یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/09/05 07:48
کد خبر: 6950

9/9/99 به چه قیمتی؟/جنایتی که خانواده ها در حق نوزادانشان می کنند

چهار روز دیگر با تاریخ رند ۹۹/۹/۹ مواجه هستیم. این عدد تاریخی کمتر اتفاق می افتد و همین موضوع باعث شده تعدادی از خانواده ها که در همین حوالی صاحب فرزند می شوند، آسیب های وارده بر کودکان شان همچون زودرسی و یا دیررس بودن کودک را به جان بخرند اما کودکی با تاریخ تولد رند داشته باشند.

شیرین نیرومنش،  متخصص زنان و زایمان  در رابطه با به دنیا آوردن برخی  نوزادان  در تاریخی مثل   9/9/99 توسط برخی خانواده ها، شرایط یک  زایمان طبیعی  ، جنین و نوزاد طبیعی را یادآور شد و به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: شرایط حاملگی و زایمان طبیعی، جنین و نوزاد طبیعی که در وضعیت آن ها خبری از بیماری های زمینه ای نباشد، بهترین زمان برای تولد نوزاد زمانی است که جنین کاملاً رسیده باشد، یعنی سن کامل جنین برای  زایمان  های طبیعی باید 40 هفته و برای  سزارین  قبلی ها 39 هفته باشد.​



همچنین اگر علتی مادر و جنین را تهدید نکند مثلاً از نظر فشارخون، دیابت و... مشکلی در کار نباشد، بهتر است برای خانم هایی که قبلاً سزارین داشته اند 39 هفته کامل و برای کسانی که زایمان های اول شان را تجربه می کنند و یا تمایل دارند به صورت طبیعی زایمان کنند حتماً تا 40 هفته صبر کنیم و بعد اقدام به زایمان کنیم. همچنین در رابطه با زایمان طبیعی بهترین زمان این است که درد و علائم زایمانی خودبه خود شروع شود و آن گاه بعد از مشاهده علائم مادر، به بیمارستان مراجعه شود. لازم به ذکر است امروزه در برخی موارد، توصیه می شود تا زایمان فیزیولوژیک انجام شود، یعنی حتی الامکان هیچگونه مداخله ای برای زایمان انجام نشود، مثلاً توصیه می شود مادران سرم نداشته باشند، محدودیت مصرف مایعات نداشته باشند و همینطور مجبور نباشند تا به صورت تمام مدت در تخت زایمان بخوابند، آن ها می توانند راه بروند، بنشینند، ورزش های خاصی که برای جلوگیری از درد های زایمانی انجام می شود را انجام دهند و حتی انجام اپیزیوتومی یا برشی که برای خروج جنین انجام می شود را اکنون دیگر توصیه نمی کنند. باید توجه داشت اگر خطری مادر و جنین را تهدید می کند بایستی همه مراحل دردهای زایمانی به صورت خود به خود پیش رود و از سرم فشار و آمپول هایی که دردهای زایمانی را تشدید و تحریک می کنند، استفاده نشود و فقط در زمان های ضروری این موارد را بکار ببرند.

 

خطر هولناک تاخیر و تعجیل در به دنیا آوردن کودک

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد از اصرار برخی خانواده ها برای تعیین زمان تولد فرزندشان در تاریخی خاص افزود: بعضی ازخانواده ها دوست دارند که فرزندشان در تاریخی معین متولد شود در حالی که این اقدام بسیار خطرناک است، زیرا اگر کودک قبل از هفته نهم یا هشتم، با مداخله پزشک و درخواست بیمار سرم زده شود تا درد زایمان شروع شود، احتمال بالا رفتن عوارض مادری و جنینی بسیار بالا می رود، حتی ممکن است  جنین نارس  به دنیا آید و یا بعد از تولد دچار مشکلات تنفسی شود که در این صورت مجبوریم مدت ها نوزاد را بستری و تحت درمان قرار دهیم.

خانم هایی که سزارین قبلی هستند، بهترین زمان برای سزارین بعدی شان حدود هفته 39 است، پس اگر زایمان زودتر از آن باشد خطر زایمان زودرس پیش می آید و اگر دیرتر باشد، ممکن است یکسری عوارض برای مادر و جنین به وجود آید. بنابراین توصیه می کنیم به هیچ عنوان مداخله ای در رابطه با تاریخ های تولد از جانب خانواده ها پیشنهاد نشود و پزشکان نیز این درخواست ها را نپذیرند. از طرفی با توجه به این که مدتی است این تاریخ ها مُد شده، بیمارستان ها نزدیک چنین ایامی سعی می کنند کادر درمانی بیشتری از جمله اتاق زایمان، بخش نوزادان و پرسنل در دسترس قرار دهند تا در صورت افزایش تعداد مادر و نوزاد رسیدگی هایشان را بیشتر کنند، این در حالی است که چنین اقدامی واقعاً خطرناک است، زیرا زایمان و سزارین واقعاً عوارضی دارد که گاهی قابل پیش بینی نسیت و در این صورت به مراقبت های خاص نیاز است. ممکن است در یک روز خاص تعداد زیادی مادر بستری شوند، اتاق های عمل زیادی اشغال شوند و تعداد زیادی نوزاد وارد بخش نوزادان گردند، این گونه احتمال رسیدگی به مادر به گونه ای ایده آل ممکن نیست و احتمال ایجاد عوارض در این مواقع زیاد می شود. توصیه می کنیم خانواده ها این تاریخ های خاص را مدنظر قرار ندهند و اجازه دهند تا روند زایمان به طور طبیعی طی شود.



