پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/06/07 09:57
کد خبر: 4388

فیلم"عصرجمعه"بعد از 15 سال توقیف پخش می شود

فیلم سینمایی «عصر جمعه» در روز پنجشنبه، 6 شهریور ماه 1399 بعد از 15 سال توقیف در شبکه نمایش خانگی منتشر شد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: خیانت و تعصب سرنوشت تلخی را برای سوگند 15 ساله رقم می زند، که حاصل آن در به دری، بی پناهی و تنهایی است. سال ها می گذرد، بنفشه خواهر سوگند تصمیم می گیرد خواهر گمشده خود را بیابد و پرده از رازی بردارد که سال‌ها پنهان مانده است.

 

فیلم «عصر جمعه»، اولین ساخته مونا زندی حقیقی از فیلم‌های توقیفی سینمای ایران به حساب می‌آیدکه حتی اجازه اکران در جشنواره‌های بین المللی نیز به آن داده نشد، پنج سال بعد از ساخت «عصر جمعه»، این فیلم توانست به صورت محدود اکران شود اما هنگامی که قرار بود در اصفهان به نمایش گذاشته شود به علت شکایت نماینده مجلس بار دیگر توقیف شد.

این فیلم که محصول سال ١٣٨۴ است، سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر را کسب کرد. 

 

 

مهرداد صدیقیان که اولین کارش در سینما به عنوان بازیگر در  این فیلم بود، برای نمایش فیلم توقیفی «عصر جمعه» در شبکه نمایش خانگی نوشت:

 

"یه نوجوون ۱۶ ساله در سودای بازیگری، مدام داره تلاش می‌کنه یه راهی به سینما پیدا کنه. تمام دغدغه‌ش بازیگر سینما شدنه و بابتش از درس خوندن و نوجوونی کردن و با رفقا وقت گذروندن می‌گذره...انقدر که مجبوره بزرگ باشه، انقدر که نوجوونیشو جا می‌ذاره یه جای دلش که واسه همیشه خاک بخوره. انقدر که حتی طعمشو نچشیده...حالا خودشو می‌رسونه به جاهایی که تست بازیگری می‌گیرین... جایی که باید خودشو ثابت کنه تا یه نفر به توانا بودنش اعتماد کنه... آره اتفاق افتاد... مونا زندی حقیقی

 

خانمی که می‌خواست فیلم اول سینمایی‌‌شو بسازه و خوب با این حس جلب اعتماد آشنا بود، انگار تازه تجربه‌ش کرده بود... مونا زندی به مهرداد ۱۶ ساله عاشق بازیگری اعتماد کرد و نقش اصلی مرد فیلمش کنار رویا نونهالی رو به او سپرد... مهرداد به آرزویش رسیده بود... وقتی مهرداد خبر ساخته شدن فیلم توی روزنامه با عکس خودشو دید، بی‌اختیار پاهاش سست شد... بی‌اختیار از خوشحالی زانو زد و سجدہ کرد... مهرداد هیچ وقت اون لحظه رو فراموش نمی‌کنه...

 

حالا باید جلوی دوربین خودشو ثابت می‌کرد، حالا وقتش شده بود آرزوهاشو واقعی کنه... مهرداد خیلی خیلی به آینده امیدوار و دلخوش بود... فیلم تمام شد... ذوق مهرداد ادامه نداشت، فیلم‌ توقیف شد... آرزوهای من، تلاش‌های من، پشتکار من، نوجوانی من توقیف شد... حالا مهرداد رفت سر خونه اول... دوباره از صفر باید خودشو ثابت کنه... چقدر تلخه زحمت کشیدنتو کسی نبینه، چقدر سخته حالا که ۱۵ سال از اون روزا می‌گذره مهرداد داره درددل برای شما می‌نویسه، چون درد بود و بر دل ماند...

 

همیشه افکار کهنه و بی منطق آرزوهای آدمها را از بین می برند و شاید برای برای همیشه آتش استعداد و توانایی آدمها را خاموش کنند. فیلم «عصر جمعه» که امروز وارد شبکه خانگی شد، همان فیلمیه که مدیران آن زمان اجازه پخشش را به ما جوون های با انگیزه ندادند. فیلم عوض نشده  پس چی عوض شده؟ افکار مدیران فعلی عوض شده؟ مونا زندی ها و مهرداد های زیادی قربانی کج فهمی‌ها شدند...منصفانه نیست.

فیلم «عصر جمعه» در مورد تجاوز ساخته شده، چیزی که مدیران مرتبط به سینما در سال ۸۴ می خواستند از مردم پنهانش کنند... ولی امروز کمپین سکوت نخواهم کرد در مقابل تجاوز از همه موارد داغ‌تره!"

 

 
منبع:آخرین خبر

کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4pwkl2