سه‌شنبه 28 فروردین 1403 - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1400/03/18 08:10
دبیر شورای راهبردی ستاد مردمی آیت‌الله رییسی ثمر:
کد خبر: 8282

تحول در حوزه انرژی نیازمند سیاست‌های راهبردی مناسب است

دبیر شورای راهبردی ستاد مردمی آیت‌الله رییسی ثمر، انرژی را همواره بعنوان یک جوانه تولید در رشد و رفاه اقتصادی کشور حائز اهمیت دانست و گفت: می‌توان با یک منطق اقتصادی و با سیاست‌های راهبردی مناسب به تحول در حوزه انرژی برسیم.

  سید محمود مصفا در نشستی تخصصی با فعالین اقتصادی نفت و گاز (حوزه انرژی) در تشریح این حوزه گفت: انرژی همواره بعنوان یک جوانه تولید در رشد و رفاه اقتصادی کشور حائز اهمیت است و حرکت کردن چرخ صنعت کشور، بدون شک با انرژی نفت و گاز بوده و نمی‌توان این منبع اصلی تامین انرژی را نادیده گرفت.

 

دبیر شورای راهبردی ستاد مردمی آیت‌الله رییسی(ثمر) افزود: وقتی کارنامه مدیران اجرایی دولت‌ها تا به امروز در حوزه انرژی را تجزیه و تحلیل می‌کنیم شاهد یک پوچی مدیریت هستیم، شاهد پراکندگی و هدف‌گذاری‌های نامشخص در تصمیم‌گیری هستیم، وارث انواع چالش‌ها و مشکلات عدیده حل نشده در همه قسمت‌های حوزه انرژی هستیم.

 

مصفا عنوان کرد: همواره سیاست‌گذاری‌های فوق‌العاده ضعیف که هیچ مبنای مشخصی ندارد و همچنین نظام سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی غلط و تصمیم‌گیری ناصحیح در بخش انرژی را نظاره‌گر هستیم، شوربختانه در نتیجه این نابسامانی‌ها، نتوانستیم بسترسازی مناسب سیاست‌های کلی و اسناد بالا دستی حوزه انرژی را برنامه‌ریزی کنیم.

 

رییس کمیته اقتصاد نفت و گاز ستاد مردمی ثمر گفت: در صورتی که می‌توان با یک منطق اقتصادی و با سیاست‌های راهبردی مناسب به تحول در حوزه انرژی برسیم.

 

مصفا تصریح کرد: با یک گام قوی و نه شعارگونه می‌توان با ذخایر بزرگ نفت و گاز کشور از مزیت‌های فراوانی در رشد و تعالی اقتصادی بهره ببریم. سال‌هاست در دولت‌های قبلی به دلیل سیاست‌گذاری‌های اشتباه و برنامه‌ریزی‌های غلط از این نعمت خدادادی برای رشد پایدار اقتصادی و مقاوم شدن اقتصاد نتوانستیم استفاده لازم ببریم.

 

وی یادآور شد: وقتی پنج بند، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با بخش انرژی مرتبط است و سیاست کلی اقتصاد مقاومتی بر کاهش آسیب‌پذیری و افزایش مقاومت اقتصاد کشور تایید کرده است، ما باید با همتی جهادی و نگاهی متحولانه، از نو حوزه انرژی را احیا و زنده کنیم و قابلیت‌های حوزه انرژی را با ارتفاع گرفتن دوباره از واماندگی‌های قبلی مجددا فرصت‌ها را شناسایی و سرمایه‌گذاری و رقابت‌پذیری را به بهره‌برداری حداکثری برسانیم.

 

دبیر شورای راهبردی ستاد مردمی آیت‌الله رییسی ثمر گفت: معتقدم باید بستری محیا شود که ظرفیت مشارکت را بالا ببرد، بازارسازی را آسان کند، و یکپارچگی را در زنجیره بزرگ انرژی نهادینه کنیم.

 

مصفا گفت: در جمع‌بندی نهایی اگر بخواهیم علت‌های عدم کارایی حوزه انرژی رو تخصصی‌تر تحلیل کنیم و عوامل اصلی ضعف و بدحالی مزمن این روزهای صنعت نفت و گاز را تعریف کنیم، باید بگویم، شوربختانه نظاره‌گر هستیم هنوز سرانه انرژی کشور بالای هشت برابر متوسط سرانه جهان است.


علت مهم دیگر، حضور کمرنگ بخش غیردولتی در سرمایه‌گذاری و نزول شدید سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

 

وی با طرح پرسش‌هایی عنوان کرد: چرا ما هنوز نتوانسته‌ایم انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر را در سبد انرژی کشور تدوین و تامین کنیم؟ چرا باید سهم پایینی از تجارت جهانی داشته باشیم وقتی رتبه برتر ذخایر اول نفت و گاز را در جهان داریم؟ چرا، توسعه مناسبی در صنایع پایین دستی صنعت نفت نداریم؟ چرا باید خام فروشی همچنان در اوج فروش خود باشد؟ چرا الگوی مناسبی برای پالایش و تولید فراورده‌های با کیفیت وجود ندارد و همچنان تولیدات بی‌کیفیت فوق‌العاده پایین داریم.؟

 

دبیر شورای راهبردی ستاد مردمی آیت‌الله رییسی ثمر تصریح کرد: سال‌هاست که بیماری وابستگی شدید به درآمد ارزی و در نتیجه وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی را فریاد می‌زنیم، که همیشه باعث شده با کوچکترین لرزه‌های بازار جهانی در وضعیت‌های متعدد سقوط آزاد اقتصادی قرار گیریم.

 

مصفا گفت: چرا با وجود مازاد تولید مشتقات نفتی و انبار سنگین انواع فرآورده‌های کارخانجات، اینقدر قیمت‌های تولیدات نفتی در بازار داخلی گران به دست مشتری برسد؟ چرا با این همه ادعا و سر و صدا در داشتن دانش فراوان در ساخت و نگهداری تجهیزات پالایشگاه‌ها،  شاهد این همه حوادث ناگوار و فرسودگی‌های خطرناک در مدار تولید هستیم.

 

رییس کمیته اقتصاد نفت و گاز ستاد مردمی ثمر آیت‌الله رییسی یادآور شد: صنعت نفت و گاز آبرو و الگوی کشور هست، و انشالله در دولت آقای رییسی و با تضمین همیشگی ایشان برای رفع و حل معضلات، در فرصت کافی با آسیب‌شناسی عمیق برای اصلاح قانونی و مانع‌زدایی‌ها عمل خواهیم کرد و با همت نیروهای متخصص مومن و دلسوز و جهادی شاهد گشایش‌ها در تسریع و تسهیل سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی خواهیم بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4jzje2