یک‌شنبه 26 فروردین 1403 - 14 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1399/05/09 12:36
کد خبر: 3508

آیا محمود کریمی ممنوع الروضه شده است؟

به تازه گی فیلمی از روضه خوانی مداح معروف، محمود کریمی در فضای مجازی دست به دست می شود که دردسرهایی را برای اون بهمراه داشته است.

محمود کریمی مداح ایرانی است. محمود کریمی مداح مناسبت‌های متعدد عزاداری در بیت رهبری با حضور سید علی خامنه‌ای بوده‌است. در زمستان سال ۱۳۹۲، ماجرای جنجالی تیراندازی از جانب خودرو محمود کریمی به یک خودروی دیگر در شرق تهران خبرساز شد.محمود کریمی نوحه‌خوانی را از سن ۷ سالگی آغاز کرد. محمود کریمی مداح اهل بیت بسیار کم صحبت است و خیلی اهل مصاحبه نیست. ولی در بین همان حرف های کمی که می زند، می شود دغدغه های فرهنگی اش را هم کشف کرد. 

 

 

به تازه گی فیلمی از روضه خوانی مداح معروف، محمود کریمی در فضای مجازی دست به دست می شود که دردسرهایی را برای اون بهمراه داشته است. روز جمعه یک مداحی از حاج محمود کریمی در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد. محمود کریمی در این مداحی که به صورت زنده از شبکه دوم سیما پخش می‌شد گفته بود که فردی به نام خسرو در حالت مستی با امام حسین(ع) تخته نرد بازی کرده و دو کسیه برنج به ایشان باخته و این کیسه‌ها را به هیئت محل داده است.او در این مداحی گفته است: وقتی این فرد به هیئت می‌رسد، به او می‌گویند خانمی منتظرت بود، وقتی نیامدی گفت به او بگویید نذرت قبول است، اما هیچ وقت با بچه من قمار بازی نکن.پس از جنجالی‌شدن این مداحی، حاج محمود کریمی گفت: این سخنانش یک حکایت بوده که در زندگی معمولی برای خیلی از افراد رخ داده است، نه یک روایت دینی. وی همچنین اعلام کرد که این فرد در «خیال خود با امام معصوم قمار بازی کرده بود.»یک کارشناس فرهنگ و رسانه با انتقاد از سکوت مسئولان تلویزیون درباره حواشی صحبت‌های یک مداح در تلویزیون از رئیس این سازمان چند سوال پرسیده است.به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا دباغ با اشاره به اهمیت موضوع مداحی از دو منظر رسانه و فرهنگ، در یادداشتی نوشته است: از منظر رسانه‌ای، اشتباه در پخش یک برنامه زنده از نظر فنی یا محتوایی امری اجتناب‌ناپذیر است و کمابیش رخ می‌دهد، لکن وقتی مساله‌ای تا این حد در افکار عمومی بازتاب می‌یابد، این رسانه موظف به پاسخگویی است،  اما روابط عمومی صداوسیما، درحالی دربرابر این موضوع مهم سکوت اختیار کرده است که چندی پیش درباره بیماری یک گوینده خبر اطلاعیه صادر کرده بود.

 

محمود کریمی ممنوع الروضه شد / حمایت مداحان از او

 

او با اشاره به اهمیت بعد فرهنگی مداحی عنوان کرده است: نکته‌ دوم از بعد فرهنگی است که به مراتب مهمتر است. مداحی یکی از شاخصترین ابزارهای تبلیغ مذهبی در فرهنگ شیعه است که نقش مهمی در ایجاد معنویت دارد. لکن در دهه‌های اخیر، مداحی در مسیر جدیدی ریل‌گذاری شده که ممکن است به ضد معنویت ختم شود. متاسفانه مداحان منتخب صداوسیما که با سلیقه هم‌هیاتی‌های راه‌یافته خود در رده‌های مختلف مدیریتی و برنامه‌سازی در تمام مناسبت‌های مختلف از تریبون آزاد برخوردار می‌شوند، درک‌شان از اهمیت رسانه جمعی به بلوغ لازم نرسیده است. اکنون از همکار سابق خود جناب آقای دکتر علی‌عسکری در این زمینه پاسخ می‌خواهم، باشد که هردو ما به تکلیف خویش عمل کرده باشیم.