خانواده ها نباید پزشکان را تحت فشار قرار دهند

نیرومنش در پایان با تاکید بر اینکه خانواده ها نباید پزشکان را تحت فشار قرار دهند، ادامه داد: چند روز قبل مراجعی داشتم که می گفت با توصیفات شما توجیه شدم اما شوهرم اجازه نمی دهد که زایمان با زمان طبیعی خودش پیش برود، اگرچه ما سعی می کنیم با توضیحات تمام و کمال این افراد را راضی کنیم که دست به چنین اقداماتی نزنند و خوشبختانه اکثر آن ها نیز توصیه ما را می پذیرند. همچنین دستورالعملی هم در این راستا از طرف وزارت بهداشت و درمان به بیمارستان ها داده شده و قرار است تا همه خانواده هایی که در تاریخ های خاص برای زایمان و سزارین بستری می شوند، توسط کمیته ای مورد بررسی قرار گرفته و اگر خانمی بی دلیل برای ختم دوران بارداری اش بستری شد، با آن پزشک و بیمارستان برخورد شود.

 

متولد  99/9/9  در خطر

و اما نسرین چنگیزی رئیس اداره سلامت مادران نیز در همین خصوص در مورد سزارین‌های انتخابی در تاریخ‌های خاص بیان کرد: این موضوع منجر به ایجاد عوارض برای جنین، نوزاد و حتی مادر می‌شود، اما در زمان شیوع کرونا معضل چند برابر می‌شود چون تعدادی از مادران بدون علامت هستند و به دلیل مداخله‌های غیر ضروری و جراحی‌های بی موردی که امکان دارد انجام شود، کووید ۱۹ در این افراد می‌تواند شعله‌ور شود و جان مادر را به خطر بیاندازد و در عین حال باعث آسیب‌های جنینی و نوزادی شود.

وی ادامه داد: بستری مادر در آی‌سی‌یو، عوارض خاص  کووید19  و بحث‌های مربوط به استفاده از  دستگاه‌های تنفسی  ، امکان دارد مرگ مادر و خطر بستری نوزادان را در پی داشته باشد.

چنگیزی افزود: معاونت‌های بهداشت و درمان مکاتباتی را با دانشگاه‌ها انجام داده‌اند که در پی آن تاریخ‌های مناسبتی و افزایش تعداد سزارین‌ها باعث می‌شود تا گزارش‌هایی به معاونت درمان برسد، بنابراین با افرادی که سزارین و مداخله‌ غیرضروری دارند حتی تا معرفی هیات‌های عالی انتظامی، نظام پزشکی برخورد جدی صورت می‌گیرد.

رئیس اداره سلامت مادران ادامه داد: این زایمان‌ها عارضه‌ برای مادر و جنین ایجاد می‌کند و حتی اگر تعداد سزارین‌‌های انجام شده توسط یک پزشک از حد متعارف بالاتر نباشد اما مشکلاتی برای مادر و نوزاد ایجاد شود، گزارش‌هایی برای دانشگاه ارسال خواهد شد و خود به خود تا پایان آذر ماه بعد از انتقال اطلاعات، وزارت بهداشت به عنوان شاکی و مدعی‌العمومی وارد عمل خواهد شد که بحث برخورد به مراجع قضایی سپرده می‌شود اما در عین حال بحث برخوردهای مربوط به عوارض و مشکلات ایجاد شده و بازخورد آن به وزارت بهداشت مربوط است.

چنگیزی گفت: وقتی مناسبت‌های سال گذشته را بررسی کردیم به دلیل رعایت اخلاق حرفه‌ای تعداد تخلفات بسیار کم بود، اما در نظر داشته باشید که عوارض این زایمان‌ها در کنار کووید ۱۹ بسیار خطرناک‌تر خواهد بود.

وی افزود: از مادران می‌خواهیم تا  ۹۹/۹/۹  را برای خودشان به بدترین تاریخ تبدیل نکنند.

 

نگاه جامعه شناسی به زایمان رند !

