جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/05/15 10:28
توسط بانک کشاورزی در سال جاری انجام شد
کد خبر: 9256

پرداخت ۱۵۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران

هرساله تاخیر پرداخت مطالبات گندمکاران مشکلاتی را برای این قشر به وجود می‌آورد و بررسی آمارهای اعلام شده نشان می‌دهد که از ۱۷ هزار میلیاردتومان از مطالبات گندمکاران باقی‌مانده اما بانک کشاورزی به وعده خود عمل کرده و در سال جاری ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بابت تسویه مطالبات گندمکاران پرداخت کرد.

به گزارش طلانیوز.، مهدی رضایی سرپرست بانک کشاورزی، از پرداخت ۱۵۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران توسط این بانک خبر داد که در مقایسه با سال گذشته ۱۷۳ درصد رشد داشته است. هرساله با شروع فصل خرید تضمینی گندم شاهد تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران بوده ایم؛ به طوری‌که این مسئله یکی چالش های اصلی میان گندمکاران و دولت محسوب می‌شود. در سال جاری نیز با توجه به نیاز کشور به گندم، تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان مشکلاتی را به وجود آورد که بخش قابل ملاحظه ای از این مشکلات با پرداخت 150هزارمیلیارد ریال توسط بانک کشاورزی رفع شد.

سال گذشته میزان خرید گندم ۴.۵ میلیون تن بود، امسال و تا به امروز ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم خریداری  و امسال از مرز ۵ میلیون تن گذشته است که به امیدخدا و با توجه به شرایط موجود، به مرز ۶ میلیون تن در خرید گندم خواهیم رسید.

بنابر اعلام مدیرکل هماهنگی خرید شرکت بازرگانی دولتی، علت عقب ماندن معوقات کشاورزان، تامین پرداخت پول گندمکاران از منابع مختلف است. بخشی از اخذ تسهیلات مربوط به سیستم بانکی، بخشی سازمان برنامه و بودجه و بخشی هم مربوط شرکت بازرگانی دولتی ایران است.

رییس بنیاد ملی گندمکاران  ۱۲ تیرماه  اعلام کرد که ۲۵ روز است دولت از کشاورزان گندم خریداری کرده ولی پول آن‌ها را پرداخت نکرده‌ است و در حال حاضر ۲۰ هزار میلیارد تومان به کشاورزان بابت خرید گندم بدهکار است و این بدهی از خردادماه پرداخت نشده و کشاورزان طلبکارند.

این در حالی است که وزیر جهادکشاورزی پرداخت مطالبات گندمکاران را تا نیمه اول تیرماه ۴۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود. 

براساس آمار اعلام شده از سوی هیات مدیره معاون بازرگانی داخلی، مطالبات باقی‌مانده گندمکاران حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان است که در آخرین تصمیمات قرار بود از محل ۱۰ درصد سپرده‌های بانک کشاورزی نزد بانک مرکزی مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران به حساب آنان واریز شود.

بر همین اساس، مهدی رضایی سرپرست بانک کشاورزی اعلام کرد که بانک کشاورزی با رشد 173 درصدی پرداخت، 15 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران را واریز کرد و خوشبختانه این بانک به طور کامل به تکالیف خود عمل کرده و این مبلغ بابت تسویه مطالبات گندمکاران پرداخت شد.

به گفته سرپرست بانک کشاورزی، این بانک سال گذشته نیز حدود ۵۵ هزار میلیارد ریال بابت خرید تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت کرده که با توجه به اهمیت استراتژیک گندم به لحاظ نقش محوری که در تامین امنیت غذایی مردم دارد، مجموعه کارکنان بانک کشاورزی با هدف حمایت از تولید در بخش کشاورزی و کمک به تحکیم پایه‌های امنیت غذایی کشور، با تمام توان برای اجرای هرچه بهتر عاملیت خرید تضمینی گندم در سطح کشور تلاش می‌کنند.

با توجه به آمارهای موجود، امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری در پرداخت مطالبات گندمکاران داریم، که امیدواریم با تلاش مسئولین به سرعت در این زمینه به‌روز حرکت کنیم. آنطور که مقامات و مسئولان مربوطه می‌گویند، اتخاذ سه تصمیم مهم در ابتدای امسال برای حمایت از تولید داخل به  خصوص در گندم و رسیدن به خودکفایی و کاهش وابستگی در دولت سیزدهم، سبب شد تا در ابتدای سال قیمت گندم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد که تصمیم بسیار مهمی بوده است.

گفتنی است؛ روند پرداخت پول خرید تضمینی گندم به کشاورزان در جریان است و جای هیچ نگرانی نیست. قیمت خرید تضمینی در سال جاری نسبت به سال زراعی گذشته افزایش داشته است که هر کیلو به قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و برای هر کیلو مبلغ یک هزار تومان هم به عنوان تشویقی به کشاورزان پرداخت شده است.

استقبال خوب کشاورزان از مراکز خرید تضمینی محصولات سبب شد تا به اندازه کافی گندم در سیلوها و مراکز نگهداری ذخیره‌سازی شده و به تناسب مناطق مختلف کار اختلاط و ذخیره‌سازی گندم و آرد در مراکز و کارخانه‌های تولید آرد استان‌ها در حال انجام است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3e9k94