پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/31 12:30
حقوق بازنشستگان | بازنشستگان | وام ازدواج | نحوه ثبت نام وام ازدواج | شرایط دریافت وام ازدواج | حقوق بازنشستگان کشوری
کد خبر: 8942

حقوق بازنشستگان در ماه آینده چقدر تغییر خواهد کرد؟

حداقل حقوق بازنشستگان چقدر خواهد شد؟

ستاره پارسی :  با اخبار متعدد از میزان حقوق بازنشستگان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شاید هنوز هم برخی بازنشستگان ندانند در نهایت حداقل حقوق بازنشستگان چقدر شده است. آیا ممکن است در ماه‌‌های آینده مجددا حقوق بازنشستگان تغییر کند یا اکنون دیگر حداقل حقوق بازنشستگان مشخص و نهایی شده است؟

رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران در این مورد ارقامی اعلام کرده که نشان می‌دهد هر بازنشسته تامین اجتماعی حداقل حقوقی که می‌توان بگیرد چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

علی دهقان‌کیا به برنا گفته است: در سال ۱۴۰۰ با افزایش دستمزد و اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان، افرادی که ۳۰ سال سابقه دارند، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و افرادی که بالای ۳۵ سال سابقه دارند چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌توانند دریافت کنند.

رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران با بیان اینکه برای بازنشستگان سایر سطوح نیز شرایطی نیز تعریف شده است، تصریح کرد: افرادی که با هفت برابر دستمزد بازنشسته شده بودند و در سال ۱۴۰۰ حقوق‌شان به سه برابر دستمزد رسیده بود و چهار برابر حداقل دستمزد، حقوق‌شان کاهش یافته بود به همین منظور ۵۰ تا ۷۵ درصد کسری حقوق آن‌ها را تامین کردیم.

او در توضیح جزئیاتی از همسان‌سازی حقوق خاطرنشان کرد: ممکن است موقع افزایش دستمزد، اعلام کنند افزایش دستمزد سال ۱۴۰۱ منهای متناسب‌سازی باشد و ما این را نمی‌پذیریم. متناسب‌سازی جزو حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی قرار گرفته و افزایش دستمزد بر مبنای متناسب‌سازی و حقوق است. ما افزایش دستمزد را بر این مبنا قبول داریم.

سالانه تنها یک بار آن هم در اسفند ماه هر سال میزان حداقل حقوق کارگران در جلسه شورای عالی کار تعیین می‌شود که به نظر می‌رسد همان رقم برای تعیین حداقل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی نیز مبنا قرار می‌گیرد.

وام بازنشستگان

علی اصغر بیات، رئیس کانون عالی  بازنشستگان تأمین اجتماعی با اشاره به جزئیات پرداخت وام قرض الحسنه به بازنشستگان تأمین اجتماعی،اظهار داشت:از سال گذشته سامانه‌ای برای پرداخت وام به بازنشستگان تامین اجتماعی ایجاد شد.

وی ادامه داد:‌در سال گذشته 340 هزار فقره وام پرداخت کردیم و امسال نیز تا 11 شهریور ماه  120 هزار فقره وام داده‌ایم.

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با اشاره به فعالیت 350 کانون بازنشستگی در استانها و شهرستانهای مختلف کشور، افزود:‌ افراد متقاضی باید در سامانه مربوطه ثبت نام کنند؛ضمن اینکه این سامانه کاملا غیر حضوری بوده و کاربر فقط اسم و مشخصات خود را وارد سامانه خواهد کرد.

بیات متذکر شد:‌بازنشستگان باید توجه کنند که موبایل ثبت شده در سامانه متعلق به خودش باشد؛ چراکه از این طریق احراز هویت صورت می‌گیرد و پیامک ارسال می‌شود.

وی با اشاره به پرداخت وام‌های 7 میلیون تومانی به بازنشستگان، ابراز داشت: افرادی که اقساط معوقه، چک برگشتی و پرداخت نشده دارند امکان دریافت وام را ندارند.