در همین راستا اردشیر گراوند، پژوهشگر آمار و مسائل اجتماعی در مورد مسابقه برخی خانواده ها در به دنیا آوردن فرزندان شان در تاریخ هایی رند مثل  ۹۹/۹/۹  به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: اینکه خانواده ای در جامعه بر اساس یکسری ویژگی ها مثل مناسبت ها و  تاریخ رند  و... فرزندشان را به دنیا بیاورند در حقیقت مبنای اجتماعی چندانی ندارد، مثلاً اکنون اگر شماره تلفن فردی در مخاطبین تلفن همراه مان وجود داشته باشد برای ما تفاوتی ندارد و حائز اهمیت نیست، اما همچنان شماره های رند در جامعه با قیمت های گزاف به فروش می رسد. در واقع این موضوع مطالبه یکسری ویژگی هاست که در همه آدم ها و اقشار جامعه وجود دارد، با این حال مطالبه افراد در این موضوعات ممکن است به شکل مرضی دنبال شود که این مسئله به نوبه خود یک مشکل محسوب می شود.

 
بعضی با رند کردن شماره تلفن، پلاک یا تاریخ تولد می خواهند حرفه ای باشند

گراوند با ذکر مثالی از به دنیا آوردن برخی کودکان در مناسبت های خاص گفت: زمانی به یاد دارم که عده زیادی از خانواده ها در یک بیمارستان قصد داشتند کودک شان را بالاجبار در روز میلاد حضرت مهدی (عج) به دنیا بیاورند و همین موضوع باعث شلوغ شدن بیمارستان شده بود. واقعیت این است مردم علاقه دارند که از پلاک ماشین شان گرفته تا شماره تلفن همراه و تاریخ تولد فرزندشان رند باشد، این موضوع از نظر آن ها به گونه ای است که گمان می کنند با رند بودن شماره تلفن همراه یا پلاک ماشین شان حرفه ای عمل کرده اند و یا این کار با شغل و سمتی که دارند بیشتر مطابقت می کند.

 


خبرجدید:کاهش باورنکردنی قیمت دلار در(5 آذر 99)


 
تغییر سبک زندگی افراد موجب علاقه به رند شدن تاریخ تولد شده است

وی در رابطه با ارتباط بین چشم و هم چشمی های برخی افراد و مسابقه برای داشتن شماره همراه یا تاریخ تولد رند در جامعه، تاکید کرد: این موضوع بیشتر به دلیل تغییر سبک زندگی افراد جامعه رخ داده است، اکنون چشم و هم چشمی ها و مسائلی از این قبیل باعث چنین اتفاقاتی شده است و این موضوع قابل کتمان نیست. اگر بخواهیم این مسئله را بیشتر تحلیل کنیم و دریابیم که به دنیا آوردن کودکان به هر قیمتی در تاریخی رند، موضوعی مرضی است یا طبیعی، باید ببینیم که میزان مطالبه افراد جامعه در این خصوص چقدر است؟ گاهی به اندازه ای حجم درخواست ها زیاد است که به زیرساخت های برخی بیمارستان ها فشار می آورد و یا زیرساخت حوزه بهداشت و درمان کشور را تحت فشار قرار می دهد. در این خصوص ممکن است با زود به دنیا آوردن کودکان باعث آسیب های جسمی، روحی و روانی در آن ها شویم، حد بیمارگون و مرضی این موضوع در همین نقطه است که نتیجتاً موجب اختلالات و فشارهایی به حوزه بهداشت و درمان و شخص کودکان می شود.

 

تولد کودکان در تاریخی رند موضوعی نگران کننده نیست

رییس سابق مرکز اجتماعی وزارت کشور با اشاره به اینکه ممکن است تاریخ رندی مثل  99/9/9  دوباره در تاریخ تکرار نشود، افزود: باهمه این اوضاف ممکن است مناسبت ها و تاریخ هایی رندی مثل  1/1/1401  اتفاق بیوفتد و خانواده ها علاقه داشته باشند در این تاریخ کودک خود را به دنیا بیاورند، این موضوعی نیست که ما را به شدت نگران کند مگر آن که برای حوزه پزشکی کشور مشکل ایجاد کند. باید خانواده ها را توجیه کنیم که اگر چند روز زود یا دیرتر کودک شان را به دنیا آورند، ممکن است برای کودکان شان مشکلات عدیده ای به وجود آید. در هر صورت باید سعی کنیم این موضوع در جامعه به شکل بیمارگون یا مرضی درنیاید. البته گفتنی است که باید به حریم شخصی خانواده ها و انتخاب شان هم احترام بگذاریم.

 

رسانه ها مردم را به موضوعاتی که در جامعه ارزش محسوب می شوند تشویق کنند

اردشیر گراوند در پایان گفت و گو با تاکید بر اینکه می توان مردم را به موضوعاتی همچون لزوم زایمان طبیعی به جای سزارین تشویق کرد، افزود: انگ زدن و حتی ناسزا گفتن به افراد جامعه به دلیل به دنیا آوردن کودکان شان در تاریخی خاص صحیح نیست و این وظیفه رسانه و اصحاب رسانه است که مردم را به موضوعاتی که هزینه های هنگفت اجتماعی در حوزه های آسیب زا در بر داشته و تبدیل به مُد شده، سوق ندهند و به جای آن، افراد را به حوزه هایی که در جامعه ارزش محسوب می شود تشویق کنند. 

خبرنگار: مهدی برازنده


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/27xqv4