سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/08 09:16
توماج صالحی
کد خبر: 10160

خواننده مشهور دستگیر شد | عکس دستگیری خواننده رپ معروف غوغا کرد

توماج صالحی از فعالین فضای مجازی که طی هفته های اخیر به تحریک مردم و نشر اخبار غیرواقعی مشغول بود، حین خروج غیرقانونی از مرزهای غرب کشور دستگیر شد.

توماج صالحی خواننده رپ اعتراضی در ایران است.ترانه‌های رپ توماج صالحی  بیشتر مربوط به مشکلات جامعه ایران و اعتراض به سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی بوده‌است. «ترکمنچای»، «سوراخ موش»، «نرمال» و «بازمانده» از جمله ترانه‌های اعتراضی منتشر شده از توماج صالحی هستند.ترانه‌های توماج  در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه رسانه‌های داخل و خارج از ایران قرار گرفته‌است.او گفته که در کارگاه فلزکاری کار می‌کند.توماج صالحی خواننده‌ای که در اغتشاشات اخیر اقدام به تبلیغ گسترده خشونت می‌کرد، در مرزهای غربی کشور در حال فرار بازداشت شد.

توماج صالحی

دستگیری

صالحی در ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ توسط ۱۲ نفر از نیروهای امنیتی در خانه‌اش در اصفهان بازداشت و به زندان دستگرد منتقل و مدتی بعد آزاد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجو در ۸ آبان ۱۴۰۱ صالحی که در پی اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ ایران مدتی به صورت مخفیانه زندگی و فعالیت می‌کرد، دستگیر شد. وضعیت او نامشخص بوده و از محل نگهداری او اطلاعاتی در دسترس نیست.

توماج صالحی

اتهام

وکیل توماج صالحی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی رویداد۲۴ گفت او در ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۹ شب، بازداشت شد. او ساکن شاهین‌شهر بوده و پرونده او در دادسرای همین شهر ثبت شده‌است. او با بیان اینکه گفته شده توماج ممنوع‌الملاقات است توضیح داد که او «تماسی با خانواده خود نداشته‌است» و غیررسمی به پدرش گفته‌اند اتهام او «تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری» است.

هرانا در ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ از آزادی توماج با تودیع قرار کفالت خبر داد. این خبرگزاری در ۳ بهمن ۱۴۰۰ اعلام کرد دادگاه انقلاب شاهین‌شهر او را به ۶ ماه زندان و جزای نقدی محکوم کرده و اجرای این حکم به مدت یکسال به حالت تعلیق درآمده است.

واکنش‌ها

حکومت ایران توضیحی دربارهٔ علت بازداشت توماج ارائه نکرده‌است.سازمان عفو بین‌الملل در رشته پیامی در توئیتر، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط وی شد.مرکز حقوق بشر در ایران در توییتی نوشت: «آزادی بیان و عقیده در قوانین جمهوری اسلامی ایران 'جرم‌انگاری' نشده، اما پیوسته منتقدان و معترضان به علت نقد و اعتراض بازداشت می‌شوند. توماج صالحی فقط برای خواندن ترانه‌های انتقادی بازداشت شده و از دوشنبه ۲۲ شهریور در شرایط و مکان نامعلومی به سر می‌برد.»

توماج صالحی

رضا پهلوی در توییتی نوشت: «آثار توماج صالحی و شیدای همدانی، تبلور هنری اعتراضات سراسری است، و محبوبیت‌شان، نشانه فراگیری گفتمان براندازی.»کایلی مور-گیلبرت که در سال ۲۰۱۸ دستگیر و پس از حدود دو سال با سه زندانی ایرانی مبادله شد نیز خواستار آزادی توماج شد. همچنین شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواهان آزادی او شدند. پس از دستگیری وی حساب اینستاگرام او از دسترس خارجو حساب توئیترش توسط مسئولان توییتر بسته شد.وی پس از دستگیری همچنان به فعالیت خود ادامه داد و در تظاهراتمربوط به سرنگونی جمهوری اسلامی شرکت کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2lax83