پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/07/15 08:37
کد خبر: 5557

مراحل دریافت کد بورسی

بازار بورس و اوراق بهادار فضایی برای گرد هم آمدن ناشرین و خریدران سهام است. ناشران، سهام شرکت و صنعت خود را عرضه می‌کنند و افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند آن‌ها را خریداری می‌کنند

بازار بورس و اوراق بهادار فضایی برای گرد هم آمدن ناشرین و خریدران سهام است. ناشران، سهام شرکت و صنعت خود را عرضه می‌کنند و افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند آن‌ها را خریداری می‌کنند. این بازار از سال 1346 فعالیت خود را در ایران آغاز کرده است اما در سال‌های اخیر بیشتر از تمامی سال‌های فعالیت خود، مورد توجه مردم قرار گرفته است. در گذشته تنها عده‌ای خاص با بازار بورس آشنایی داشتند و در آن سرمایه‌گذاری می‌کردند اما  اکنون سرمایه‌گذاری در بورس به علت سودده بودن آن، مشتاقان فراوانی دارد. این اشتیاق سبب به وجود آمدن سؤالات فراوانی در ذهن مردم شده است از نحوه دریافت کد بورسی گرفته تا سوالات تخصصی‌تر بازار سرمایه. مطلبی که در ادامه بحث به آن می‌پردازیم نحوه ورود به بورس و دریافت کد بورسی است. اگر با طریقه دریافت کد بورسی آشنا نیستید با ما همراه باشید.

 

 

دریافت کد بورسی

برای انجام معاملات در بازار سهام نیاز به داشتن یک شماره حساب شخصی دارید که به آن، کد بورسی یا کد سهامداری می‌گویند. کد بورسی شناسه‌ی شخص در بازار بورس است و از تعدادی حرف و عدد تشکیل شده است. شما می‌توانید کد بورسی خود را از طریق سامانه سجام و یا کارگزاری آگاه دریافت کنید. مراحل دریافت کد بورسی به شرح زیر است.

  • ثبت نام در سجام
  • احراز هویت سجام
  • دریافت کد بورسی
  • ثبت نام در سایت کارگزاری
  •  انجام احراز هویت کارگزاری
  • دریافت اطلاعات ورود به پنل معاملاتی
  • شروع سرمایه‌گذاری در بورس

برای راحتی و سهولت بیشتر در امر دریافت کد بورسی کارگزاری آگاه شرایطی را فراهم آورده است که شما بتوانید ثبت نام مربوط به سامانه سجام و سایت کارگزاری را به طور هم‌زمان و در یک مرحله انجام دهید و پس از آن با  طی کردن مراحل احراز هویت به صورت غیرحضوری و آنلاین و یا با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، کد بورسی خود را دریافت و معاملات خود را آغاز کنید. برای دریافت کد بورسی به دو روش زیر می‌توانید اقدام کنید.

  • شما با مراجعه به سامانه سجام شماره تماس خود را ثبت می‌کنید و بعد از دریافت پیامک تأیید وارد مرحله بعد خواهید شد. در این مرحله کد ملی خود را ثبت کرده و هزینه ثبت نام در سجام  را پرداخت می‌کنید. پس از وارد کردن کلیه اطلاعات هویتی، ارتباطی، شغلی و مالی خود و پس از تأیید اطلاعات توسط سجام مجدداً پیامکی مبنی بر کد پیگیری برای شما ارسال می‌شود. بعد از دریافت کد پیگیری شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن‌های احراز هویت، به صورت آنلاین و یا با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت، احراز هویت خود را انجام داده و در مرحله نهایی پس از چند روز کد بورسی خود را دریافت کنید.

بعد از دریافت کد بورسی از طریقه سامانه سجام، لازم است در کارگزاری مربوطه نیز ثبت نام کنید. به همین منظور وارد پنل ثبت نام کارگزاری آگاه به آدرس ex.agah.com  می‌شوید، گزینه «ثبت نام و دریافت کد بورسی رایگان» و پس از آن  گزینه «ثبت نام جدید» را کلیک می‌کنید. در این جا کد ملی خود را وارد کرده و پیامک تأییدی که از طرف سجام برای شما ارسال می‌شود را وارد می‌کنید. صفحه‌ای که مشاهده می‌کنید کلیه فرم‌هایی است که شما در سامانه سجام آن‌ها را پرکرده بودید و دیگر نیاز به پر کردن مجدد آن ندارید، پس از آن که تیک گزینه تأیید را فعال کردید فرم اطلاعاتی چون تلفن همراه و ایمیل خود را پر کرده و یک نام کاربری و رمز عبور برای خود انتخاب می‌کنید. بهترین روش جهت احراز هویت در کارگزاری آگاه، احراز هویت آنلاین است. پس از گذراندن مراحل احراز هویت تنها کافیست متن قرارداد را تأیید و گزینه امضا قرارداد را تیک بزنید تا پس از مدت اندکی پیامک فعال شدن حساب کاربری‌تان را دریافت کنید.

