پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/10/12 16:57
کد خبر: 7862

آیت الله مصباح یزدی درگذشت+بیوگرافی

آیت الله مصباح یزدی درگذشت

آیت الله مصباح یزدی  (متولد ۱۳۱۳ش) مجتهد، فیلسوف، مفسر قرآن و از اساتید حوزه علمیه قم است. ریاست مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، عضویت در مجلس خبرگان رهبری، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت از سوابق آیت االه مصباح یزدی است.ایت الله مصباح یزدی قرائت‌های مختلف از دین را رد کرده و معتقد به مرجعیتِ روحانیت در تفسیر دین است. از نظر آیت الله مصباح یزدی فرهنگ اسلامی با فرهنگ غرب سازگار نیست، آیت الله مصباح یزدی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان و مدافعان نظریه ولایت مطلقه فقیه در ایران است.

 

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی  پس از مدتی تحمل بیماری، عصر جمعه دارفانی را وداع گفت.​

 

زندگی نامه آیت الله محمدتقی مصباح یزدی

محمد تقى مصباح یزدى  در سال ۱۳۱۳ هجرى شمسى در شهر کویرى یزد دیده به جهان گشود. وى تحصیلات مقدماتى حوزوى را در یزد به پایان رساند و براى تحصیلات تکمیلى علوم اسلامى عازم نجف شد. از سال ۱۳۳۱ تا سال ۱۳۳۹ ه. ش. در دروس امام راحل (ره) شرکت و در همین زمان، در درس تفسیر قرآن، شفاى ابن سینا و اسفار ملاصدرا از وجود علامه طباطبایى (رحمه الله) کسب فیض کرد.

 

دوران جوانی و مبارزات انقلابی

وى حدود پانزده سال در درس فقه آیت الله بهجت (ره) شرکت داشت. بعد از آن که دوره درسى ایشان با امام (ره) به علت تبعید حضرت امام قطع شد، به تحقیق در مباحث اجتماعى اسلام، از جمله بحث جهاد، قضا و حکومت اسلامى، پرداخت.

وى در مقابله با رژیم پهلوى نیز حضور داشت که از آن جمله، همکارى با شهید بهشتى، شهید باهنر و مرحوم هاشمی رفسنجانى است و در این بین، در انتشار دو نشریه با نام هاى "بعثت" و "انتقام" نقش داشت.

 

فعالیت‌های علمی فرهنگی

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران او در تأسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و در جهت تحول و بازسازی نظام حوزه نقش فعالی ایفا کرد. او بنیاد علمی پژوهشی باقرالعلوم و سپس مؤسسهٔ آموزشی پژوهشی امام خمینی را در قم پایه‌گذاری کرد. وی هم‌اکنون رئیس مؤسسهٔ علمی پژوهشی امام خمینی و همچنین رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.

 

انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم

در زمان دولت یازدهم ایران، مصباح از مخالفان این دولت محسوب می‌شد و از برنامه انفرادی خود و اعضای جبهه پایداری برای در دست‌گرفتن اکثریت اعضای دوره دهم مجلس شورای اسلامی صحبت کرده‌است. وی در جلسات خود با نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی که عضو جبهه پایداری هستند، از سعید جلیلی و باقری لنکرانی، به عنوان بهترین گزینه‌ها برای در دست گرفتن ریاست دوره نهم مجلس شورای اسلامی سخن گفته‌است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3nnyg3