چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/10/05 08:51
مینو محرز توضیح داد:
کد خبر: 7763

ما منتظر واکسن کشورهای دیگر نمی مانیم/تفاوت واکسن کرونا خارجی و ایرانی چیست؟

بعضی از محققان اعلام کرده اند که در شاخک های پروتئینی کرونای ملقب به کرونای انگلیسی تغییراتی رخ داده است که می تواند واکسن های موجود را پس بزند و این یعنی جامعه جهانی در شرایط بحران جدیدی در مواجهه با کروناویروس قرار دارد. مینو محرز عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا ایران در این خصوص توضیح داد.

مینو محرز  ؛ رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران (IRCHA)، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران است که  متخصص بیماری‌های عفونی است در خصوص مبحث تازه ای که بعضی محققان پزشکی در خصوص تغییرات در کرونا به خصوص  کرونای انگلیسی  مطرح کرده اند که بیان شده است این کرونا و جهش تازه آن قادر است واکسن های فعلی پس بزند بیان داشت: اینکه این جهش ویروس باعث بی اثر شدن سودمندی واکسن های موجود در مقابله با کروناویروس باشد صحیح نیست. این جهش تنها سرعت انتقال ویروس را افزایش داده است ولی واکسن های موجود فعلا قادر به مقابله با آن هستند و ضد کرونا محسوب می شوند. جهشی که در آفریقا روی این ویروس شکل گرفته خیلی حائز  اهمیت تر است که حتی واکسن ها روی آن ویروس جهش یافته نیز اثرگذار است.​


بیشتربخوانید:خانوم جوان در اقدامی عجیب با پاشنه کفش چشم های صاحب کارش را درآورد!


مردم چقدر در جهش های  کرونا  مقصر هستند

این متخصص بیماری های عفونی در خصوص اینکه تا چه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم جهان در مهار و کنترل جهش های این ویروس اهمیت دارد تاکید داشت: خصوصیت این  ویروس است که برای بقا باید جهش پیدا کند حال هر چقدر رعایت ها کمتر باشد و این ویروس بتواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود به آن اصل بقا خود می رسد و جهش یافته و ادامه می یابد و تغییرات ژنتیک آن نیز بیشتر می شود.

 

تفاوت  واکسن کرونای ایرانی  با دیگر واکسن ها

مینو محرز  ؛ پزشک و محقق در خصوص اینکه این روزها از ساخت واکسن های مختلف کرونا در جهان خبررسانی می شود ، قدرت و ضعف این واکسن ها نسبت به همدیگر چیست و واکسن ایرانی چه تفاوتی نسبت به واکسن های دیگر دارد چنین توضیح داد: متخصصان اپیدمی و بیماری های عفونی معتقدند،کشورها و مردمانشان هر نوع واکسن کرونایی که تولید شده و به نوعی اثرگذاری آن تایید شده است مورد  استفاده قرار دهند.


بیشتربخوانید:رهبر انقلاب مهدی فخیم زاده را با خاک یکسان کرد!+فیلم جنجالی


البته که در مسیر رسیدن به واکسن کرونا ، واکسن جدیدآر.ان.ای تولید شد که برای جامعه پزشکی بسیار خوشحال کننده است زیرا به نوعی نوآوری در واکسن سازی است ولی اینکه هر کشوری این واکسن جدید آر.ان.ای  که هر دو هم آمریکایی است نداشته باشد و از واکسن های دیگر استفاده کند؛ از مصونیت عقب می ماند ؛اشتباه است. تاکید ها بر این است که هر کشوری به واکسن کرونا رسیده است، استفاده کند تا مصونیت ایجاد شود. به طور تفاوت واکسن های کشف شده در حال حاضر در برابر کروناویروس این است که مثلا یک واکسن 95 درصد مصونیت ایجاد می کند و واکسن دیگری 70درصد؛ همین میزان هم کافی است ؛ بنابر این نگران کننده نیست که آیا واکسن های دیگر به ما برسد یا نرسد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2ordd2