پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/11/11 05:53
کد خبر: 7947

تصویری کوتاه ازوضعیت صنعت فولاد کشورمان!

 دکترکیانوش آقایی، کارشناس صنعت فولاد

 کارشناسان صنعت وعلم اقتصاد ،صنعت فولاد رایکی از صنایع مهم وعامل موثری در رشد و توسعه کشورهامی دانند است وهمیشه  میزان مصرف سرانه فولادرا به عنوان یکی ازپارامترهای رشد و توسعه مورد ارزیابی قرار می دهند. درکشورما باتاسیس کارخانه ذوب آهن اصفهان وپس ازآن دربعدازانقلاب اسلامی گسترش این صنعت وصنایع وابسته به آن نیز همواره مورد توجه واهمیت بوده است.

توسعه کشورما باتکیه براهمیت گسترش این صنعت برای شکوفایی اقتصاد ازاهم اولویت های اصلی سیاستمداران وزمامداران کشوربود،ولی اینجا یک سوال مطرح می شود که مهمترین الزامات حمایتی جهت توسعه این صنعت چیست و توسعه پایدار این صنعت چه نتایج و مزیت هایی برای ما درپی خواهد داشت؟

در حال حاضر باگسترش صنعت فولاد وبه تبع آن  کارخانجات ریزودرشتی که بصورت نامتوازن درکشور احداث شده اندعملا این صنعت ومحصولات آن وارد فاز رقابتی شده است؛ هم به لحاظ قیمتی و هم به لحاظ کیفی.یکی ازمهمترین موضوعات ومعضلاتی که صنایع فولادی باهاش درگیر هستند موضوع قیمت تمام شده،مصرف انرزی وتحریم های ظالمانه است که خوشبختانه باابرنامه ریزی های منسجمی که دربخش خصوصی انجام شد خوشبختانه موفقیت های خوبی بدست آوردیم که سرقصل های آن را می توان .در بهینه‌سازی مصرف آب، برق و گاز درصنعت فولاد دانست .. با استفاده ازتکنولوژی های جدید،مصرف برق 30 درصد کاهش پیدا کرده است و در صنعت فولاد، واحدهای پرمصرف ما توانستند از هزینه‌ها به میزان زیادی بکاهند. بنابراین باید متذکرشویم اگر میدان برای بخش خصوصی بطورکامل بازشود تامتخصصین این صنعت بتوانند باآزادی عمل کامل اقدامات فنی خودرا انجام بدهندقطعا درسال های آینده شاهد موفقیت های بیشتری ازاید دست خواهیم بود.

 

برنامه‌های بومی‌سازی یکی از شاخص‌ترین راهبردها بودند که در این زمینه پیگیری شد. در صنعت فولاد حدود ۷۵ درصد از ماشین آلات و تجهیزاتی که در کارخانه‌ها به کار می‌روند، قابلیت بازسازی طراحی مجدد و نوآوری دارند. برای نمونه درسطح کشور متخصصین بسیارتوانمندی داریم که توانستند طی این سال ه،با استفاده از تکنولوژی بومی، شرکت‌های دانش بنیان و سوابق و تجربیاتی که مهندسان ما در این سال‌ها به دست آورده اند توانسته‌اند ماشین الات جدیدی خلق کنند. این ماشین آلات جدید علاوه بر اینکه از هزینه‌های تولید کاسته‌اند، باعث افزایش تولید شده‌اند.ودیدیم که درسال گذشته دردومین نمایشگاه ملی فولاد بیش از50 شرکت که درزمینه بومی سازی قطعات موفق بودند معرفی وموفق به دریافت جوایزی نیزشدند.

بومی‌سازی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دیگرهم پیگیری می‌شود. صنعت فولاد در ایران پیشینه بیشتری ازهمسایگان خوددارد . ولی با تحولات سیاسی واقتصادی که ازسال 97باشروع تحریم های ظالمانه،که بخصوص درصنعت فولاد رخ داد،همت بلند صنعتگران ایران باعث شد تا بومی سازی وتوانمندسازی صنغت فولاد بیش ازبیش درکشورما شکوفا شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3ze6b3