پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/07/26 16:20
کد خبر: 5782

برای کولبران نه ، بخاطر دانش آموزان مرز را باز کنید!

گفته می شود 3 میلیون دانش آموز در ایران به تجهیزات لازم برای حضور در کلاس های مجازی شاد دسترسی ندارند. این آمار حدودی را عبدالله زاده، مدیر آموزش و پرورش شهرستان دیِّر داده است.

کنار محرومیت مناطق و بیماری کرونا که سبب این نوع محرومیت ها شده است، باید از تحریم ها هم گفت که سبب کاهش چشم گیر پول ملّی و متعاقب آن، افزایش قیمت اقلام مختلف من جمله تلفن های همراهی شده است که اغلب وارداتی هستند. آیا می توان کاری کرد؟ رسول خضری، نماینده سابق مردم پیرانشهر در مجلس دهم، بارها گفته بود که بازگشایی مرز برای کولبرها می تواند مشکلات تحریم را کاهش دهد. او در رابطه با بازگشایی مرزهای کولبری و ارتباط آن رفع مشکلات امروز آموزش و پرورش گفت.

 

201801103911221185

 

10 درصد مردم این روزها قادر به خرید موبایل هستند

خضری گفت: مگر چند درصد مردم می توانند گوشی تلفن همراه بخرند، نهایتا در وسع 10 درصد مردم است. ما با تازگی این بحث را با آموزش و پروش هم داشتیم. باید دریابند که معابر کولبری و بازارچه های غیررسمی پتانسیل بالائی برای دور زدن تحریم ها دارند. امروز می توانیم از این مسیر برای رفع مشکلاتی مانند گرانی تلفن همراه استفاده کنیم. به راحتی این اجناس ارزان به کشور وارد می شوند.

 

تولید داخلی نداریم که به آن لطمه بخورد

وی افزود : نگرانی برای تولید داخل ، حداقل در این مورد بی معنا است. هیچ لطمه ای به تولید داخل نمی خورد زیرا مگر ما تولید داخل تلفن های همراه داریم. تنها یک شرکت صاایران است که آن هم کفاف نمی دهد. نهایتا 2 درصد از تولید موبایل کشور داخلی است و مربوط به گوشی هوشمند هم نیست.

 

معابر کولبری می تواند قیمت گوشی را یک پنجم کند

نماینده سابق مردم پیرانشهر گفت : اگر معابر کولبری باز شود، اقشار متوسط هم می توانند از این اقلام بهره مند شوند. امروز خیلی از خانواده ها توان خرید لوازم خانه و تجهیزات دیجیتال مانند گوشی همراه و لب تاب را ندارند. قیمت های این تجهیزات بالا رفته است. معابر کولبری می تواند قیمت این اجناس را تا یک پنجم کاهش دهد.
خضری بیان کرد: هنور متوجه نشده ام که دلیل دولت برای بستن معابر کولبری چه بوده است؟ علارغم مخالفت هایی که نمایندگان شهرهای مرزی داشتند دولت در حرکتی نسنجیده معابر را بسته نگه داشته است. ما باید زیرساخت ها را فراهم کنیم و بعد اقدام به بستن مرزهای کشور کنیم. وگرنه اقدام ما جز بستن آب باریکه ی درآمد مردم آن مناطق چیست؟

 


خبرجدید:فوری|جزئیات پرداخت یارانه ی 120 تومانی اعلام شد


 

برای کولبران نه ،  برای دانش آموزان مرز را باز کنید

وی در ادامه بیان کرد: امروز نه حتی برای کولبران، ما از دولت می خواهیم به خاطر مشکلات آموزش و پرورش خود این معابر را باز کند یا حداقل برای واردات گوشی و تجهیزات مورد نیاز خود باز کند. به راحتی می توانند برای سیستم شاد، هر اندازه که می خواهند گوشی وارد کنند. خانواده ها، خیرین و آموزش و پرورش می تواند این گوشی ها را با یک پنجم قیمت در اختیار دانش اموزانشان قرار دهند. اکنون بهترین زمان برای این اقدام است.

 

بازگشایی امروز معابر نجات آموزش و پرورش است

نماینده مجلس دهم بیان کرد: کافی است که وزیر ارتباطات، طرح ریجستری خود را مدتی متوقف کند تا گوشی با یک پنجم قیمت بدست مردم برسد. حداقل برای نجات نظام آموزشی کشور ( حتی نه برای کولبران) در این ایام کرونا این اقدام را انجام دهید. در این شرایط با توجه به اینکه ما تولید داخل نداریم، با توجه به اینکه کرونا و فضای آموزش مجازی را داریم، با توجه به تحریم ها و کاهش ارزش پول ملی و نیاز مردم به تلفن های همراه، این بهترین راه است تا هم نظام آموزشی را نجات دهیم و هم تحریم ها را دور بزنیم.
وی در پایان اشاره کرد: دولت توجه کند که  معابر کولبری می تواند تهدید تحریم را تبدیل به فرصت کند.  کولبران نیاز به اشتغال یا آب باریکه کولبری دارند، آموزش و پرورش هم نیاز به گوشی تلفن دارد. بهترین کار این است که بصورت اورژانسی معابر کولبری باز شود.

 

منبع:رکنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4jlyo3