شرایط جدید وام بازنشستگان

علی اکبر عیوضی می‌گوید: خواسته ما بازنشستگان، افزایش مبلغ وام بازنشستگان به حد قابل قبول و آبرومندی است؛ مبلغ وام را بالا ببرند که با آن بتوانیم لااقل نصف هزینه جهیزیه فرزندانمان را تامین کنیم؛ هفت میلیون تومان وام که این اندازه مقدمه چینی و سنگ اندازی نمی‌خواهد!

 یکی از مهم‌ترین مطالبات بازنشستگان کارگری، افزایش سهم خدمات رفاهی است؛ درحالیکه سایر بازنشستگان کشور، از بسیاری از تسهیلات مانند وام ضررویِ ازدواج فرزندان یا وام خرید وسایل خانه بهره‌مند هستند، کارگران بازنشسته هیچ گونه تسهیلاتی ندارند.

وام بازنشستگان

. ۱۰۷ هزار نفر دیگر از این بازنشستگان قرار است در ماههای پیش رو حداکثر تا آبان، وام خود را دریافت کنند. در مردادماه نیز این بازنشستگان برای وام ضروری ازدواج فرزندان خود ثبت نام کردند.

اما پرداخت وام بازنشستگان کارگری با انتقادات بسیار توام است؛ هم مبلغ ناکافی است و هم نحوه پرداخت نامناسب است. در همان تیرماه خبر آمد که مبلغ وام قرض الحسنه بازنشستگان کارگری از پنج میلیون تومان به هفت میلیون تومان افزایش یافته و مستمری بگیران صندوق تامین اجتماعی (البته به جز بازماندگان دختر) با ثبت نام آنلاین می‌توانند بسیار راحت از این وام بدون بهره، بهره‌مند شوند اما نحوه پرداخت وام توسط بانک رفاه نشان داد که دریافت این وام ناچیز با موانع و دشواری‌های متعدد همراه است؛ خیل عظیمی از بازنشستگان در عین تمایل، از صف دریافت کنندگان خط خوردند.

علی اکبر عیوضی (عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگری تهران) ضمن انتقاد از ناچیز بودن مبلغ وام هفت میلیون تومانی؛ در ارتباط با دشواری‌های دریافت آن می‌گوید: سازمان در بحث وام جوری وانمود می‌کند که انگار پرداختِ وام هفت میلیون تومانی، منتی بر سر بازنشستگان است؛ مرتب در ارتباط با وام و پرداخت آن، تبلیغات می‌کنند و مدام در رسانه‌ها می‌گویند ما به تمام بازنشستگان وام قرض الحسنه می‌دهیم؛ در این اوضاع اقتصادی و در این تورم سرسام آور، پرداخت هفت میلیون تومان به یک بازنشسته بعد از طی کردن هفت خوان رستم، چندان کار بزرگی نیست که اینهمه تبلیغات بخواهد!

جزئیات پرداخت وام بازنشستگان

او از مراحل دریافت وام و ارسال پیامک برای بازنشستگان انتقاد دارد: در مرحله دوم پرداخت این وام‌ها، به بازنشستگان پیامک می‌دهند که اگر عدم تمایل دارید عدد ۲ را بفرستید؛ این در حالیست که در ماه قبل، پیامک می‌آمد که اگر تمایل دارید عدد یک را ارسال کنید؛ بازنشسته‌ها با دیدن پیامک جدید همگی به اشتباه فکر کرده‌اند برای دریافت وام و ابراز تمایل به دریافت آن، باید عدد ۲ را ارسال کنند؛ متاسفانه تعداد زیادی این عدد را ارسال کرده‌اند و از لیست دریافت وام خط خورده‌اند.

عیوضی با تاکید بر اینکه وام هفت میلیون تومانی اینهمه مراحل و ضابطه نمی‌خواهد؛ اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد با بازنشستگان بازی می‌کنند و قصد دارند تعداد زیادی از آن‌ها را از دریافت وام ناچیز محروم کنند؛ وگرنه دیگر نیازی به ارسال پیامک یا عوض کردن گزینه‌های انتخابی نبود! بسیاری از بازنشستگان کارگری سالمند هستند و دیگر نمی‌توانند به درستی متن پیامک‌های دریافتی را بخوانند و به همین دلیل، در اشتباه افتاده‌اند؛ ما در کانون با مراجعات مکرر بازنشستگانی مواجه هستیم که می‌گویند ما وام را می‌خواهیم اما پیامک را اشتباه ارسال کرده‌ایم، حالا چه کنیم!