 

دباغ در ادامه یادداشت خود خطاب به رییس سازمان صدا و سیما پرسش‌هایی را مطرح کرده است: جناب آقای علی‌عسکری، جنابعالی خودتان یک مداح هستید و به ضرورت‌های این شغل اشراف کامل دارید، لطفا مشخص فرمایید:

 

۱-آیا شما اظهارات این مداح را تایید می‌فرمایید؟

۲- با توجه به رصد شبانه‌روزی صداوسیما از سوی شبکه‌های معاند برای تحقیر فرهنگ شیعی از طریق بازنشر منتخب بریده‌ای از مداحی‌ها و سخنرانی‌های مذهبی، تصور می‌کنید حتی در صورت اثبات وجود موهوم خسروخان قمارباز، پخش این حکایت از یک شبکه‌ تلویزیون سراسری به مصلحت بوده است؟

۳- ضرورت پخش مستقیم مداحی‌ها چیست؟ و چه راهکاری برای جلوگیری از اشتباهات محتوایی و سوءاستفاده‌های احتمالی در این موارد اتخاذ کرده‌اید؟

۴- با وجود مداحان بااخلاص اهل بیت در نقاط مختلف کشور، علت حضور دائمی چند مداح مشهور تهرانی در برنامه‌های شبکه‌های مختلف رسانه ملی چیست؟ آیا میزان سواد رسانه‌ای این‌ها از سایر مداحان کشور بیشتر است یا تعلقات دیگری مطرح است که امکان عدالت رسانه‌ای از ظرفیت مداحان خوش‌صداتر نقاط مختلف کشور را از میان برده است؟

۵-شما سال گذشته مدیر شبکه پنج سیما را برای محتوای نامناسب یک مداحی در کمتر از  ۲۴ ساعت بعد از پخش برکنار کردید، اکنون با گذشت چند روز از پخش این مداحی هیچ توضیحی در رد یا قبول مسئولیت محتوای شبهه‌دار این مداحی نه از سوی شما و نه مدیر شبکه ۲ سیما و نه از سوی هیچ‌کدام از مسئولان سازمان ارائه نشده است. این امر ممکن است شبهاتی را به وجود آورد؛ اول این‌که بام شبکه پنج از بام شبکه دو کوتاه‌تر است. دوم این‌که شخصیت جناب آقای محمود کریمی از مصونیت ویژه‌ای برخوردار است، سوم این‌که تصمیم قبلی شما درباره مدیر شبکه پنج اشتباه بوده است، کما این‌که ایشان به فاصله کمی بعد از عزل به ریاست مرکز سیمافیلم منصوب شده است. به هرحال باید دانست افراط و تفریط در این‌گونه مسائل جایز نیست چه در محتوای مداحی و چه در تصمیم‌های مدیریتی.

این کارشناس فرهنگ و رسانه در پایان مطلب خود یادآور شده است: فارغ از هر نوع نگاه، ائمه اطهار علیهم‌السلام خط قرمز فرهنگ شیعه محسوب می‌شوند؛ خدا نیاورد روزی را که برای دفاع از اشتباه یک مداح محبوب، ناخواسته اسباب وهن این پایگاه‌های معنوی فرهنگ شیعه شویم.

 

حمایت مداحان از محمود کریمی

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز گذشته بود که بیان حکایتی از زبان محمود کریمی مداح اهل بیت (ع) در برنامه زنده رسانه ملی حواشی بسیاری را برای او به دنبال داشت. این برنامه مذهبی که از اولین شب ماه رمضان به صورت زنده از حرم امام رضا(ع) پخش می‌شد، پس از این اتفاق پخش مناجات خوانی بامدادی با اجرای این مداح معروف متوقف شد.

حواشی ایجاد شده درباره این مداح معروف با واکنش‌های حمایتی جمعی از مداحان اهل بیت همراه شد که در ادامه تعدادی از پست‌های منتشر شده در صفحات مداحان را مشاهده می‌کنید.

حواشی ایجاد شده درباره این مداح معروف با واکنش‌های حمایتی جمعی از مداحان اهل بیت همراه شد که در ادامه تعدادی از پست‌های

 

منتشر شده در صفحات مداحان را مشاهده می‌کنید.محمود کریمی ممنوع الروضه شد / حمایت مداحان از او + فیلم

محمود کریمی ممنوع الروضه شد / حمایت مداحان از او + فیلم

محمود کریمی ممنوع الروضه شد / حمایت مداحان از او + فیلم

محمود کریمی ممنوع الروضه شد / حمایت مداحان از او + فیلم

 

 

بیوگرافی محمود کریمی

محمود کریمی از معروف‌ترین مداحان اهل بیت در تهران است. وی متولد ۱۳۴۷ در محله نظام آباد تهران بوده و از سن هفت سالگی وارد عرصه مداحی شد. صدای محمود کریمی به عنوان مداح برای اولین بار در یک مسجد در شاهین شهر اصفهان شنیده شده است. کریمی به نوعی شاعر و مرثیه سرا نیز هست و اکثر اشعار مداحی هایش را خودش می‌گوید. کریمی از شاگردان منصور ارضی به شمار می‌آید. 


