پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/05/27 16:30
کد خبر: 4050

تکذیبیه|خبر فوت استاد شجریان همه را شوکه کرد+توضیحات

مهرداد بهلولیه عضو تیم پزشکی بررسی وضعیت استاد محمدرضا شجریان ضمن تکذیب خبری مبنی بر فوت او گفت: حال استاد از دیروز بهتر است.

محمدرضا شجریان  (زادهٔ ۱ مهر ۱۳۱۹ مشهد) موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز، خواننده و خوشنویس اهل ایران است.  محمدرضا شجریان از برجسته‌ترین هنرمندان موسیقی سنتی ایرانی است.محمدرضا شجریان آلبوم‌های بسیاری را در این زمینه منتشر کرده‌ است.  محمدرضا شجریان  به دلیل نوع صدا و سبک مخصوص به خود و تصنیف‌های ملی میهنی که اجرا کرده، شناخته می‌شود و شهرتی در سطح جهانی دارد.

 

 

shajarian-mohammadreza

 

تکذیب خبر فوت استاد بزرگ موسیقی ایران:

در فضای مجازی (اینستاگرام) شایعه شده است استاد شجریان لحظاتی پیش در بیمارستان جم تهران درگذشت.

مهرداد بهلولیه عضو تیم پزشکی بررسی وضعیت استاد محمدرضا شجریان گفت در خصوص انتشار اخبار کذب درباره فوت استاد شجریان، اظهار کرد: برخی از رسانه‌ها و افراد سودجو از وضعیت ناپایدار استاد شجریان به دلیل افت فشار خون و سطح هوشیاری پایین سوءاستفاده می‌کنند.

او ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر ایشان در وضعیت خوبی نسبت به روز گذشته به سر می‌برند و سطح هوشیاری استاد شجریان از روز گذشته کمی تغییر کرده است و همه اخباری که در خصوص فوت او منتشر می‌شود، شیطنت و کذب محض است.

او ادامه داد: بنده به همراه اساتید و تیم پزشکی بیمارستان حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه وضعیت استاد را هر چند دقیقه یکبار چک می‌کنیم تا خطری ایشان را تهدید نکند.

 

 

بیوگرافی کوتاهی از محمدرضا شجریان:

محمدرضا شجریان، رئیس کنونی شورای عالی خانه موسیقی ایران، بنیان‌گذار گروه شهناز و مبدع چند ساز موسیقی می‌باشد. همچنین از فرزندان محمدرضا شجریان، همایون و مژگان در زمینه موسیقی فعالیت دارند. شجریان در قرائت قرآن نیز فعالیت داشته و دعای ربنامعروف‌ترین تلاوت قرآنیِ اوست؛ این اثر توسط سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر ملی ثبت شده‌است.

 

شاگردان شجریان

سرشناسی، چون ایرج بسطامی، حسام‌الدین سراج، حمیدرضا نوربخش، علی جهاندار و پسرش همایون از جمله شاگردان شجریان هستند.

 

خوشنویسی

محمدرضا شجریان علاوه بر آوازخوانی، علاقه زیادی به خوشنویسی ایرانی دارد. او از سال ۱۳۴۴ به فراگیری خط نستعلیق نزد ابراهیم بوذری و حسین میرخانی پرداخت. او در حال حاضر دارای درجه ممتاز در خط نستعلیق می‌باشد. محمدرضا شجریان در سال ۱۳۸۹ آثار خطاطی خود را در نمایشگاهی در تالار وحدت به همراه منتخبی از خوش‌نویسان معاصر به نمایش گذاشت.

 

تلاوت قرآن

محمدرضا شجریان اولین بار نزد پدرش (مهدی شجریان) که خود از قاریان مشهد بود، قرائت قرآن را فرا گرفت. او برای اولین بار در ۱۲ سالگی به تلاوت قرآن در رادیو مشهد پرداخت. محمدرضا شجریان تا قبل از سال ۱۳۴۶ که به تهران مهاجرت کرد، به صورت افتخاری در رادیو مشهد قرآن می‌خواند. پدر او با آواز خواندن پسرش موافق نبود و محمدرضا شجریان به همین دلیل تا چهار سال در رادیو تهران با نام «سیاوش بیدگانی» آواز خواند.

 

آواز خوانی با نام مستعار

محمدرضا شجریان در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته بود که پدر او می‌خواست خانواده آن‌ها (شجریان) بیشتر با چهره مذهبی شناخته شود و محمدرضا شجریان برای این که پدرش را ناراحت نکند از نام مستعار «سیاوش بیدگانی» استفاده کرد تا این که مهدی شجریان با احمد عبادی، نوازنده نامی سه‌تار ملاقات کرد و پس از این ملاقات، رضایت داد تا پسرش با نام اصلی آواز بخواند.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/279ln4