پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/06/15 08:16
کد خبر: 4649

وضعیت و مشکلات غیرقابل حل دانش آموزان ایرانی برای تحصیل+فیلم

شیوع کرونا نه تنها سلامت بشر، که آموزش و سواد انسان ها را هم به مخاطره انداخته است. آموزش در ایران و جهان در دوره شیوع کرونا در چه وضعیتی است و آیا چشم انداز مثبتی دیده می شود؟

 در وضعیتی که ، کرونا بزرگ‌ترین وقفه آموزشی جهان بعد از  جنگ جهانی دوم  را ایجاد کرده است ، آموزش مدارس در ایران و جهان به فضای مجازی کشیده شده  است. اما زیرساخت های این کوچ اجباری آموزشی در بسیاری از کشورها مهیا نبود. در ایران  دولت  دست به کار شد و چند روش آموزش آنلاین، از جمله اپلیکیشن و سامانه ای به نام شاد تهیه کرد.

 

آنطور که یکی از معاونان  وزارت آموزش و پرورش  گفته، از حدود 14.5 میلیون دانش آموز کشور، بیش از 4 میلیون و 700 هزار نفر در این سامانه عضویت ندارند. علت آن هم دسترسی نداشتن به  تبلت  و  موبایل  اعلام شده است.

 

 

محرومیت برخی دانش آموزان ایرانی

در این میان، حتی ارائه  اینترنت رایگان  برای سامانه شاد هم چندان مشکلات را کم نکرد. به طور مثال در سیستان و بلوچستان، بعلت مشکلات دسترسی به اینترنت و نبود توان مالی خرید موبایل و تبلت، باعث شده فقط کمی بیش از 40 درصد دانش آموزان در سامانه شاد ثبت نام کنند.

ساده ترین نوع تبلت یا گوشی هوشمند 2 میلیون تومان قیمت دارد. همین هم باعث شده آموزش و پرورش از خیرین درخواست کند تبلت و موبایل برای دانش آموزان تهیه کنند.

 

نبود کنترل در کلاس آنلاین

اما در صورت فراهم بودن ابزار، آموزش آنلاین هم ضعف های خود را دارد. بسیاری از دانش آموزان در ابتدای کلاس ورود می زنند و در انتهای آن خروج. هیچ شیوه ای برای کنترل حضور آنها در کلاس و اطمینان از درگیر شدن آنها در بحث کلاس وجود ندارد.

 

آموزش جهان در بحران

اما ایران در این بحران تنها نیست. 43 درصد از دانش آموزان جهان به اینترنت و بیش از 50 درصد به موبایل و تبلت دسترسی ندارند. آشنا نبودن با چگونگی آموزش آنلاین هم مشکلی جهانی است.

معلم ها در سراسر جهان برای آموزش آنلاین، آموزش زیادی ندیده اند. از جمله به نوشته یو اس ای تودی، معلم های آمریکایی برای انجام درست آموزش آنلاین، به هفته ها و بلکه ماه ها آموزش نیاز دارند.

جزئیات کامل این گزارش را در ویدیو-گزارش ببینید.

گزارشگر: محمدرضا احمدی

 

منبع:رکنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/36ke72