جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/10/06 17:24
کد خبر: 7809

تلویزیون بِرَند «پایتخت» را هم از دست می‌دهد؟/ لزوم شفاف‌سازی دستمزدها

تاکنون ۶ فصل از سریال «پایتخت» ساخته شده است اما ساخت ادامه این مجموعه پس از حواشی به وجود آمده به نظر منتفی می آید.

پس از حواشی به وجود آمده درباره ساخت  فصل هفتم سریال «پایتخت»  و پاسخگو نبودن عوامل سازنده و  سازمان و صداوسیما  سرانجام  محسن تنابنده  بازیگر و نویسنده این مجموعه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار پستی اعلام کرد که شرایط ساخت فصل هفتم مهیا نشد.

حال در گزارش پیش رو قصد داریم به همه حواشی به وجود آمده پس از ساخت آخرین فصل این سریال بپردازیم.


بیشتربخوانید:علیرضا یزدان پرست مجری جدید "عصرجدید" شد!+جزئیات

مروری کوتاه بر ۵ فصل سریال «پایتخت»

سریال «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم، با طراحی محسن تنابنده و نویسندگی محسن تنابنده، خشایار الوند و امیرحسین قاسمی برای اولین بار در نوروز ۹۰ روی آنتن  شبکه یک  سیما رفت و پس از استقبال مخاطبان از این مجموعه فصل دوم «پایتخت» به نویسندگی محسن تنابنده، حسن وارسته و کورش نریمانی دی ماه ۹۱ کلید خورد و در نوروز ۱۳۹۲ پخش شد.

این مجموعه تنها به ساخت ۲ فصل از سریال اکتفا نکرد و با استقبال مخاطبان و نظر مثبت صداوسیما فصل سوم و چهارم این مجموعه به نویسندگی محسن تنابنده، خشایار الوند و محسن تنابنده به ترتیب در نوروز ۱۳۹۳ و رمضان ۱۳۹۴ روی آنتن رفت.

پس از گذشت چهار فصل مخاطبان سریال هنوز منتظر ادامه ساخت این مجموعه بودند و در نهایت فصل پنج «پایتخت» به نویسندگی محسن تنابنده، خشایار الوند و امیرحسین قاسمی نوروز ۱۳۹۷ پس از سه سال از پخش فصل چهارم این سریال مهمان مخاطبان تلویزیون شد.

۲ سال پس از پخش فصل پنجم «پایتخت»، فصل ششم آن در حالی ۹ آذر ۹۸ کلید خورد و نوروز ۹۹ روی آنتن رفت که دیگر زنده یاد  خشایار الوند  یکی از نویسندگان این مجموعه را در کنار خود نداشت. شاید همین موضوع، حضور آرش عباسی در کنار تنابنده به عنوان نویسنده و بسیاری اتفاقات دیگر باعث شد این مجموعه با انتقادهایی روبه رو شود. البته حضور سازمان اوج وابسته به سپاه نیز مساله را پیچیده تر کرد.

 

همه حواشی فصل ششم «پایتخت»

فصل ششم این مجموعه از همان قسمت اول با واکنش مخاطبان نسبت به حجم بالای تبلیغات در بین سریال و اعتراض به صدا و سیما روبه رو شد. محسن تنابنده نیز درباره حجم بالای تبلیغات در اینستاگرام نوشت: «دوستان پخش  تبلیغات بازرگانی  بین سریال پایتخت خارج از اراده سازندگان و بر عهده تلویزیون است. ما هم مثل شما از حجم تبلیغات دلخور و کلافه هستیم.»

این فصل از مجموعه «پایتخت» در حالی آغاز شد که دیالوگ‌هایش اشاره‌های فراوانی به اتفاق‌های اجتماعی و سیاسی روز داشت و همین موضوع باعث شد که گمانه زنی هایی در برخی از رسانه ها مبنی بر فشار به عوامل سازنده برای سانسور بخش هایی از این سریال اتفاق بیفتد که به مرور این پیش بینی به واقعیت پیوست و صدای اعتراض عوامل در آمد که سریالشان به ویژه دیالوگ هایش سانسور شده است.

بهرام افشاری، احمد مهران فر  بازیگران نقش «بهتاش فریبا» و «ارسطو عامل» از جمله بازیگرانی بودند که در صفحات مجازی خود از سانسور بخش هایی از این سریال اظهار ناراحتی کردند.

همچنین  محسن تنابنده  نیز در صفحه شخصی خود نوشت: میان «پایتخت» ما و پایتختی که می بینید تفاوت از زمین تا آسمان است. حتی نسخه سانسور شده رو هم سانسور میکنن.

