پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/05/27 04:52
کد خبر: 4020

امروز (27 مرداد) وضعیت بورس چگونه است؟

پس از یکشنبه سیاه، دوشنبه می‌تواند روز بازگشت بورس شود؟ واکنش بورس به حمایت یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد، پاسخ این سوال را مشخص خواهد کرد.

دیروز در بورس تهران، چراغ قرمز نصب شده بود؛ شاخص 89 هزار و 700 واحد ریخت و 4.7 درصد نسبت به روز قبل منفی شد؛ بورس تهران در تاریخش، تنها 2 روز تیره تر از 26 مرداد را دیده بود.

 

تحلیلگران بورسی امروز امید زیادی به حمایت یک میلیون و 800 هزار واحد بسته اند. دیروز بازار در یک میلیون و 813 هزار واحد بسته شد. امید زیادی که به حمایت در این ابرکانال بسته شده است، می تواند 2 اثر داشته باشد؛ در درجه اول می تواند موجب افزایش تقاضا در این سطح شود، چرا که تصور برخی از معامله گران و فعالان بازار این است که شاخص به اندازه کافی اصلاح شده و قیمت سهام به سطحی رسیده است که ارزش خرید دارد، به همین دلیل می تواند موجب حمایت سنگین در این محدوده شود؛ روی بد ماجرا اینجاست که اگر بازار شیب منفی 2 روز گذشته را ادامه دهد و کانال یک میلیون و 800 هزار واحد نیز از دست رود، احتمالا امید بسیاری رنگ می بازد و ایجاد فضای منفی، خود می تواند به ریزش بیشتر سهام منجر شود.

 

 

سقوط به دره؟

برخی اتفاقات 2 روز گذشته را سقوط به دره نامیدند، اگر شاخص ها را نسبت به نقطه اوج بازار یعنی 19 مرداد بسنجیم، شاید این اصطلاح چندان هم بیراه نباشد.

 

بازار سهام از 19 مرداد تا دیروز، نزدیک به هزار میلیارد تومان از ارزشش را از دست داد؛ از دست رفتن این سطح از ارزش، در یک هفته، رقم قابل تاملی است. کل ارزش بازار سرمایه در پایان سال 97، معادل 683 هزار میلیارد تومان بود، ارزش کل بازار در سال گذشته نیز به 1873 هزار میلیارد تومان رسیده بود؛ به زبان دیگر، بازار سهام معادل بیش از نیمی از ارزشی که از ابتدای تاسیس تا پایان سال گذشته داشت را در همین یک هفته اخیر از دست داد.

 

البته هنوز ارتفاع شاخص در سطح بالایی قرار دارد، ارزش جاری بازار در پایان روز یکشنبه در نزدیکی 6790 هزار میلیارد تومان ثبت شد، عددی که همچنان 3.6 برابر ارزش بازار در پایان سال گذشته است. اما بازار 10 روز دیگر مانند شنبه و یکشنبه را تجربه کند، نصف ارزشش دود می شود. همین اعداد، می تواند ترس شدیدی را در معامله گران، مخصوصا تازه واردان ایجاد کند. آنهایی که در 2 روز گذشته از بازار رفتند، کماکان کسانی بودند که احتمالا با سود خوب از بازار وداع کردند، هر چند بازدهی بورس از ابتدای ماه اکنون منفی شده است اما اگر این سراشیبی ادامه یابد، کسانی که در موج پایانی وارد بازار شدند، متضرران اصلی بورس تهران خواهند شد.

