پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/04/31 17:36
رپورتاژ آگهی/
کد خبر: 9254

ارتودنسی سریع چیست و چرا اینهمه طرفدار دارد

با انجام تحقیقات مستمر در طول دو دهه روش جدیدی به دانش دندان پزشکی افزوده شده که ارتودنسی سریع نام دارد. با این روش بی خطر می توان دندان ها را تا 4 برابر سریعتر جا به جا کرد. ارتودنسی فوری یا سریع ترکیبی از جراحی دهانی پریودنتال یا ارتودنسی پیشرفته است.

با انجام تحقیقات مستمر در طول دو دهه روش جدیدی به دانش دندان پزشکی افزوده شده که ارتودنسی سریع نام دارد. با این روش بی خطر می توان دندان ها را تا 4 برابر سریعتر جا به جا کرد. ارتودنسی فوری یا سریع ترکیبی از جراحی دهانی پریودنتال یا ارتودنسی پیشرفته است.

در واقع این روش با اهداف دیگری در علم دندان پزشکی به کار برده می شود. درمان ارتودنسی در شکل سنتی به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. البته دلیل آن، محدودیت هایی می باشد که استخوان اطراف دندان ها به وجود می آورد. زیرا استفاده پیوسته و آرام از ابزار ارتودنسی باعث می شود که فشار بیولوژیکی به دندان ها وارد شود. سپس آن ها خیلی آرام شروع به حرکت می کنند. قدمت این روش به 100 سال قبل باز می گردد.

 

ارتودنسی سریع چیست؟

یکی از تبلیغات رایج در مجلات زرد و فضای مجازی عباراتی نظیر ارتودنسی سریع ، ارتودنسی کوتاه مدت، ارتودنسی در یک جلسه، مرتب کردن دندانها بدون ارتودنسی، ارتودنسی بدون سیم یا ارتودنسی نامرئی و ... می باشد. در واقع این تبلیغات از نگرانی بیماران نسبت به طول درمان ارتودنسی و دیده شدن دستگاههای ارتودنسی سوء استفاده می کنند.

نکته ای که باید در مورد ارتودنسی به آن دقت کرد این است که کاشت ایمپلنت یک فرآیند تقریباً طولانی می باشد که در برخی موارد حتی ممکن است تا یک سال نیز طول بکشد. زیرا پس از کاشت پایه ایمپلنت دندان در داخل استخوان فک لازم است فرد چند ماه صبر کرده تا استخوان به فک جوش بخورد و بعد از آن نصب روکش روی ایمپلنت صورت گیرد تا فرد دندان جدیدی داشته باشد، ولی امروزه کاشت ایمپلنت فوری دندان بسیار رایج شده است که در آن بعد از کشیدن دندان، ایمپلنت در درون استخوان جایگزین شده و در همان جلسه روکش روی ایمپلنت قرار می گیرد تا جای خالی دندان ها این گونه پر شود. این روش با نام ایمپلنت فوری معروف است که با استفاده از این روش به جای اینکه فرد چند ماه منتظر پرکردن دندان و جایگزینی آن بماند در طی چند روز صاحب دندان جدید خواهد شد.

ارتودنسی سریع که توسط متخصص ارتودنسی انجام میشود، استخوان های اطراف دندان ها را فعال می نماید. سپس نرم شدن و تحریک استخوان ها، دندان ها نیز می توانند خیلی سریع جا به جا شوند. همچنین به صورت همزمان جهت ایجاد بنای مناسب تر برای دندان ها می توان استخوان جدید اضافه کرد.

ارتودنسی سریع

البته فعال نمودن استخوان های اطراف دندان ها شامل خراش دادن عمودی انتخابی و جایی دادن مواد اضافی برای پیوند استخوان است. در زمان جراحی بیشترین دقت به کار گرفته می شود تا بافت نرم کمترین آسیب را ببیند. پیش از بخیه زدن و برای تقویت استخوان از مواد خیلی ریز پیوند استخوان در لایه سطحی استخوان فعال شده می گذارند. بنابراین 2 هفته بعد از جراحی، استخوان فعال شده با حمایت از دندان ها به جابجایی آن ها کمک کرده و بر سرعت حرکت دندان ها نیز می افزاید.

 

مزایای درمان سریع ارتودنسی

سرعت بالا یکی از مزایای ارتودنسی سریع است. در این نوع ارتودنسی بیمار به بازه زمانی یک سال یا کمتر برای پوشیدن بریس نیاز دارد. ولی در ارتودنسی سنتی این بازه زمانی به چندین سال هم می رسد. بیمار به محض انجام ارتودنسی سریع، تغییرات را احساس می کند. همچنین به بیمار این اجازه را می دهد تا سریع تر مزایای درمان را ببیند. بنابراین زمینه جهت طرح درمان ایده آل برای متخصص ارتودنسی و خود بیمار مهیا می گردد.

ارتودنسی سریع یک مبحث جدید در دندان پزشکی است. در نتیجه شواهد و تحقیقات زیادی جهت مشاهده نتایج درمان در بازه زمانی طولانی تر در دسترس نمی باشد. البته تا زمانی که کل دستورالعمل ها مربوط به درمان و مراقبت های بعد از درمان رعایت گردد، هیچ مشکلی پیش نمی آید. دندان ها در ارتودنسی سریع با سرعت بالا جابجا می شوند. در نتیجه بیمار به تنظیمات مکرر و مداوم نیاز پیدا می کند. بنابراین بیمار باید در طول ماه، یکی الی دو بار به ارتودنتیست مراجعه نماید.

