سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1399/09/17 16:51
کد خبر: 7281

تنها سیاست خارجی ترامپ که بایدن می‌خواهد حفظش کند

جو بایدن با اکثر اقدامات دونالد ترامپ در حوزه سیاست خارجی مخالف است اما برخی از مشاورانش به پایگاه آکسیوس گفتند که یک مورد از این اقدامات هست که او به دنبال حفظش است و آن توافقات عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، "توافقات ابراهیم" است.

ادامه دادن به روند توافقات ابراهیم می‌تواند به جو بایدن در ایجاد روابط مثبت با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دیگر رهبران حوزه خلیج فارس کمک کند.


خبرداغ:پیرمردی که بعد47سال هنوز چهره همسرش را ندیده سوژه کاربران شد!+فیلم


بایدن همچنین می‌تواند با استفاده از توافقات بیشتر، نتانیاهو را تحریک به اتخاذ گامهای بیشتر به سمت حفظ گزینه راه حل دو کشوری کند – طوری که ترامپ، نتانیاهو را وادار به انصراف از الحاق کرانه باختری در ازای توافق با امارات کرد.

دولت اوباما گفته بود، کشورهای عربی با اسرائیل تنها به صورت گروهی و بعد از آنکه با فلسطینی‌ها توافق برقرار کند، صلح خواهند کرد.

حالا دن شاپیرو، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل در دولت باراک اوباما به پایگاه آکسیوس می‌گوید عادی سازی روابط "چیزی است که در زمان کمپین صراحتا گفت که آن را می‌پذیرد. او گفت که آن را به جلو می‌برد و آنها تلاش خواهند کرد کشورهای عرب دیگری را به سمت انجام همین کار بکشانند."

یک مشاور گفت: این ممکن است تنها ابتکار سیاست خارجی ترامپ که بایدن درباره آن حرف مثبتی برای گفتن دارد، باشد.


خبرداغ:آزارجنسی نازنین توسط مهمان میانسال/والدین در مواجهه با تجاوز باید چکار کنند؟


نتانیاهو روابط سردی با دولت باراک اوباما داشت، اما شاپیرو می‌گوید بایدن متفاوت از ترامپ در قبال این توافقات عمل می‌کند. او گفت: او می‌خواهد از این دینامیک برای دادن نیروی مثبتی به مساله توافق اسرائیل-فلسطین استفاده کند.

مشاوران می‌گویند، در حالی که دولت بعدی فکر نمی‌کند شرایط برای پیشبرد توافق صلح کامل اسرائیل-فلسطین مناسب باشد، بایدن می‌خواهد دورنمای یک کشور فلسطینی جداگانه را زنده نگه دارد.

عربستان یک کشور عربی است که روابطش با اسرائیل را به رغم تلاشهای دقیقه نودی جارد کوشنر برای انعقاد توافق در زمان سفر چند روز پیشش به منطقه عادی نکرده است. عربستانی‌ها منتظر شروع ریاست جمهوری بایدن قبل از اتخاذ چنین تصمیمی هستند.

مقامهای اسرائیلی می‌گویند عربستانی‌ها ممکن است بخواهند چنین گامی را به منظور ترمیم جایگاهشان نزد دموکراتها و اجتناب از درگیری با بایدن بر سر مسائل حقوق بشری اتخاذ کنند.

بایدن بعد از اعلام توافق عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و امارات در ماه اوت از آن استقبال کرده و آن را یک "گام تاریخی" خواند.


خبرجنجالی:ازدواج دختر و پسر 10 ساله غوغا به پا کرد+عکس جنجالی


تونی بلینکن، نامزد وزیر خارجه در دولت جو بایدن به "جوویش اینسایدر" گفت، دولت بایدن در جهت تداوم پیگیری عادی سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی تلاش خواهد کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3grvz2