تحصیلات محمود کریمی

محمود کریمی دانشجوی انصرافی رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه علامه طباطبایی است. وی تنها ۷۴ واحد از این رشته را گذراند.
 


شغل و فعالیت‌های دیگر محمود کریمی

محمود کریمی سال ۱۳۶۴ تا سال ۱۳۷۰ در دبستان محمد منتظری، معلم تربیتی بود. همچنین او علاوه بر مداحی، دارای شغل آزاد و مرتبط با فعالیت‌های صنعتی سنگ و سفال نیز بوده و به گفته خودش از این راه امرار معاش می‌کند. محل اصلی نوحه خوانی‌های حاج محمود کریمی "حسینیه امامزاده علی اکبر چیذر" در هیئت رزمندگان اسلام است.
 


خانواده محمود کریمی

محمود کریمی از یک خانواده مذهبی متولد شده است. تقی کریمی پدر محمود در سال ۱۳۶۱ در عملیات فتح المبین در جنگ ایران و عراق مفقودالاثر گردید. همچنین برادر او به نام ابوالفضل در سال ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ در شلمچه به شهادت رسید. محمود کریمی سه برادر دیگر نیز دارد. پس از شهادت پدر، محمود کریمی در مشاغلی همچون بنایی و نجاری، کارگری کرده است.

 

بیوگرافی حاج محمود کریمی مداح اهل بیت

 

 

ازدواج و فرزندان محمود کریمی

حاج محمود کریمی در سال ۱۳۷۰ و در سن ۲۳ سالگی ازدواج کرده و دارای دو فرزند شامل یک پسر ۱۱ ساله و یک دختر ۴ ساله است.


شهرت حاج محمود کریمی

کریمی در سال ۱۳۸۲ به وسیله خواندن نوحه معروف " عمو جون" به شهرت رسید. محتوای این نوحه درباره "عباس بن علی" است. همچنین نوحه خوانی وی به همراه سنج و دمام در سال ۱۳۹۱ در حسینیه امامزاده علی اکبر چیذر باعث معروفیت دوچندان وی گردید.


تیراندازی از خودروی محمود کریمی

یکی از اتفاقات زندگی محمود کریمی که منجر به جنجال‌ها و اظهار نظر‌های گسترده شد، حمله یک پژو ۲۰۶ به خودروی اودر دی ماه ۱۳۹۲ است. این حمله منجر به تیراندازی از جانب خودروی کریمی به خودروی حمله کننده در بزرگراه بابایی شد. کریمی پس از این ماجرا در مراسم ویژه‌ای به مناسبت ایام فاطمیه ۱۳۹۲ که در دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد، به مدت ۴۵ دقیقه به نوحه خوانی پرداخت که این موضوع انتقاد‌های گسترده‌ای به دنبال داشت.


فعالیت‌های سیاسی محمود کریمی

اگر چه محمود کریمی نسبت به دیگر مداحان معروف دیگر مانند ارضی و حدادیان، اظهارنظر‌های سیاسی تند کمتری دارد، اما معتقد است که یک مداح باید در مورد مسائل سیاسی تا حدی اظهار نظر و دخالت کند.


فعالیت‌های ورزشی محمود کریمی

کریمی در رشته‌های ورزشی جودو و کاراته به طور حرفه‌ای فعالیت دارد، به طوری که در رشته جودو کمربند مشکی و دان ۲ و در رشته کاراته سبک شین ذن نیز کمربند مشکی و دان ۵ را دارا است. کریمی همچنین به شنا نیز علاقه وافر دارد.
 

 

 

سخن آخر

در همه کشور‌های اسلامی از جمله ایران مداحان و نوحه خوانان بسیار زیادی وجود دارند که در ایام عزاداری معصومین و امامان اقدام به نوحه خوانی و روضه خوانی می‌کنند. میثم مطیعی نیز یکی از معروف‌ترین مداحان ایرانی است. برای آشنایی با او، پیشنهاد می‌کنیم بیوگرافی حاج میثم مطیعی را نیز مطالعه کنید. شما چه دیدگاهی درباره محمود کریمی و سبک مداحی‌اش دارید؟ دیدگاه‌ها و نظراتتان را با ما درمیان بگذارید.


منبع:نبض بازار


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3e8ga3