پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/08/26 07:47
کد خبر: 6713

شورای نگهبان یارانه ی 120 تومانی را لغو کرد!

طرح تامین کالای اساسی و وعده‌ی پرداخت یارانه ۱۲۰ هزار تومانی که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال برای دولت بار مالی ایجاد می‌کرد، از سوی شورای نگهبان لغو شد.

یارانه کمک دولت برای معیشت مردم است . یارانه دو نوع نقدی و غیرنقدی دارد . دولت قبلی طرحی با عنوان هدفمندی یارانه را طراحی و اجرا کرد . هنوز در ایران هر ماه یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود .


خبرداغ:شغل و ظاهر جدید فریبرز عرب نیا در کانادا همه را شوکه کرد!+عکس جنجالی


چندی پیش مجلس شورای اسلامی طرحی را باعنوان تامین کالای اساسی با قید یک فوریت مصوب کرد و دلیل آن را هم لزوم توزیع مناسب کالای اساسی از طریق کالابرگ یا کارت الکترونیک اعلام کرد.

 

تصویب این طرح درحالی بود که دولت از یکسو اعلام کرده بود نه قادر به تامین بار مالی طرح است و نه سازوکار لازم برای تهیه‌ی کارت‌های الکترونیکی را دارد، از همین رو با طرح اخیر موافقتی نداشت. در همین رابطه محمدباقر نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه) گفت: سازوکار الکترونیکی کردن توزیع کالاهای اساسی در سطح گسترده در کشور وجود ندارد و قطعا با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

 

با این‌وجود مجلس پیش‌دستی کرد و طرح اخیر را به تصویب نهایی رساند.

 

براساس طرح مجلس، دولت مکلف می‌شد مبلغ ۱۲۰ هزار تومان برای هر یک از افراد سه دهک اول و ۶۰ هزار تومان برای سایر دهک‌ها به حساب یارانه نقدی این خانوارها باید در هر ماه واریز کند. این طرح حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال برای دولت بار مالی ایجاد می‌کرد که مجلس محل تامین آن را در جابه‌جایی ردیف‌های بودجه و همچنین فروش اموال پیش‌بینی کرده بود.


خبرجنجالی:فیلم عذرخواهی سروش خونانی کودک آزاری که جنجال به پا کرد+فیلم


این طرح که مدتی پیش به شورای نگهبان فرستاده شد، درنهایت مورد تایید قرار نگرفت. کدخدایی (سخنگوی شورای نگهبان) اعلام کرد: از آنجا که به دلیل بار مالی که برای دولت ایجاد خواهد شد و دولت آن را تقبل نکرده است، اعضای شورای نگهبان با این طرح مخالفت کرده‌اند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4mavb4