یک‌شنبه 02 اردیبهشت 1403 - 21 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/01/30 04:25
کد خبر: 8254

هیاهو در بازار دلار مردم را به صف کشید!

چند روزی است که قیمت دلار روی ریل نزولی قرار گرفته است و البته با ایجاد فاصله 700 تومانی بین نرخ دلار در صرافی ها و بازار آزاد، امروز شاهد تشکیل صف های طویل برای خرید دلار از صرافی ها بودیم. در این میان سوال اساسی فعالان بازار ارز این است که آیا فردا هم دلار ارزان می شود؟

از زمان از سر گیری مذاکرات  ایران  و کشورهای 4+1 برای بازگشت ایران و  آمریکا  به تعهدات برجامی خود در وین،  قیمت دلار  در سیری نوسانی روی ریلی نزولی قرار گرفته است و امروز تداوم این کاهش قیمت منجر به تشکیل صف های طویل در مقابل صرافی ها با وجود  وضعیت قرمز  کرونایی در کلانشهرها شد.​


خبرداغ:دوستی عجیب محسن افشانی و سعید طوسی در مشهد حاشیه ساز شد! + عکس

چرا دلار پایین کشید؟

به گزارش رکنا، با تداوم روند کاهش قیمت دلار نقدی امروز در تابلوی صرافی های تهران با کاهشی 250 تومانی نسبت به روز گذشته به 24 هزار و 600 تومان رسید و نرخ فروش دلار روی تابلوی  صرافی ملی  نیز با افتی 114 تومانی در مقایسه با دیروز با رقم 23 هزار و 881 تومان ثبت شد.

البته  دلار  از روز گذشته بعد از شکست نوسان‌گیران در افزایش  قیمت  وارد فاز نزولی شده بود و در شرایطی که عده‌ای امروز منتظر دلار 25 هزار تومانی بودند، در روز جاری نرخ این ارز تا 24 هزار و 600 تومان کاهش یافت که عوامل متعددی در این روند موثر بود.

باید توجه داشت که یکی از موثرترین عوامل در روند نزولی دلار، خوشبینی معامله‌گران نسبت به مذاکرات  برجام  و افزایش احتمال تفاهم بین ایران و آمریکا است؛ البته نشست مشترک برجام در  وین  همچنان ادامه دارد و نگاه همه بازارها به نتیجه این مذاکره است، حالا باوجود اینکه هنوز آینده برجام مشخص نشده اما اظهارات مثبتی که از سوی مسئولان پیرامون این موضوع شنیده می‌شود قیمت دلار را تا حدودی پایین کشیده است.

 

ماجرای صف های خرید امروز و دیروز چیست؟

از دیگر عواملی که روند دلار را کاهشی کرده، افزایش تعداد فروشندگان از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها بوده است؛ دلار در سال جدید توانایی ماندگاری در کانال 25 هزار تومان را نداشت و نوسان‌گیران طی این مدت بارها در بالا بردن قیمت با شکست مواجه شده‌اند، حالا با تشدید احتمالات درمورد توافقات برجامی و ترس از ریزش قیمت دلار، بر تعداد فروشندگان افزوده شده و درنتیجه افزایش عرضه منجر به کاهش قیمت دلار شده است.

در این میان طی دو روز گذشته مجددا با افزایش فاصله نرخ دلار در بازار آزاد و صرافی‌ها شاهد پدیده تشکیل صف خرید در بازار ارز هستیم، از آنجا که فاصله قیمت دلار در دو بازار به حدود 700 تومان رسیده است و مردم مقابل صرافی‌ها صف می کشند تا از خرید دلار ارزان و فروش آن در بازار آزاد، قبل از کاهش بیشتر قیمت‌ها سودی به جیب بزنند.

 

سیگنال درهم به دلار

امروز کاهش 100 تومانی  قیمت درهم  و رسیدن به سطح 6 هزار و 760 تومانی از دیگر عوامل موثر بر روند نزولی دلار بود؛ چنانچه درهم با کاهش ارزش بیشتری رو‌به‌رو شود دلار نیز به مرز 24 هزار تومان نزدیک‌تر خواهد شد.

درنهایت نباید از نقش بازارساز در کاهش قیمت دلار غافل شد؛ شنیده‌ها حاکی از آن است که عرضه ارز طی چند روز گذشته افزایش یافته و گفته می‌شود قرار است بازارساز به این طریق مانع رشد قیمت دلار تا زمان انتخابات ریاست جمهوری شود.


خبرداغ:مکانیک شیطان صفت پیرزن پولدار را درتکه تکه کرد! + ویدئو

آیا دلار فردا هم ارزان می‌شود؟

نگاهی به قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی حاکی از انتظار فعالان بازار به ادامه روند نزولی است، چراکه تا زمان انتشار این خبر قیمت دلار فردایی در کانال های تلگرامی به 24 هزار و 610 هزار تومان رسیده که به نظر می‌رسد در بازار نقدی فردا هم این جو کاهشی حکم‌فرما باشد.

بخصوص که امروز شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد که دولت بایدن طی چند روز گذشته از اسرائیل خواسته است که از اظهار نظر کردن درباره ایران دست بردارد، زیرا روند مذاکرات در وین را دشوار کرده و باعث به خطر افتادن آمریکا در مذاکرات با ایران می‌شود.

بنابراین به نظر می رسد در روزهای آینده شاهد شنیده شدن خبرهای خوشی از وین باشیم، البته نباید از این نکته نیز صرف نظر کرد که ساعاتی پیش مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار کرده است که تحریم‎های ایران را تا پیش از اطمینان از پایبندی این کشور به توافق هسته‎ای برنخواهیم داشت. جیک سالیوان البته به این نکته اذعان داشته که گفت‌وگو‌های هسته‎ای وین «مثمر ثمر» بوده است. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4bvnd3