آرش عباسی  نویسنده این سریال نیز همچون تنابنده نسبت به سانسور این سریال واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود نوشت: دقیقا هرجایی که می بینم دیالوگ های پایتخت حذف شده زمانی به خودم میام که تیتراژ آخر داره پخش میشه. سانسور مثل خون در رگ ما جاری است. نویسنده به طور ذاتی آموخته است که خودش باید اولین سانسورچی باشد. دو راه بیشتر هم ندارد یا باشد یا کار نکند. ما راه دوم را نرفتیم برای همین راه اول را با همه زخم هایش انتخاب کردیم. پس به این زخم نمک نپاشید.

در میان این چالش ها،  سیروس مقدم  ۱۰ فروردین ماه نسبت به برخی انتقادات پاسخ داده و حتی گفته بود سانسوری در کار نیست.


بیشتربخوانید:معلم سنگدل دانش آموزانش را مجبور به کارهای نامتعارف می کند!+فیلم جنجالی


همچنین این کارگردان ۱۲ فروردین ماه و تنها سه روز مانده به پایان پخش سریال در برنامه «شب صحبت» اعلام کرد: قسمت های آخر و فینال آن طلب مخاطبان از ما است که در اولین روزی که وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام وضعیت عادی کردند، تیم پایتخت گِرد هم جمع شده و فینال را ساخته و در یکی از اعیاد مثل عید فطر به مردم عزیز تقدیم می‌کنند.

پخش سکانس پایانی قسمت ۱۵ فصل ششم «پایتخت» که کاراکتر رحمت به همراه همسرش به ماه عسل رفته بود و شباهت‌های بسیاری میان این سکانس و بخش‌هایی از ۲ فیلمی که در دوران پیش از انقلاب ساخته شدند، حواشی متفاوت تری برای این سریال رقم زد که با واکنش رییس سازمان صداوسیما نیز رو به رو شد؛ واکنشی که هیچ‌گاه شفاف‌سازی نشد و همچنان جای سوال برای بسیاری از مخاطبان دارد.

عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صدا وسیما در دستوری ویژه به سیدمرتضی میرباقری معاون سابق سیما با اشاره به حواشی قسمت آخر مجموعه «پایتخت۶» تاکید کرد لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه‌انگیز «ستون پنجم فرهنگی دشمن».

علی‌عسکری در این دستور که با تشکر از زحمات گسترده معاون سیما، مدیران شبکه‌ها و همکاران تلویزیون در تولید و پخش برنامه‌های متنوع و جذاب نوروزی و کسب نصاب بالا در میزان جذب مخاطبان آغاز شده است، تصریح کرده است: از آنجا که برخی از موارد (از قبیل قسمت پایانی سریال پایتخت) نسبت به ضوابط و چارچوب‌های رسانه ملی دقت لازم را نداشته‌اند و تلاش‌های شبانه‌روزی صورت گرفته در بخش‌های مختلف سازمان صدا وسیما را تحت‌الشعاع حاشیه‌سازی‌هایی قرار داده‌اند لازم است این موضوع بررسی دقیق و همه جانبه شود.

رییس سازمان صدا وسیما در پایان خطاب به میرباقری تاکید کرده است: انتظار دارد ضمن برخورد مناسب، برنامه‌ریزی لازم برای پیشگیری از تکرار چنین مواردی صورت گیرد.

 

فصل هفتم «پایتخت» به کجا رسید؟

اوایل خردادماه بود که  سیروس مقدم  پس از گذشت دو ماه و نیم از وعده ساخت چهار قسمت پایانی فصل ششم با فروکش کردن بحران کرونا در گفتگو با برنامه «پشت صحنه» رادیو تهران، از  تولید سریال «پایتخت ۷» برای نوروز ۱۴۰۰  خبر داد و گفت: وقتی سفارش به ساختن ادامه پایتخت می شود یعنی مشکلات حل شده و تلویزیون از ما طرح «پایتخت ۷» را خواسته است و با رفع دلخوری ها این مجموعه نوروز ۱۴۰۰ پخش می شود.

مقدم افزود: عوامل «پایتخت» انتظار یک تشکر خشک و خالی داشتند ولی حالا با درایت دوستان ماجرا در حال حل شدن است. تمامی این حواشی از بین می رود و تلویزیون خانه ماست و در هر خانواده‌ای دلخوری پیش می آید ولی دائمی نیست و بازهم سر یک سفره هستیم.

