جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/04 11:47
قیمت سکه
کد خبر: 10083

کاهش قیمت سکه و طلا | لیست قیمت سکه و طلا امروز در بازار

قیمت هر قطعه سکه طرح جدید امروز با کاهش ۵۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت سکه و طلا در بازار در نوسان است. قیمت سکه و طلا در بازار از عوامل مختلفی تاثیر می‌پذیرد. قیمت سکه و طلا از اواسط مرداد به بعد روند افزایشی داشته است. قیمت سکه و طلا شدیدا متاثر از نرخ ارز است. قیمت سکه و طلا  همچنین تحت تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی روز نیز قرار می‌گیرد.

هر قطعه سکه طرح جدید  ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان داد و ستد شد.

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته ۱۴ میلیونتومان خرید و فروش شد.

همچنین امروز نیم سکه، هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه پنج میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

علاوه بر این، در بازار طلا نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۳۹ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون  و ۸۳۰ هزار تومان شد.

بهای هر انس طلا در بازارهای جهانی یک هزار و۶۴۸ دلار و ۶۲ سنت است.

کاربردهای سکه بهار آزادی

1) هدیه

در ایران رسم است که مردم به مناسبت‌های مختلف در اعیاد ملی، مذهبی، تولد، و ازدواج، به یکدیگر سکه طلا هدیه می‌دهند. جشنواره‌ها مهمترین رویدادهایی هستند که معمولاً در آنها سکه اهدا می‌شود. به خاطر جایگاه ویژه طلا در جامعه ایرانی، هدیه‌دادن سکه، نسبت به پول یا اشیای دیگر، از مقبولیت بیشتری برخوردار است.

2) عیدی کارمندان دولت

طبق مصوبه هیأت وزیران در سال ۱۳۸۷، کلیه دستگاه‌های دولتی می‌توانند بجای پرداخت پول نقد به کارکنان خود، به آنها سکه طلای تمام بهار آزادی عیدی دهند. این سکه‌ها با نرخ روز اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی، به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی که تمایل دارند عیدی کارکنان خود را به صورت سکه اعطا کنند، به فروش می‌رسد.

پرداخت عیدی به جای پول نقد یکی از راهکارهای کنترل نقدینگی در پایان سال اعلام شده‌است. به گفته محمود بهمنی، رئیس کل وقت بانک مرکزی، با این رویکرد سه هدف محقق می‌شود: اول اینکه عیدی کارکنان پرداخت می‌شود، دوم با افزایش عرضه سکه توسط کارکنان، قیمت این کالا در آستانه عید کنترل می‌شود، و سوم، عده‌ای سکه‌های خود را نگهداشته و نقدینگی کمتری وارد جامعه می‌شود.

3) مهریه

ازدواج در بسیاری از اوقات، مهریهٔ دختران ایرانی بر مبنای سکه‌های طلا تعیین می‌شود؛ از سال تولد دختر گرفته تا شمار ائمه یا سوره‌های قرآن کریم به عنوان تعداد سکه‌های مهریه دختران بریده می‌شود. پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهند که میانگین مهریه زنان ایرانی، بین ۲۶۰ تا ۳۵۰ سکه طلا است. البته مهریه‌هایی با مبنای ۱۲۴۰۰۰ سکه طلا هم دیده شده‌است

4) سرمایه‌گذاری

سکه طلا به دلیل ارزش ذاتی آن، کالایی کم‌ریسک محسوب می‌شود. در بازار سکه ایران، معامله‌گرانی هستند که با پیگیری نوسانات قیمت طلای جهانی و سکه طلا، به صورت عمده به دادوستد میکنند.

نکات لازم برای خرید سکه

– پیش از خرید سکه حتماً از منابع مختلفی که بورس خرید و فروش سکه هستند قیمت سکه را جویا شوید. به این خاطر که برخی از فروشنده‌های بی‌انصاف از عدم آگاهی خریدار از وضعیت بازار سوءاستفاده می‌کنند و قیمت‌های بالاتری را پیشنهاد می‌دهند.

–  در زمان خرید سکه حتماً باید توجه کنید که سکه ضرب شده‌ی سال ۱۳۸۶ باشد. به این خاطر که معمولاً بازار این سکه‌ها از رونق بیشتری برخوردار است و این باعث می‌شود تا راحت‌تر به فروش برسند.

– سکه‌ی طلا را حتماً از واحدهایی خریداری کنید که دارای جواز فروش سکه هستند.

– حتماً سکه‌ی وکیوم شده بخرید. توجه داشته باشید که مدل‌های وکیوم شده باید برچسب هولوگرام داشته باشند. اگر این برچسب را نداشته باشد، نمی‌توانید تشخیص دهید که سکه اصل است یا تقلبی. همچنین حواستان باشد که آدرس و مشخصات روی وکیوم سکه با مشخصات مغازه یکی باشد. چون برای سکه فاکتور صادر نمی‌کنند. این امر کمک می‌کند تا شما از معتبر بودن سکه خیالتان راحت باشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3k95q4