  • در این روش ثبت نام، دیگر نیازی نیست یک‌بار در سامانه سجام و بار دیگر در کارگزاری ثبت نام کنید، شما می‌توانید با ثبت نام یک مرحله‌ایی، به‌صورت هم‌زمان این کار را انجام دهید و هزینه ثبت نام در سجام  نیز از طرف کارگزاری پرداخت می‌شود. در این حالت به آدرس ex.agah.com مراجعه کرده با انتخاب گزینه «ثبت نام جدید»  شروع به ثبت نام می‌کنید. مشخصات هویتی، ارتباطی، بانکی، شغلی و... و فرم‌هایی که در حال پر کردن آن هستید به صورت هم‌زمان در سامانه سجام و سایت کارگزاری ثبت می‌شوند و در آخرین مرحله، دو پیامک برای شما ارسال می‌شود؛ یکی کد پیگیری سامانه سجام و دیگری مربوط به سایت کارگزاری است. با دریافت کد پیگیری سجام می‌توانید احراز هویت سجام و کارگزاری را به روش‌هایی که در بالا بیان شد به صورت حضوری و یا غیر حضوری  انجام دهید و در نهایت پس از فعال شدن حساب کاربری‌تان شروع به معامله کنید.

 

فراموشی کد بورسی

به دلایل مختلف ممکن است کد بورسی خود را گم و یا فراموش کنیم و روزی به آن نیاز داشته باشیم. فراموشی کد بورسی، یکی از مشکلات رایج در بازار سرمایه محسوب می‌شود و افراد بسیاری به دلایل مختلف و گذر زمان کد بورسی خود را فراموش می‌کنند اما چندان جای نگرانی نیست، زیرا به چندین روش مختلف می‌توان کد بورسی را بازیابی کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

  1. اولین و سریع‌ترین روش بازیابی کد بورسی مراجعه به لیست پیامک‌هایتان است. زمانی‌که شما از طریق پیامک کد بورسی دریافت کرده باشید می‌توانید با رجوع به لیست پیامک‌هایتان و یافتن پیامک مورد نظر، کد خود را پیدا کنید.
  2. چنانچه پیامک را پاک کرده باشید، با مراجعه به پنل کارگزاری مربوطه و انتخاب گزینه «فراموشی کلمه عبور» می‌توانید اطلاعات ورود به پنل  معاملاتی خود را دریافت کنید و با ورود به پنل، می‌توانید کد بورسی خود را مشاهده کنید.
  3. در این روش با در دست داشتن مدارک شناسایی به شعب کارگزاری مربوطه مراجعه می‌کنید تا فعال‌سازی مجدد برای‌تان انجام شود. البته این بهترین روش برای اشخاصی است که مدت مدیدی در بازار معامله فعال نبوده‌اند و کد معاملاتی آن‌ها غیر فعال شده است.
  4. از طریق «سامانه استعلام کد بورسی» نیز می‌توان کد بورسی خود را بازیابی کرد اما در این سامانه اطلاعات پنل معاملاتی کارگزاری مربوطه وجود ندارد پس این روش را توصیه نمی‌کنیم.
  5. افرادی که قبل از راه‌اندازی سامانه سجام کد بورسی داشته‌اند و در حال حاضر کد بورسی خود را فراموش کرده‌اند باید مانند تازه‌واردین، ابتدا ثبت نام در سامانه سجام را انجام دهند و احراز هویت شوند و پس از آن می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی به دفاتر کارگزاری مربوطه مراجعه کرده تا کد بورسی مجدداً برایشان فعال شود.

 

سخن آخر

توجه داشته باشید، کد بورسی یک کد کاملاً منحصربه‌فرد برای خودتان است و فقط یک‌بار برای هر شخصی تعریف می‌شود ولی این امکان وجود دارد که شخص کد معاملاتی متفاوتی در کارگزار‌های مختلف داشته باشد و معاملات خود را از یک کارگزار به کارگزار دیگر منتقل کند. در واقع کد بورسی یا کد سهامداری، در تمام کارگزاری‌ها یکسان و تنها مختص به شماست و امکان تغییر آن وجود ندارد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3gzvx4