پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/09/25 23:12
کد خبر: 7490

فوری| دارندگان سهام عدالت بخوانند!

تا کنون طی سه مرحله سود سهام عدالت به مشمولان پرداخت شده، ازاین‌رو امسال به دلیل اجرای طرح آزادسازی سهام عدالت، نحوه پرداخت سود تغییر کرده است.

بر اساس تعریفی که در پایگاه اطلاع‌رسانی سهام عدالت، مشاهده می‌کنیم، منظور، فروش تسهیلات بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به اقشار پایین درآمدی جامعه است. به زبان دیگر، می‌توان سهام عدالت  را نوعی یارانه، تلقی کرد. طرح سهام عدالت در دولت نهم اجرایی شد و در میان طرح‌های اقتصادی دولتی در جهت بهبود رفاه و حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه و فقرا، طرح سهام عدالت بیشتر موردتوجه بوده و به دفعات مورد حمایت قرارگرفته است.


خبرداغ:محسن تنابنده ساخت "پایتخت7" را تکذیب کرد!

آغاز توزیع سهام عدالت از سال ۸۵ شروع و فرآیند ثبت‌نام در آن تا سال ۸۸ به طول انجامید.

از آن زمان تا کنون طی سه مرحله سود سهام عدالت به مشمولان پرداخت شده است.

بر این اساس تا کنون به مشمولان طی سه دوره سود پرداخت شده است و در مجموع سودی که تاکنون برای تمامی صاحبان سهام عدالت پرداخت شده مبلغی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

طبق قانون، سود سال ۱۳۹۸ هم باید در سال جاری پرداخت شود و شرکت‌ها تا هشت ماه بعد از برگزاری مجامع فرصت دارند سود را پرداخت کنند.

این موضوع مباحث درحالی مطرح می‌شود که امسال به دلیل اجرای طرح آزادسازی سهام عدالت، نحوه پرداخت سود تغییر کرده است.

سود سهام عدالت چگونه پرداخت می‌شود؟


خبرداغ:عکس جنجالی آنا نعمتی در کوه لورفت+عکس

در واقع سود سهام عدالت به حساب شخصی مشمولانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند، واریز خواهد شد و سود افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند به حساب شرکت‌های سرمایه گذاری استانی واریز می‌شود.

با این حال هنوز مبلغ سود مشخص نیست اما افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند باید به این نکته توجه داشته باشند که میزان سود دریافتی آنها یکسان نخواهد بود، زیرا ممکن از برخی مشمولان تا ٣٠ درصد سهام خود را فروخته باشند و بنابراین هر فرد بر اساس پرتفویی که دارد سود دریافت می‌کند.

نصرالله کرمی، رئیس کمیته آزادسازی سهام عدالت کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در رابطه با برگزاری مجمع آنلاین می‌گوید سازمان بورس تاکنون مجوز برگزاری آنلاین مجامع را نداده است و براساس مکاتبات ما با سازمان بورس، اعلام شد که بستر برای برگزاری آنلاین مجامع در حال حاضر فراهم نیست و به محض بستر‌سازی می‌توان مجامع را به صورت آنلاین برگزار کرد. 

وی می‌افزاید ضمنا پاسخ سازمان بورس به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز اینگونه بوده است که خود سازمان بورس باید مجوز را دراختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری قرار دهد، برخی از شرکت‌ها نیز مکاتباتی انجام داده‌اند اما پاسخ مناسب و درستی در این باره دریافت نکرده‌اند.

به گفته رئیس کمیته آزادسازی سهام عدالت کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، سازمان خصوصی‌سازی و سپرده‌گذاری اقدام خوبی انجام دادند و شماره حساب و شبای سهامداران عدالت را ثبت کردند. همچنین افراد مکلف شدند شماره شبا و شماره حسابشان را داخل سامانه سجام ثبت کنند و به محض واریز سود شرکت‌ها، به شماره‌ای که افراد اعلام کرده‌اند، ‌سود واریز خواهد شد.

