چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1400/06/23 16:00
تصادف
کد خبر: 8815

فیلم لحظه پاشیدن کودک زیر ماشین

دلشو نداری نبین

فیلمی به تازگی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است از لحظه زیر گرفته شدن کودکی زیر ماشین در عراق، که در زیر این فیلم را مشاهده می کنید. دیدن این فیلم برای کودکان مناسب نیست.

باید توجه داشت که در هیچ قانونی عبور عابرپیاده از عرض خیابان ممنوع نشده است. مطابق ماده 4 قانون ایمنی راه‌ها و راه آهن « ورود و عبور عابرین پیاده و انواع وسایل نقلیه غیر مجاز و عبور دادن دام در بزرگ‌راه‌ها و همچنین توقف وسایل نقلیه در خطوط عبور‌ ممنوع است. هرگاه به دلایل مذکور حادثه‌ای رخ دهد که منجر به ضرب یا جرح یا قتل یا خسارت مالی شود راننده مجاز که وسیله نقلیه او مجاز به حرکت در‌ بزرگ‌راه باشد نسبت به موارد فوق مسئولیتی نخواهد داشت.

ولی در هر حال مکلف است در صورت بروز حادثه وسیله نقلیه را در شانه سمت راست‌ متوقف نموده و مصدوم را با وسیله نقلیه خود یا وسیله دیگر بلافاصله به اولین درمانگاه یا بیمارستان برساند و مراتب را به مأمورین انتظامی اطلاع‌دهد. عدم مسئولیت راننده مذکور مانع استفاده شخص ثالث از مقررات بیمه نخواهد بود. تبصره – وزارت راه مکلف است محل‌های توقف ضروری مجاز وسایل نقلیه را در طول بزرگ‌راه‌ها ایجاد کند.»

تصادف با عابر پیاده زیر پل

در صورت تصادف با عابر پیاده و صدمه به شخص ثالث و یا فوت وی دیه و هزینه‌های درمان توسط بیمه پرداخته می‌شود و در صورتی که وسیله نقلیه فاقد بیمه باشد دیه و هزینه‌های درمانی از محل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی پرداخت می‌گردد.

قانون مجازات اسلامی و قوانین مرتبط با تصادف با عابر پیاده

طبق ماده ۳۳۳ قانون مجازات‌های اسلامی اگر عابر پیاده از معابری که برای وی ممنوع است عبور نماید و سانحه‌ای رخ دهد که منجر به فوت یا مصدوم شدن وی شود، و اگر در این شرایط راننده با سرعت مطمئنه و مجاز در حرکت بوده و همچنین وسیله‌ی نقلیه نقص فنی نداشته باشد و در عین حال قادر به کنترل وسیله نقلیه نباشد و با عابر برخورد نموده باشد، راننده ضامن دیه و خسارت وارد شده نیست.

مطابق ماده ۳۳۱ «هر کس در محل‌هایی که توقف در آنجا جایز نیست متوقف شده یا شیی و یا وسیله‌ای را در این قبیل محل‌ها مستقر سازد و کسی اشتباهاً و بدون قصد، با شخص و یا شیی یا وسیله مزبور برخورد کند و بمیرد، شخص متوقف یا کسی که شیی یا وسیله مزبور را در محل مستقر ساخته عهده‌دار پرداخت دیه خواهد بود، و نیز اگر توقف شخص مزبور با استقرار شیی و وسیله مورد نظر موجب لغزش راهگذر و آسیب کسی شود، مسئول پرداخت دیه صدمه یا آسیب وارده است مگر آنکه عابر با وسعت راه و محل، عمدا قصد برخورد داشته باشد که در این صورت نه فقط خسارتی به او تعلق نمی‌گیرد بلکه عهده‌دار خسارت وارده نیز می‌باشد.»

اگر عابران پیاده به وظایف و قوانین مرتبط با عابر عمل نکنند، در صورت بروز حادثه اگر راننده تمام قوانین و مقررات را رعایت نماید اما نتواند وسیله‌ی نقلیه را کنترل نموده و از تصادف و بروز خسارت جانی و مالی جلوگیری کند مسئولیتی نخواهد داشت.

عدم مسئولیت راننده به معنای منع استفاده‌ی شخص ثالث یا وراث قانونی متوفی از مزایای بیمه نیست و میزان دیه و سایر شرایط استفاده از بیمه توسط مراجع قانونی ذیصلاح مشخص می‌شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2ovll3