شنبه 25 فروردین 1403 - 13 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/10/22 17:52
با توجه به عرضه اوراق گواهی سپرده در بانک کشاورزی مشخص شد
کد خبر: 12662

شرایط ویژه اوراق بانک کشاورزی در کسب سود بالا

عرضه اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه گذاری (عام) بانک کشاورزی با نرخ سود ۲۳ درصد از هفتم دی ماه تا پایان سال جاری در شعب این بانک در سراسر کشور آغاز شده است.

بانک کشاورزی براساس بخشنامه بانک مرکزی انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار، ویژه سرمایه گذاری (عام) را شروع کرده است. این اوراق با نرخ سود علی‌الحساب 23 درصد منتشر می‌شود و فروش آن صرفاً برای افراد حقیقی ایرانی بالای 18 سال مجاز است مدت این اوراق حداکثر یکساله است.

سپرده مدت دار ویژه سرمایه گذاری (عام) به سپرده ای اطلاق می شود که نزد بانک با سررسید مشخص افتتاح می شود و بانک در ازای آن اقدام به صدور گواهی به همین نام می نماید. اوراق گواهی سپرده، که دارای نحوه خرید مخصوص می باشد، اوراق بهاداری است که، دارای سررسید معین بوده و با سود ثابت به متقاضیان عرضه می گردد. پرداخت سود این سپرده ماهانه و نرخ سود این سپرده بنا بر اعلام بانک مرکزی، 23درصد و با نرخ شکست 10 درصد خواهد بود..

این اوراق، قابل انتقال به غیر بوده و سپرده گذاران می توانند این گواهی را بدون فسخ عقد وکالت در سازمان بورس اوراق بهادار، بانکها و یا مؤسسات اعتباری معامله وحقوق خود را صلح نمایند. در این حالت رابطه وکالت بین بانک و خریداران بعدی اوراق برقرار خواهد شد.

با صدور مجور انتشار اوراق گواهی سپرده مدت دار برای مجموع 17 بانکی که پیش ازاین مجور صدور این گواهی را داشتند تعداد بانکهای ارائه کننده این گواهی به 25 بانک رسید. نرخ سود اسمی علی الحساب این اوراق از 18 درصد به 23 درصد به صورت سالانه افزایش یافته و نرخ سود بازخرید قبل از سررسید در بازار پول، 10 درصد سالانه می‌باشد.

خریداران اوراق گواهی سپرده 100 میلیونی با نرخ 23 درصد، ماهی یک میلیون و 900 سود دریافت می‌کنند و می‌توانند پس از یک‌سال، اصل پول را با 23 میلیون اضافی تحویل بگیرند. اگر وسط کار پشیمان شوند، سود پرداختی با نرخ 10 درصد محاسبه شده و حتی ممکن است مجبور به پرداخت خسارت شوند.

سود سپرده در این اوراق به صورت ماهانه، یا هر سه ماه یکبار می باشد. این گواهی سپرده دارای نرخ سود ثابت هستند. این اوراق می توانند به صورت بی نام و یا بانام باشند. گواهی ها معولا بی نام هستند، ولی در نوع با نام آن، قابل انتقال نیستند، در نتیجه امکان سرقت و گم شدن آن ها وجود ندارد  و دارای امنیت بالایی هستند. اوراق گواهی سپرده قبل از سررسید قابل بازخرید هستند.

اوراق گواهی سپرده بانک کشاورزی، به صورت الکترونیکی، با نام، با سررسید حداکثر یک ساله و نرخ سود سالانه 23 درصد از تاریخ خرید خواهد بود و سود علی الحساب این اوراق به صورت ماهانه و معاف از مالیات و مدت زمان سپرده گذاری یک ساله خواهد بود.

گفتنی است، از آنجا که فروش این اوراق به اشخاص حقیقی (بالای 18 سال) و به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و برگه سپرده به مشتری تحویل نخواهد شد؛ ضروری است متقاضیان در نگهداری رسید صادره گواهی سپرده دقت نمایند.

اوراق گواهی سپرده که دارای نحوه خرید مخصوص می باشد، از این جهت حائز اهمیت هستند، که دارای نرخ سود بالا بوده و از این بابت می تواند نسبت به سپرده بانکی، سرمایه افراد را تا حدی از خطر کاهش ارزش پول دور نگه دارد و همینطور در این شرایط که بانک ها برای پذیرفتن ضامن معتبر بسیار سختگیری می کنند، می تواند به عنوان ضامن وام شخص در اخذ تسهیلات بانکی باشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3n5mg3