پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/29 11:00
شهید فخری زاده | بیوگرافی شهید فخری زاده | خانواده شهید فخری زاده | شهید فخری زاده فیلم ترور | عکس شهید فخری زاده
کد خبر: 8917

ادعای جدید رسانه عبری از نحوه ترور شهید فخری زاده

روزنامه عبری زبان یدیعوت احارانوت در گزارشی ادعایی نحوه ترور شهید فخری زاده را برای مخاطبان خود تشریح کرد.

 طبق روال معمول محافل اطلاعاتی و رسانه‌ای رژیم اسرائیل، اطلاعات مورد نیاز خود برای انتشار را ابتدا در اختیار یک رسانه آمریکایی که معمولا نیویورک تایمز است قرار داده و همزمان با انتشار آن در این رسانه آن را به زبان عبری برای مخاطبان خود و با ادعای استناد به این رسانه آمریکایی منتشر کردند.

در این بین یا نت رسانه برخط یدیعوت احارانوت ساعاتی پیش سناریوی ادعایی محافل اطلاعاتی اسرائیلی از نحوه ترور شهید فخری زاده را منتشر کرد و در این رابطه نوشت:

دانشمند بزرگ هسته‌ای اصرار داشت که خود پشت فرمان نشسته و در حالی که همسرش در کنار او بود، رانندگی کند، این در حالی است که گروه ترور در یک مرکز سری در فاصله هزاران مایل دورتر در اتاق عملیات به  انتظار او نشسته بود.

براساس سناریوی ادعایی صهیونیست‌ها دستگاه اتوماتیکی که از طریق ماهواره کنترل می‌شود به شکل سری و در قطعات مختلف یکی پس از دیگری وارد ایران شده و در داخل کشور در مدت زمانی نسبتا طولانی مونتاژ شده بود.

شهید فخری زاده

در اعترافات یدیعوت آحرانوت آمده است: محسن فخری زاده در جریان عبور ستون خودروهای ضد گلوله اش از یکی از شهرهای حومه تهران در نوامبر 2020 با آتش گلوله کشته شد در حالی که نهادهای اطلاعاتی اسرائیل متهم به انجام این کار شدند.

در این گزارش تاکید شده است: شماری از روزنامه نگاران از جمله رونین برگمن خبرنگار یدیعوت احارانوت با همکاری یکدیگر نحوه انجام عملیات موساد در ترور محسن فخری زاده، فردی که حداقل برای 14 سال یکی از اهداف ترور محسوب می‌شد را تشریح و بازنویسی کرده‌اند.

در ادامه این گزارش ادعایی آمده است: فخری زاده یکی از ارشد‌‌ترین دانشمندان ایران محسوب می‌شد که در راس پروژه عماد قرار داشت.

به رغم آن که این پروژه در سال 2003 تعطیل شد، اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل در سخنرانی خود در حاشیه اعلام دستیابی به آرشیو هسته‌ای ایران در سال 2018 ادعا کرده بود که فخری زاده همچنان نقش اصلی را در برنامه هسته‌ای ایران دارد، نتانیاهو در این نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفته بود که نام او را به یاد داشته باشید.

به زعم این رسانه اسرائیلی که تلاش می‌کند داده‌های منابع امنیتی اسرائیلی را به روزنامه آمریکایی نسبت دهد، نام فخری زاده بارها و بارها در نشست های مشترک اسرائیل و آمریکا در دوره نخست وزیری ایهود المرت هم مطرح شده بود.

یدیعوت احارانوت اعتراف می‌کند که فخری زاده برای سال‌ها به هر شکل یکی از اهداف ترور سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل بود، اما تلاش دارد آن را به رسانه آمریکایی نسبت داده، گرچه تاکید می‌کند در سال 2009 عملیاتی برای ترور وی تدارک دیده شد که در آخرین لحظات لغو شد.

براساس روایت این رسانه عبری زبان، تیم ترور در آن زمان در نقطه‌ای در تهران منتظر انجام ماموریت خود بود اما موساد در آخرین لحظات در رابطه با احتمال مطلع شدن ایران دچار شک و تردید شد و از بیم افتادن عاملان ترور در کمین ماموران ایران دستور لغو عملیات صادر شد.

شهید فخری زاده

در بخش دیگری از این گزارش ادعا شده است، اسرائیل ترور فخری زاده و دانشمندان هسته‌ای را همزمان با آغاز مذاکرات باراک اوباما متوقف کرد تا راه مذاکرات رئیس جمهور آمریکا هموار شده و منجر به توافق هسته‌ای 2015 گردد.

با این حال زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور بعدی آمریکا در سال 2018 از توافق هسته‌ای خارج شد اسرائیل مجددا عملیات تخریبی خود را در برنامه هسته‌ای ایران از سر گرفت که یکی از این اقدامات تلاش برای ترور این دانشمندان بزرگ بود.

