پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/02 10:08
قیمت طلا| قیمت طلا امروز
کد خبر: 10039

قیمت طلا و دلار معکوس شد| الان طلا بخریم؟

اگرچه قیمت دلار در اولین روز آبان ماه اندکی صعودی بود، اما طلا روند متفاوتی را پیش گرفت و قیمت آن کمی کاهش پیدا کرد. آیا این روند نزولی ادامه دارد؟

 قیمت طلا و سکه در نخستین روز از آبان ۱۴۰۱ با صعود قیمت دلار همراه نشد و این فلز گران‌بها روند نزولی داشت. قیمت سکه طرح جدید با کاهش اندکی به ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و روند انس جهانی طلا نیز نزولی بود. قیمت طلا هم به یک میلیون و ۳۴۵ هزار تومان رسید.

ریزش قیمت جهانی طلا

قیمت اونس طلا در سال ۲۰۲۲ به دلیل جنگ اوکراین و سیاست‌های پولی بانک‌‌‌های مرکزی اروپایی و آمریکایی به دلیل تورم، تحت تاثیر قرار گرفته است. کارشناسان دیدگاه‌های متفاوتی درباره چشم‌انداز  قیمت این فلز در سال جاری و آینده دارند، پیش‌بینی‌هایی که می‌گوید روند قیمت طلا کاهشی است. اما پیش‌بینی‌های متفاوتی درباره آینده قیمت طلا وجود دارد، بانک آمریکا پیش‌بینی می‌کند که قیمت طلا روند صعودی را در پیش خواهد گرفت و تا سال ۲۰۲۳ هر انس به ۲۱۰۰ دلار می‌رسد. از دیدگاه بانک مرکزی آمریکا، قیمت طلا به ۱۹۴۵ دلار/ اونس در سال ۲۰۲۴ افت خواهد کرد اما در سال ۲۰۲۶ به ۱۹۶۹ دلار صعود می‌کند.

طلا از دلار جا ماند

قیمت انس جهانی طلا و دلار مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت طلا در داخل کشور است. اما در روزهای گذشته تمایل قیمت طلا به روند نزولی مانع  تبعیت این فلز زرد از  بازار صعودی قیمت دلار شده است.

فعالان بازار کاهش تقاضا به جهت تورم و پایین آمدن قدرت خرید مردم و ناآرامی‌های اجتماعی را از دلایل کاهش قیمت طلا در بازار می‌دانند اما معتقدند این نوسانات جزئی است و همیشه در بازار بوده است.

طلا بخریم؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازارهای مالی درباره زمان سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه کشور به تجارت‌نیوز گفت: سرمایه‌گذاران و مردم عادی باید بخشی از سرمایه خود را در بازارهای مختلف پخش کنند. بخشی از سرمایه، در شرایط مناسب می‌تواند وارد بازارهای دیگر شود. بخش دیگر را هم می‌توان در بازارهایی مثل طلا سرمایه‌گذاری کرد.

او می‌افزاید: یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بازار، خرید سکه و طلا و بهتر از آن گواهی سپرده طلا است که در بورس نیز عرضه می‌شود.

در اولین روز آبان ۱۴۰۱ انس جهانی طلا بدون تغییر با قیمت ۱۶۵۷ دلار باقی ماند و قیمت سکه طرح جدید با کاهش بیش از ۷۰ هزار تومانی در پله ۸ و ۹ کانال ۱۴ میلیون تومان در نوسان بود و با قیمت حدودی ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار معامله شد. قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز با کاهش ۵۰ هزار تومانی قیمت به ترتیب به قیمت ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیدند.  تمام سکه طرح قدیم با نوسان اندک مانند روز شنبه در کف کانال ۱۴ میلیون تومان با قیمت حدودی ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. اما سکه گرمی کمترین کاهش قیمت را در روز یکشنبه تجربه کرد و به قیمت ۳ میلیون و ۵۸ هزار تومان رسید.

همچنین هر مثقال طلا ۱۵ هزار تومان ارزان‌تر شد و با قیمت ۵ میلیون و ۸۴۷ هزار تومان معامله شد و هر مثقال طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش قیمت نزدیک به ۵ هزار تومان به قیمت یک میلیون و  ۳۴۹ هزار تومان رسید.

با کاهش قیمت سکه حباب سکه نیز روند کاهشی داشت اما حباب سکه تمام بهار آزادی طرح جدید همچنان بیش از ۲ میلیون تومان باقی ماند.

منبع: تجارت نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2oeyl4