باوجود آنکه تیم سازنده به گفته خودشان قسمت‌های پایان فصل ششم را تولید نکرده‌اند، به نظر می‌رسد این موضوع به فراموشی سپرده شده است چراکه مدتی است اخبار غیررسمی مبنی بر توافق مدیران تلویزیون با سازندگان سریال «پایتخت» منتشر شده و عده‌ای خبر از آغاز پیش‌تولید فصل هفتم سریال داده‌اند.

این گمانه‌زنی‌ها نیز به حواشی‌ای از جمله جدایی برخی از عوامل مجموعه همچون  مهران احمدی ،  «سارا» و «نیکا»  دو شخصیت همیشگی این سریال به دلیل حواشی که در شبکه‌های اجتماعی داشتند و حضور دوباره  علیرضا خمسه  که در فصل ششم حضور نداشت، کشیده شد. اگرچه این اخبار هیچ کدام به صورت رسمی تایید نشد اما جدایی «سارا» و «نیکا» بازتاب فراوانی داشت و حتی این ۲ نوجوان به این خبر واکنش نشان دادند و آن را تایید کردند. البته واکنش این ۲ نوجوان مهر تاییدی بر آغاز پیش تولید فصل هفتم این سریال زد.

همچنین  آرش عباسی  نویسنده فصل ششم سریال «پایتخت» نیز با انتشار پستی در اینستاگرام از قطع همکاری خود با این پروژه خبر داده است.

اما حاشیه‌ تازه‌ای که درباره فصل هفتم «پایتخت» به وجود آمده است شرط حضور  محسن تنابنده  برای حضور در این سریال با دستمزدی به رقم نجومی پنج میلیارد تومان است؛ فردی که پس از سقوط هواپیمای اوکراینی اعلام کرد که دیگر با تلویزیون همکاری نخواهد داشت.

این رقم به معنای آن است که تنابنده برای هر قسمت تقاضای ۳۳۰ میلیون تومان کرده است. این در حالی است که براساس گزارش رسانه‌ها کل بودجه‌ای که برای پایتخت هفت تخمین زده شده ۳۰ میلیارد تومان است.



محسن تنابنده به جای پاسخ به شایعه درباره دستمزدش تنها به انتشار  یک متن در اینستاگرام  اکتفا کرد و گفت: هموطنان عزیزم امسال هم علیرغم فرصت بسیار کوتاه تا نوروز و به رغم همکاری های سازمان و توافقات صورت گرفته تلاش کردیم مقدمات پایتختی جدید و در خور شان شما بسازیم که شرایط مهیا نشد، یعنی من توانش را نداشتم و از همین جا از محضر همتون عذرخواهی می کنم تا فرصتی دیگر و فضایی پالوده تر.

سکوت  الهام غفوری  تهیه‌کننده، سیروس مقدم کارگردان و صداوسیما در برابر این شایعات و شفاف نکردن مسایل پشت پرده تا آن‌جا که به رسانه‌ها و مخاطبان مربوط می‌شود، عجیب است و بیش از هر چیز تلویزیون باید در این زمینه پاسخگو باشد چراکه «پایتخت» یک برند برای تلویزیون محسوب می‌شود و صداوسیما وظیفه دارد از این برند در برابر حواشی و ابهامات مختلف محافظت کند.

«پایتخت» می‌تواند به روزهای اوج خود بازگردد اگر….

سادگی و صمیمیتی که در داستان و کاراکترهای «پایتخت» وجود داشت، نقش پُررنگ خانواده در قصه، طنز سالم و ساده‌، خلق شوخی‌های لحظه‌ای و… از عوامل موفقیت این سریال در فصول ۱ تا ۵ بود.

اگرچه فصل ششم «پایتخت» با انتقادها و حاشیه هایی روبه رو شد اما این مجموعه بدون شک یکی از سریال‌های محبوب و موفق تلویزیون است که تاکنون با استقبال مخاطبان چندین فصل از آن ساخته شده است.



امید است که عوامل سازنده اگر قصد ساخت فصل‌های بعدی این مجموعه را دارند در ابتدا نسبت به ساخت قسمت‌های پایانی فصل ششم اقدام کنند چراکه به مخاطبان تعهد داده‌اند، سپس بهتر است به حاشیه‌های مطرح شده درباره ساخت فصل ۷ پاسخ دهند و بعد برای ساخت فصل هفتم آن هم با قصه‌ای مخاطب‌پسند  اقدام کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3gxxz2