براساس ادعاهای منتشر شده در این گزارش، کار آماده سازی برای ترور فخری زاده با سلسله نشست‌‌هایی در اواخیر 2019 و اوایل 2020 با نشست های با حضور مسئولین عالی‌رتبه اسرائیلی و ریاست یوسی کوهن رئیس موساد از یک سو و مسئولین آمریکایی از سوی دیگر آغاز شد و در برخی از نشست‌ها شخص رئیس جمهور ترامپ و مایک پامپئو وزیر خارجه اش هم شرکت می کردند.

این در حالی است که جینا هاسپل رئیس وقت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هم در این نشست‌ها حضور داشت.

به نوشته یدیعوت احارانوت: یک منبع آگاه آمریکایی که در یکی از این نشست‌ها حضور داشت به روزنامه آمریکایی گفته است، طرف آمریکا از نقشه ترور مطلع شده و به شدت تحت تاثیر قرار گرفت.

در بخش دیگری از این گزارش ادعا شده است: نقشه مذکور بعد از ترور قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس که از طریق حمله هوایی آمریکایی در ژانویه 2020 صورت گرفت، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

تهیه کنندگان این گزارش ادعا می‌کنند یکی از دلایلی که باعث تسریع در انجام نقشه ترور شد، این بود که در اسرائیل به این نتیجه رسیده شده بود که به احتمال زیاد ترامپ در انتخابات پیروز نخواهد شد و در دوره ریاست جمهور بایدن اسرائیل از این چتر حمایتی که ترامپ برایش ایجاد کرده بهره مند نخواهد بود.

در ادامه این گزارش رسانه اسرائیلی ادعا می‌کند، بر خلاف ترورهای سابقی که دانشمندان هسته‌ای مورد هدف قرار گرفته‌اند و در آن از راکبین موتور سوار استفاده می‌شد تا عملیات به سرعت انجام و عاملان از محل متواری شوند، این بار چنین الگویی رد شد زیرا ایرانی‌ها از ترور سلیمانی درس گرفته و خوب می‌دانستند که فخری زاده در لیست ترورهای اسرائیل قرار دارد.

در بخش دیگری از گزارش، یدیعوت احارانوت سناریوی خود را از نحوه ترور تشریح کرده و با استفاده از پوشش رسانه آمریکایی می‌نویسد: طراحان ترور ابتدا‌ ‌ایده انفجار یک کامیون بمب گذاری شده را در مسیر فخری زاده مطرح کردند تا بعد از آن تک تیراندازها بتوانند این دانشمند را مورد هدف قرار دهند.

اما این طرح رد شد زیرا سرویس اطلاعات اسرائیل سال هاست که یک اصل را همواره در راس اولویت‌های خود قرار می‌دهد، موساد اصلِ "راه فرار نباشد، عملیاتی در کار نیست" همواره در دستور کار خود قرار داده است.

در ادامه سناریو سازی های رسانه اسرائیلی آمده است: بعد از آن طراحان ترور نقشه تک تیرانداز الکترونیکی را توسعه دادند، که از طریق ماهواره کنترل می‌شد و اتاق کنترل آن در مرکزی در فاصله چند هزار مایلی محل وقوع ترور قرار داشت.

مسئولین موساد ادعا می‌کنند که برای انجام این ترور از مسلسل سنگین از نوع (FN MAG) استفاده کرده و دستگاه ربات پیچیده‌ای روی آن تعبیه کردند که توسط شرکت صنایع تسلیحات اسپانیایی (Escribano) ساخته شده و (Sentinel 20) نام داشت.

به زعم این رسانه عبری زبان مجموع این مسلسل خودکار یک تن وزن داشت و برای وارد کردن آن به ایران، به اجزای بسیار کوچکی تجزیه شد و قطعات آن یکی پس از دیگری وارد ایران شدند.

بعد از آن در محلی مخفی اجزای آن مونتاژ شد و این ربات بر روی یک خودری نیسان بمب گذاری شده قرار داده شد تا هیچ چیز از ابزار ترور بعد از عملیات باقی نماند.

سلاح در زیر چادر این وانت نیسان و نیز برخی از وسایل ساخت و ساز استتار شده بود، دوربینی که در داخل خودرو کار گذارده شده بود زاویه‌های مختلفی از دید را از منطقه به اتاق عملیات می داد.

طراحان ترور برای چالش‌های دیگری همچون تکان‌‌هایی که در زمان شلیک گلوله‌ها از این مسلسل به خودرو وارد می‌شود و می‌تواند دقت را کاهش دهد، تاخیر راه اندازی ربات در زمان رسیدن ستون و عدم همخوانی زمان انتقال تصاویر از دوربین‌های تعبیه شده و حتی میزان وضوح تصاویر دوربین‌ها هم با به کارگیری برنامه هوش مصنوعی راه‌حل پیدا کردند.

به زعم یدیعوت احارانوت بعد پایان عملیات و انفجار وانت نیسان انفجار نتوانست سلاح را از بین برده و قطعات مثلث به هوا پرتاب شد، گرچه قطعات آن سالم باقی ماندند اما سلاح قابلیت تعمیر ندارد.

تسنیم


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3qzgn3