 

اصرار بر ورود دولت به بورس

برخی از تحلیلگران بورسی، زمان فعلی را برای ورود دولت و حمایت تمام قد از سهامداران ضروری می دانند، آنها دولت را از این بیم می دهند که در صورت عدم حمایت، باید با پیامدهای اجتماعی و امنیتی ریزش بورس مواجه شود. اما سوالی که برای برخی از فعالان بازار ایجاد شده اینکه تا کی قرار است حمایت گسترده از سهام از بیرون بازار صورت گیرد؟ آیا سهام از سطح ارزندگی فاصله گرفته اند که تنها با دوپینگ سرپا می مانند؟ از نگاه برخی از تحلیلگران، شاید بهترین سناریو برای همه این باشد که بازار مدتی را در تعادل بگذراند، تا هم قیمت سهامی که حبابی شدند، تعدیل شود و هم سهامی که از نظر بنیادی دارای ارزش هستند، رشد کند. عرضه اولیه شرکت ها در قیمت معقول هم می تواند همچنان نقدینگی را به سمت بازار سرمایه بیاورد.

 

سایه بورس بر بازارهای موازی

نکته دیگری که برخی با استفاده از آن، مداخله گسترده حاکمیت در بازار را پیشنهاد می دهند، این فرضیه است که در صورت بهم ریختن بورس، تعادل در دیگر بازارها نیز از بین خواهد رفت. یعنی با خروج نقدینگی از بورس، بازارهای دارایی دیگر همچون ارز و طلا و مسکن بهم خواهد ریخت.

 

اما به نظر 2 نکته در این بین نادیده گرفته می شود؛ نخست آنکه به دلیل محدودیت نوسان در بورس تهران، در روزهای منفی همانند دیروز، صف های طویل فروش تشکیل می شود و خروج نقدینگی از بازار به راحتی نخواهد بود؛ چرا که باید خریداری حاضر باشد تا در جو بیم و دلهره، اقدام به خرید سهم کند. کمااینکه ارزش معاملات در 19 مرداد، معادل 16.5 هزار میلیارد تومان بود و دیروز ارزش معاملات به 9.7 هزار میلیارد تومان رسید؛ یعنی 41 درصد کمتر. مضاف بر این، سرمایه گذاری که از بازار سهام وحشت کرده و پول را بیرون کشیده، به بازار پرریسک دیگری چون بازار ارز پناه نمی برد که هر لحظه با اتفاقات سیاسی، می تواند سرنوشت متفاوتی پیدا کند. یا بازار طلا که با توجه به تحولات بازارهای جهانی، دچار نوسانات سریع و غیرقابل پیش بینی خواهد شد. احتمالا مامن چنین پول وحشت زده ای، حداقل برای ماه های اول بانک خواهد بود. این مسئله یعنی گردش پول وحشت زده، از گردش پولی که در حال حاضر در بازارها در جریان است، به مراتب کمتر خواهد شد. بنابراین از نگاه کارشناسان، التهاب بازارهای موازی، نمی تواند استدلال محکمی باشد.

 

حمایت های مهم شاخص بورس

شاخص بورس تهران 2 حمایت مهم یک میلیون و 930 هزار واحد و یک میلیون و 830 هزار واحد را از دست داد. امید فعالان بازار به حمایت یک میلیون و 800 هزار واحد است. از نظر آنها، دو وعده شدن معاملات از امروز، می تواند حمایت را برای حقوقی ها کم هزینه تر کند، چرا که اگر در وعده صبحگاهی بازار به رنگ سبز درآید، با بازگشت انتظارات مثبت احتمالا در وعده ظهر، کار راحت تری برای حفظ شاخص در پیش خواهد بود. باید دید، این تحلیل امروز جواب می دهد یا خیر. اگر حمایت بعدی شکسته شود، تحلیلگران تکنیکال کف بعدی را در محدوده یک میلیون و 650 هزار واحد می بینند. توصیه تحلیلگران این است که سهامداران روی ارزش واقعی سهم خود حساب باز کنند، وتحلیل های دم دستی زین پس نمی تواند در بورس تهران پاسخ مناسبی گیرد. از دید کارشناسان، نگاه به ارزنده بودن سهام، تنها راه نجات در روزهای منفی خواهد بود.

 

منبع:اقتصادنیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3w8e53