چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/07/12 14:52
کد خبر: 5472

ارزش سهام عدالت از بین رفته است؟

ارزش سهام عدالت به سراشیبی افتاده است. ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی که در تیر امسال تا حدود ۲۰ میلیون تومان رسید، در پایان هفته گذشته به کمترین رقم دو ماه اخیر سقوط کرد و فقط ۱۴ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

بر اساس تعریفی که در پایگاه اطلاع‌رسانی   سهام عدالت  ، مشاهده می‌کنیم، منظور، فروش تسهیلات بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به اقشار پایین درآمدی جامعه است. به زبان دیگر، می‌توان سهام عدالت  را نوعی یارانه، تلقی کرد. طرح سهام عدالت در دولت نهم اجرایی شد و در میان طرح‌های اقتصادی دولتی در جهت بهبود رفاه و حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه و فقرا، طرح سهام عدالت بیشتر موردتوجه بوده و به دفعات مورد حمایت قرارگرفته است.

 


خبرداغ:رقص و شادی ملیکا شریفی نیا در باران لورفت+فیلم جنجالی


 

این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که نه فقط شخص اول دولت یعنی حسن روحانی بار‌ها به مردم توصیه کرد که سهام عدالت خود را نفروشند که اسحاق جهانگیری، معاون اول او و فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد هم به مردم توصیه اکید داشتند که قید فروختن سهام عدالت خود را بزنند.

این اطمینان‌بخشی به مردم تا جایی پیش رفت که وزیر اقتصاد برای بانک‌ها خط و نشان کشید که مبادا سهام عدالت مردم را ارزان بخرند و به عبارتی آن را مفت از چنگ‌شان دربیاورند!

حالا آن‌هایی که به توصیه مدیران تراز اول دولت توجه کرده و سهام عدالت‌شان را نفروخته‌اند، حداقل حدود ۶ میلیون تومان متضرر شده‌اند.

 

سهام عدالت دیگر ۲۰ میلیون تومانی نمی‌شود

اما کارشناسان بازار سرمایه درباره نگه داشتن سهام عدالت چه نظری دارند؟ محمد خبری‌زاد، کارشناس بورس در پاسخ به این پرسش می‌گوید که ۹۰ درصد سبد سهام عدالت مربوط به سهام شرکت‌های شاخص‌ساز و اصلی است؛ بنابراین ارزش سهام عدالت کاملا به وضعیت کلی بورس ربط دارد و اگر در هفته‌های آینده بازار سرمایه به همین منوال پیش برود، مردم امیدی نداشته باشند که در کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت ارزش سهام عدالت به همان ۲۰ میلیون تومان سابق برگردد.

او تاکید دارد که در حال حاضر بازار سرمایه ترسو شده است و چشم به انتخابات امریکا و توافق احتمالی دارد و قیمت دلار را به دقت رصد می‌کند؛ بنابراین معاملات فعلی بورس پایین‌تر از ارزش واقعی در در جریان است و فعلا نمی‌توان امیدی داشت که قیمت سهام عدالت بالاتر از رقم فعلی شود.
با این وجود اگر دارندگان سهام تصور می‌کنند که توافقی در کار نیست و قیمت دلار از حدود ۳۰ هزار تومان فعلی بالاتر می‌رود، سهام عدالت‌شان را نفروشند.

 


    جهت ثبت نام رایگان کد بورسی اینجا کلیک کنید + غیرحضوری


 

ارزشمندی سبد سهام عدالت از بین رفته است؟

مجید محمدعلیزاده آرانی، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم نظری مشابه دارد و به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد که بسیار دشوار می‌توان گفت که تا یکی- دو ماه آینده قیمت سهام عدالت صعودی باشد و بورس فعلا دیگر آن رشد شارپی و سریع را نخواهد داشت.

چرا که در وضعیت فعلی، بازار به شدت محتاط است و منتظر خبری ناگهانی است تا به سرعت عقب‌نشینی کند و ریزشی شود.

گرچه کارشناسانی که در این‌باره با تجارت‌نیوز مصاحبه کرده‌اند، اعتقاد دارند ارزش سهام عدالت ممکن است در بلندمدت دوباره صعودی شود، اما عده‌ای از کارشناسان و اقتصاددانان اعتقاد دارند که سهم‌های بنیادی و شاخص‌ساز که در سبد سهام عدالت قرار دارند، بیشتر از میانگین شاخص رشد کرده‌اند و دیگر ارزشمندی خود را از دست داده‌اند.

اگر بخواهیم نظر این دسته از کارشناسان را در نظر بگیریم باید گفت که دیگر نمی‌شود بیشتر از این روی رشد ارزش سهام عدالت حساب باز کرد.

آرانی در واکنش به این دسته از کارشناسان توضیح می‌دهد که ارزش جاری سهام عدالت باید در کنار ارزش جایگزینی و ارزش ذاتی در نظر گرفته شود و این دسته از کارشناسان زمانی این موضوع را طرح کردند که دلار بازه قیمتی ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان بود و در حال حاضر بهای دلار به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است.

به گفته این کارشناس اگر ما بخواهیم نرخ فعلی دلار را درنظر بگیریم، باید گفت که بسیاری از این سهم‌ها همچنان ارزنده هستند و هنوز خود را با دلار ۳۰ هزار تومانی همپوشانی نکرده‌اند؛ بنابراین در میان‌مدت و بلندمدت ارزش فعلی سبد سهام عدالت رشد می‌کند، اما اگر قیمت دلار عقب‌نشینی کند و ریزشی شود، دیگر نمی‌توان به صعود سریع ارزش سهام عدالت امیدوار بود.

منبع: تجارت نیوز

کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/458xq4