او ادامه می‌دهد: به عنوان نماینده بازنشستگان به سازمان تامین اجتماعی اعلام می‌کنم که دیگر قادر به توجیه بازنشستگان نیستیم و اگر به ما مراجعه کنند می‌گوییم معاونت فرهنگی و مدیرعامل سازمان، مسبب این اوضاع هستند و آدرس آن‌ها را می‌دهیم تا بازنشستگان حضوری مراجعه کنند و بدانند چرا برای یک وام ناچیز باید هفت خوان رستم را پشت سر گذاشت؟! چرا وقتی همه مدارک را تحویل داده‌اند و با موفقیت برای وام ثبت نام کرده‌اند، باز باید مرتب به پیامک‌های پیاپی پاسخ بدهند؟!

مساله بعدی، ناچیز بودن رقم وام است؛ عیوضی در این رابطه می‌گوید: با این وام، نمی‌توان یک وسیله ساده برای خانه خرید؛ یک دهم جهیزیه فرزندان را نمی‌توان با آن تامین کرد؛ این مبلغ خیلی کم است و اکثر بازنشستگانِ متقاضی، این پول را برای تامین هزینه‌های درمانی و درمان کرونا می‌خواهند؛ آیا درست است که بازنشسته‌ای که تمایل خود را اعلام کرده و ثبت نام نموده، با یک پیامک ساده حذف کنند آنهم در این بحران شدید کرونا که اکثریت بازنشستگان، خود یا اعضای خانواده‌شان با بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند؟!

به گفته‌ی این فعال صنفی بازنشستگان، کنسل شدن وام، ضربه بزرگی برای بازنشستگان کم درآمدی است که برای این پول برنامه ریزی کرده اند؛ بازنشستگانی که اکثراً بیماری‌های مختلف دارند و واقعاً به این مبلغ نیازمندند.

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگری تهران در پایان اضافه می‌کند: از مسئولان سازمان تامین اجتماعی با جدیت تمام می‌خواهیم بعد از اینهمه تبلیغ و بزرگنمایی، بازنشستگان را از صف دریافت وام خط نزنند؛ مدام در رسانه‌ها می‌گویند وام وام، بعد می‌آیند به بازنشسته اعلام می‌کنند وام شما کنسل شد! چرا ما بازنشستگان را به مرگ می‌گیرند تا در نهایت به تب راضی شویم؟ خواسته ما بازنشستگان، افزایش مبلغ وام بازنشستگان به حد قابل قبول و آبرومندی است؛ مبلغ وام را بالا ببرند که با آن بتوانیم لااقل نصف هزینه جهیزیه فرزندانمان را تامین کنیم؛ هفت میلیون تومان وام که این اندازه مقدمه چینی و سنگ اندازی نمی‌خواهد!

 

وام 10 میلیونی بازنشستگان امروز به حساب چه کسانی واریز می شود!؟

 فتح الله شعبانی معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بازنشستگی کشوری، گفت: با هماهنگی بانک صادرات ایران، پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی نوبت نخست برای ۲۲ هزار و ۷۵۰ نفر از مشمولان به حساب آنها واریز شد.

وی با بیان اینکه این تسهیلات بدون ضامن و کارمزد سالانه ۴ درصد پرداخت می‌شود، افزود: بازپرداخت این تسهیلات در ۳۶ ماه از حقوق بازنشستگان کسر خواهد شد.

شعبانی اضافه کرد: ثبت نام الکترونیکی مرحله نخست وام ضروری ۱۰ میلیونی در آبان ۹۹ از طریق سایت صندوق بازنشستگی انجام شد که در نهایت ۱۲۹ هزار و ۷۵۰ نفر واجد دریافت وام شدند و قرار است طی ۶ نوبت این تسهیلات پرداخت شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2rvdm3