پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/05 05:59
قیمت مسکن| قیمت مسکن در تهران | قیمت مسکن در حومه
کد خبر: 10091

ارزانترین و گران ترین قیمت مسکن در تهران| قیمت مسکن در نقاط مختلف تهران چند؟

قیمت مسکن در نقاط مختلف تهران چقدر است؟ دنیای اقتصاد به این سوال پاسخ داده است.

قیمت مسکن مدام در حال نوسان است قیمت مسکن چند سالی است وحشتناک گران شده است به طوری که هیچکس قادر به خرید خانه نیست قیمت مسکن به قدری گران شده است که حتی نمی توان خانه را عوض کرد قیمت مسکن دیگر ارزان نمیشود قیمت مسکن در اطراف تهران هم گران شده و تعداد کمی از مردم قادر به خرید هستن دولت باید به قیمت مسکن رسیدگی کند.

روزنامه دنیای اقتصاد، جدول آخرین قیمت آپارتمان در تهران را منتشر کرده است.

قیمت مسکن

توافق یا عدم توافق برجام، چه تاثیری بر قیمت مسکن دارد؟

یک کارشناس مسکن گفـت: دو سناریو برای بازار مسکن می‌توان متصور شد. در صورت تحقق برجام، مسکن رونق خواهد یافت و با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد.

بیت الله ستاریان با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: در صورت عدم تحقق برجام مسکن به یک رکود تورمی عمیق می‌رود و این رکود تورمی دیگر با رونق عجین نخواهد شد.

وی در ارتباط با اینکه برجام چه تاثیری در بازار مسکن دارد، یادآور شد: در صورت تحقق برجام، تولید مسکن به طرز معناداری افزایش خواهد داشت و در پی آن قیمت و خرید و فروش نیز با تغییر مواجه می‌شود.

قیمت مسکن ارزان می شود؟

ستاریان در پاسخ به این سوال که آیا برجام می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت سرمایه‌گذاران به بازار مسکن شود، گفت: خرده‌سازان در بازار مسکن کشور نقش بسزایی ایفا می‌کنند اما متاسفانه این افراد هیچ‌گاه تحلیل عمقی از بازار ندارند و بلافاصله پس از اینکه دولت بر طبل ساخت یک میلیونی مسکن می‌کوبد، این بازار را ترک می‌کنند، در حالی که تجربه نشان داده است که دولت نمی‌تواند نقش چندانی در تولید مسکن داشته باشد. دقیقا همان اتفاقی که در مسکن مهر افتاد که در سایه مسکن مهر تولید مسکن بخش خصوصی به طرز چشمگیری کاهش داشت.

وی در ادامه افزود: مسکن پتانسیل بسیار بالایی دارد و استفاده سیاسی از این بازار باید ممنوع شود، هر چند بازار مسکن پتانسیل بالای سیاسی دارد.

نیاز مسکن در کشور چگونه تامین می شود؟

ستاریان با اعلام نقش دولت در بازار مسکن اذعان داشت: دولت باید تنها ابزار ساخت و به خصوص تامین زمین را بر عهده بگیرد. طبق آمار موجود تا به امروز هیچ دولتی نتوانسته بیش از ۴۰ الی ۵۰ هزار واحد مسکونی تولید کند. بنابراین در شرایط موجود نباید بخش خصوصی را از بازار مسکن برانیم بلکه با تخصیص ابزارهای مالی مناسب می‌توان بخش خصوصی را ترغیب به افزایش تولید مسکن کرد تا با گذشت زمان به راحتی بخش خصوصی بتواند نیاز مسکن کشور را تامین کند.

کوچ انبوه‌سازان به کشورهای همسایه

وی افزود: در شرایط فعلی بخش خصوصی فعالیت در کشورهای همسایه را به ساخت و ساز در کشور ترجیح می‌دهند که این روند زنگ خطر جدی برای آینده بازار مسکن است. هر چند در کشور ساخت و ساز از سود بسیار بالایی برخوردار است اما به دلیل نبود ابزارهای مالی مناسب و جای خالی حمایت‌های دولت، بخش خصوصی فعالیت در کشورهای دیگر را ترجیح می‌دهد.

ستاریان در پایان گفت: مسکن در دولت و مجلس به درستی شناخته نشده است. از این رو مطالبه مجلس در حوزه مسکن از وزارت راه و شهرسازی است، اما این وزارتخانه نقش چندانی به غیر از تامین زمین از طریق طرح‌های شهرسازی در بازار مسکن ندارد، بنابراین در چنین شرایطی وزیر تامین منابع را منوط به ساخت و تحویل مسکن ملی می‌کند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4vokn3