میزان سود افرادی که روش غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند بیشتر است؟

اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت درباره سرمایه‌گذارانی که سهام عدالت روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌گوید این دسته از سرمایه‌گذاران از مجموعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خارج شده و در حیطه مسئولیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیستند. فردی که روش مستقیم مدیریت سهام را انتخاب می‌کند، باید برای دریافت سود، سهام جایزه و حق تقدم نیز خودش اقدام کند. با توجه به همین موضوع در زمان فرآیند انتخاب روش نیز تاکید کردیم که ماندن در روش غیرمستقیم برای مردم به صرفه‌تر خواهد بود. 

به گفته وی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مسئول دریافت، تجمیع و واریز سود و مابقی خدمات همانند شرکت در حق تقدم‌ها و امثال این موارد هستند که در خصوص افرادی که (تقریبا ۳۰ میلیون نفر) روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، هست و این مجموعه سود را از شرکت‌های سرمایه‌‌پذیر وصول کرده و تجمیع می‌کند تا پس از آن به حساب افرادی که در روش غیرمستقیم سهامدار این شرکت‌ها هستند واریز کنند.


خبرداغ:آشا محرابی از چرایی خودکشی اش در جوانی پرده برداشت!+عکس


سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت می‌افزاید در افزایش سرمایه‌ها و حق تقدم‌ها نیز شرکت‌ها باید خودشان اقدام ‌کنند چراکه سهام شرکت‌های سرمایه پذیر دراختیار شرکت‌های استانی بوده و مردم سهامدار سرمایه‌گذاری استانی هستند اما در روش مستقیم به دلیل اینکه مردم مستقیما سهامدار شرکت‌های سرمایه پذیر هستند، برای وصول سودشان باید خودشان شخصا اقدام کنند و در موارد افزایش سرمایه نیز برای آنکه از حق تقدم جانمانند مدام باید اخبار مجامع و اطلاعیه‌ها را رصد کنند.

حیدری نحوه پرداخت سود روش مستقیمی‌ها را چالش بزرگی دانست و می‌گوید شنیده شده که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پیگیر بوده تا بتواند از سوی الزام شرکت‌های بورسی به واریز مبالغ سود به صورت یکپارچه از درگاه مشخص شده در سامانه سجام اقدام کند، هر چند این موضوع نیاز به تصویب شرکت‌های سرمایه پذیر در مجامع دارد که تعداد معدودی از شرکت‌ها این اقدام را انجام داده‌اند.

وی درخصوص برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز معتقد است در حال حاضر تنها راه‌حلی که می‌تواند مشکل نحوه مشارکت مردم در مجامع را حل کند، تمکین به ساختار مورد تایید و تاکید در فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری و دارای مبنای قانونی موجود، مردم به واسطه عضویت در شرکت‌های تعاونی سهام عدالتی که در شهرستان‌ها وجود دارد و با وکالتی که به حکم مواد قانونی و اساسنامه مورد عمل به این تعاونی‌ها داده‌اند امکان اعمال رای و اعمال حقوق مالکانه خود را در مجامع سرمایه‌گذاری استانی داشته باشند. 

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت می‌افزاید اگر قرار باشد مجامع شرکت‌های بورسی عمده‌ای همانند سرمایه‌گذاری‌های استانی با یک یا نیم درصد سهامداران به ثبت بروند دچار بحران مشروعیت خواهند شد و تصمیماتی که در مجامع اخذ می‌شود مفهوم حقوقی خود را از دست خواهد داد یا با تسلط افراد خاص و سرمایه داران بزرگ، اموال و دارایی مردم به مخاطره می‌افتد، به همین دلیل بارها تاکید کرده‌ایم باید در مجامع سرمایه‌گذاری استانی مردم به واسطه تعاونی سهام عدالت شهرستانی حق حضور و اعمال رای داشته باشند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2r57b4