چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/09/05 08:53
کد خبر: 6953

10 آذر منتظر ماه گرفتگی باشید!

10 آذر پدیده ماه گرفتگی در ساعت 11 و 2 دقیقه رخ می دهد.

 مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به ماه‌گرفتگی پیش رو گفت: در ساعت ۱۱ و ۲ دقیقه روز دوشنبه، ۱۰ آذرماه جاری به وقت کشورمان ماه گرفتگی از نوع نیمسایه آغاز خواهد شد.​



او با تاکید بر اینکه کشورمان ایران جزو مناطق تحت پوشش این گرفت نیست، اظهار کرد: اما باید توجه داشت که گرفت نیمسایه ماه رخ می‌دهد و در حقیقت عبور ماه از نیمسایه زمین با چشم انسان چندان قابل تشخیص نیست و در نجوم قدیمه به آن "خسوف غیر مرئی" می‌گفتند.

عتیقی، پایان این گرفت را ساعت ۱۵ و ۲۳ دقیقه روز ۱۰ آذرماه به وقت ایران عنوان کرد و ادامه داد: ماه‌گرفتگی نیمسایه دوشنبه، ۱۰ آذر به ساروس (دوره) ۱۱۶ تعلق داشته و پنجاه و هشتمین گرفت از ۷۳ گرفت این ساروس به شمار می‌رود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: قاره‌های امریکا، استرالیا و شرق آسیا از مناطق تحت پوشش گرفت نیمسایه‌ای دوشنبه، ۱۰ آذر ۹۹ هستند.

او یادآور شد: ماه‌گرفتگی به صورت‌های جزئی (عبور بخشی از ماه از درون سایه زمین)، ماه گرفتگی کلی (عبور ماه به طور کامل از درون سایه زمین) و یا ماه گرفتگی نیمسایه رخ می‌دهد و از نظر آماری سالانه میان صفر تا حداکثر ۳ ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد.

به گفته این فعال نجوم آماتوری، بر این اساس در برخی از سال‌ها پدیده ماه‌گرفتگی حادث نمی‌شود.

عتیقی تاکید کرد: در پدیده ماه‌گرفتگی زمین میان ماه و خورشید قرار می‌گیرد و ماه از درون مخروط نیمسایه (مخروط باز) و مخروط سایه (مخروط بسته) زمین عبور خواهد کرد.


خبرجنجالی:ماجرای عجیب مادر جسوری که خودش را سزارین کرد!


او اظهار کرد: فاصله هر ماه‌گرفتگی در یک ساروس تقریبا برابر با ۱۸ سال و ۱۱ روز و ۸ ساعت است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2aryk4