 

ارتودنسی سریع

 

نحوه انجام ارتودنسی کوتاه مدت

ارتودنسی سریع و در عین حال کوتاه مدت، روشی نوین برای درمان دندان ها می باشد که مشکل بی نظمی جزئی آن ها را رفع می کند. معمولا این روش درمان برای افراد بزرگ سال مورد استفاده قرار می گیرد. علت نامگذاری ارتودنسی کوتاه مدت یا سریع به دلیل کوتاه تر بودن دوره درمان آن در مقایسه با روش ارتودنسی سنتی است. ولی در حالت کلی هدف از چنین ارتودنسی مرتب، هم ردیف و صحیح روی هم قرار گرفتن دندان های فک بالا و پایین می باشد. ارتودنسی متحرک که یکی از بهترین روش های درمانی میباشد به این دلیل که زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که شدت ناهنجاری دندانی کم است و کوتاه مدت بوده به عنوان ارتودنسی سریع نیز محسوب میشود.

 

سریع ترین روش ارتودنسی با دکتر داودیان

دکتر داودیان متخصص ارتودنسی، ارتودنسی سریع و ناهنجاری فکی بیشتر از 12 سال سابقه کاری دارد. این متخصص ارتودنسی به مدت چندین سال است که با دایر کردن کلینیک سیمادنت، تخصص خود را در اختیار بیماران می گذارد. همچنین مدیریت کل مجموعه را نیز بر عهده دارد و زیر نظر خودشان اداره می شود.

دکتر داودیان در طی این سال ها مدام به فکر مجهز کردن کلینیک با مدرترین و به روزترین دستگاه های موجود در صنعت دندان پزشکی بوده است. البته پژوهش ها و مقالات معتبر وی در زمینه ارتودنسی حائز اهمیت می باشد. برای اطلاع از خدمات کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان با سال ها تخصص و تجربه و با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی، خدمات بینظیری را در خصوص ارتودنسی سریع دندان ها ارائه می کند.

ترمیم دندان های شکست خورده با ارتودنسی سریع

امروزه از روش های مختلفی مثل کامپوزیت و لمینت و غیره برای ترمیم دندان های شکست خورده استفاده می‌شود که افراد زیادی با استفاده از این روش دندان‌های خود را ترمیم خواهند کرد. ارتودنسی فوری یکی از بهترین روش ها برای ترمیم دندان های شکست خورده به شمار می‌آید که دارای زیبایی، عملکرد و کارایی بسیار خوبی می باشد. در صورتی که فرد در میان دندان های خود دارای یک یا چند دندان شکسته باشد، از طریق این روش می‌تواند دندان‌های خود را ترمیم کند.

با استفاده از ارتودنسی فوری می توان بد رنگی و لکه دار بودن دندان ها را بهبود بخشید. ممکن است برخی از افراد به مرور زمان شاهد تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان های خود شوند که این ویژگی باعث از بین رفتن لبخند زیبا می‌شود. یکی از مزیت های مهم ارتودنسی فوری بدرنگی و لکه دار کردن دندان ها است که باعث می‌شود این مشکل از بین برود و افراد زیبایی دندان های خود را با استفاده از این روش به دست آورند.

 

ارتودنسی سریع

آنچه در این درمان های نابجا صورت می گیرد بسان صافکاری! دندان ها می باشد. به عبارت دیگر مینای دندان ها را در نواحی بیرون زده می تراشند و به قسمت های تورفته دندان های کج مواد ترمیمی هم رنگ دندان مانند کامپوزیت اضافه می کنند. لذا در پی تراش مینای دندان ها استعداد پوسیدگی افزایش می یابد و به دلیل ترمیم های وسیع کامپوزیتی، شما مشتری دائم دندانپزشکی می شوید زیرا لازم است مرتبا هر چند سال یکبار نسبت به تراش مجدد و ترمیم پرکردگی های تغییر رنگ یافته اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: هزینه کنده شدن براکت ارتودنسی

هزینه ارتودنسی سریع

یکی از موضوعات بسیار مهم در رابطه با ارتودنسی سریع، هزینه آن می باشد. ممکن است بسیاری از افراد عقیده داشته باشند که قیمت ارتودنسی فوری در مقایسه با ارتودنسی معمولی بسیار زیاد باشد و به همین علت از انجام این روش خودداری کنند. لازم است این دسته از افراد اطلاع داشته باشند که قیمت این روش نسبت به روش های دیگر بسیار کمتر بوده و در برخی موارد نیز هزینه های آن ها در یک سطح می باشد. البته لازم به ذکر است که نوع ارتودنسی که پزشک انجام می دهد، دارای انواع مختلفی بوده و به همین دلیل لازم است فرد بداند که هزینه پرداختی با توجه به نوع ارتودنسی متفاوت می باشد. همچنین باید دقت کرد که نوع آن را فرد می تواند انتخاب کند.‌با توجه به نوع تخصصی که پزشک دارد نوع ارتودنسی را پزشک برای بیمار تعیین خواهد کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4b6yv2