش ها را در شرایط کنونی کشور به عهده دارد، نیازمند نظارت ودقت نظر بیشتری است و برخی افراد نباید تصور کنند که به هر قیمتی می توانند مانع از تحولات و تصمیمات مدیریتی شوند و نفوذ خود را ادامه دهند. بسیاری از مدیران این شرکت های دولتی به مصلحت و انتخاب مدیران ارشد دولتی آمده و رفته اند و هر آمدنی رفتنی را به همراه داشته و به جای تخریب مدیران ارشد، باید در مقابل تغییرات مدیریتی، با اخلاق حرفه ای و نقد منصفانه برخورد شود.
 
انتقاد جدی یا طنز؟
جالب این است که گاهی منتقدان به جای ارزیابی و بررسی موضوعات فنی  و اقتصادی، با کمبود موضوع مواجه شده و کار نقد را با مخلوطی از موضوعات مدیریتی و طنز آمیز ارائه کرده اند. 
نمونه این نوع انتقاد کم سطح وغیر فنی، یک نظر سنجی در یک کانال اجتماعی است که در آن اعلام شده  به نظر شما این روزها رأی بیمه ایران در مجامع شرکت‌های سرمایه پذیر چگونه تعیین می‌شود ؟  نتیجه آرا به شکل قابل توجهی از انتقاد و انصاف خارج شده و نتیجه آن از انسجام و ارزیابی فنی دور شده است. گزینه ها و نتیجه این نظر سنجی نشان می دهد که
- توسط مدیرعامل بیمه ایران  22 درصد
- با تصمیم هیات مدیره بیمه ایران 11 درصد
- با تصمیم اداره کل سرمایه گذاری و امور مجامع 1 درصد
- با مشورت معاونت بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی 5 درصد
- با نظر مدیران عامل شرکتهای رقیب بیمه ایران 2 درصد
- با نظر معاون مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن 5 درصد
- با نظر مدیرمسئول کانال خبر فوری  7 درصد
- با مشورت بیمه مرکزی 9 درصد
- با شیر یا خط پس  از انجام یک جابجایی مدیریتی در داخل شرکت 14 درصد
- هیچکدام 24 درصد
طبیعی است که وقتی کار نظر سنجی در مورد مدیریت یک شرکت بزرگ مانند بیمه ایران به طنز تبدیل شود و در کنار گزینه های با تصمیم مدیریت، گزینه شیر یا خط ونظر مدیر یک کانال قرار گیرد، مخاطبان نیز به جای نظر فنی، به طنز روی آورده و 14 درصد گزینه شیر یا خط را انتخاب کرده و 33 درصد مدیریت و مدیرعامل را انتخاب می کنند. جالب این است که حدود 24 درصد نیز هیچکدام را انتخاب کرده اند. یعنی از ابتدا نظر سنجی به سمت جوک و طنزمنحرف شده و انسجام نظر سنجی و انتقاد و تحلیل را تبدیل به چیز دیگری کرده است. حتی بسیاری از خوانندگان از حوصله کافی برخوردار نیستند و سریع از روی مطالب عبور می کنند نیز گزینه های پایانی را با درصد بیشتری انتخاب کرده اند و در سطح گزینه های ابتدای نظر سنجی محدود نشده اند. طبیعی است که این گونه نقدها و فضاسازی ها هیچ نتیجه فنی  و علمی وکارشناسی را به همراه ندارد.
 
 
  
تغییرات محیط کلان اقتصاد 
در شرایط کنونی اقتصاد ایران طبیعی است که بسیاری از شرکت ها با چالش های تازه ای مواجه شده اند و نمی توان اثرات محیط کلان اقتصاد بر شرکت ها را تنها نتیجه مدیریت این شرکت ها و یا عملکرد مدیرعامل بیمه ایران معرفی کرد بلکه باید به اثر تصمیمات مدیریتی، فضای کلان اقتصاد، قدرت خرید بیمه شده ها، میزان افزایش خسارت ها و هزینه ها جداگانه پرداخته شود تا سهم تصمیمات مدیریتی در عملکرد شرکت ها مشخص شود. 
رشد فناوری
 برخی انتقادها نیز به واسطه تحولات فناوری و ایجاد سامانه های صدور بیمه نامه، فروش برخط، نرخ های بازار، تخلف ها و... مطرح شده و طبیعی است که عده ای به دلیل تضاد منافع با آن مقابله کرده و انتقاد می کنند. اما این تحولات ساختاری  و متناسب با طبیعت اقتصاد ایران است که رفع مشکلات آن به گذر زمان و تغییر رفتار فعالان بیمه دارد و مانند بسیاری از فعالیت ها و شغل ها که به دلیل رشد فناوری، استفاده از نرم افزارها، تلفن همراه، کامپیوتر و... با مشکلاتی مواجه شده اند، در صنعت بیمه نیز به تدریج فعالان بیمه خود را متناسب با رشد فناوری وفق خواهند داد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3zxo64