پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/09 06:47
فیلتر شکن
کد خبر: 10178

چرا سایت‌های داخلی با فیلترشکن باز نمی‌شوند؟ | حملات سایبری چگونه دفع می شود؟

ایران اکسس کردن سرورهای سایت‌های داخلی موجب می‌شود که کاربران داخلی با تغییر آی‌پی (IP) خود دیگر نتوانند به آ‌ن‌ها دسترسی داشته باشند.

 پس از حملات سایبری اخیر به زیرساخت‌ها و سازمان‌های مهم کشور، بسیاری از آن‌ها اقدام به ایران اکسس کردن سرورهای خود کردند. ابزاری که برای دفع حملات سایبری به کار برده می‌شود و با فعالسازی آن کاربران خارجی نمی‌توانند وارد وب‌سایت یا اپلیکیشن‌های ایرانی شوند.

با تشدید فیلترینگ در یک ماه گذشته و افزایش استفاده از فیلترشکن، بسیاری کاربران زمانی که قصد استفاده از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی را دارند، با روشن بودن فیلترشکن یا VPN با خطای دسترسی به دلیل آی‌پی (IP) خارجی  مواجه می‌شوند.

این در حالیست که کاربر در داخل کشور حضور دارد و تنها با استفاده از فیلترشکن به سرورهای کشورهای خارجی برای استفاده از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی متصل شده است، اما امکان ورود به صفحات را ندارند. چگونه این اتفاق رخ می‌دهد؟

استفاده از ایران‌اکسس برای تامین امنیت وب‌سایت‌های داخلی

ایران اکسس اصطلاحی است که بسیاری از سرویس دهنده‌های اینترنت از آن استفاده می‌کنند؛. چرا که با استفاده از آن امنیت سرورهای داخلی تامین می‌شود. اما با این حال ایران اکسس یکی از ابزارهای شبکه ملی ارتباطات نیز محسوب می‌شود.

در جهان که دیتاسنتر‌های مختلفی وجود دارد، مسئولان دیتاسنتر برای مقابله با حملات سایبری و بسته به بودجه و امکانات دیتاسنتر مخصوص به خود را دارند. در دیتاسنترهای رده اول جهان، بر روی شبکه دیتاسنتر تجهیزات جهت مقابله با حملات احتمالی به سرورها فراهم می‌شود که حملات به طور تقریبا کامل دفع شوند.

اما در بعضی کشورها مانند ایران، به دلیل کافی نبودن تجهیزات مورد نظر و بودجه مناسب، از ایران اکسس کردن سرور استفاده می‌کنند. .

با استفاده از ایران اکسس کردن، کشورهای دیگر جز ایران، به سرور دسترسی نخواهند داشت و به اصطلاحی شبکه اینترنت سرور قطع می‌شود و فقط ارتباط از طریق اینترانت یا همان اینترنت داخلی امکان پذیر است. در نهایت فقط کاربران داخلی می‌توانند به سرورها دسترسی داشته باشند، و اشخاص خارجی امکان دسترسی ندارند.

حملات سایبری با ایران اکسس دفع می‌شود؟

با استفاده از ایران اکسس کردن سرورها، دسترسی همه کشورها به جز ایران به سرور مورد نظر قطع می‌شود و به اصطلاحی شبکه اینترنت بین‌المللی سرور قطع  خواهد شد.

همانطور که  گفته شد، پس از اعمال ایران اکسس فقط ارتباط از طریق اینترانت یا همان اینترنت داخلی امکان پذیر می‌شود. کاربران داخلی قادر خواهند بود به سرور شما دسترسی داشته باشند ولی اشخاص خارجی امکان دسترسی ندارند. این کار باعنیز منجر می‌شود که با حملات خارجی به سمت سرورهای داخی ا مقابله شود.

با وجود این، بسیاری از کارشناسان این حوزه، ایران اکسس کردن را راه کاملی برای حملات سایبری نمی‌دانند، چرا که در برخی از موارد با وجود استفاده از ایران اکسس، حملات رخ داده است، اما می‌تواند تا حدودی از این نوع حملات جلوگیری کند.

براساس گزارش‌های موجود؛ ایران اکسس شدن سرورها بی‌شباهت به شبکه اینترانت (شبکه ملی ارتباطات) نیست، اما تفاوت‌های کمی نیز با آن دارد. آنطور که کارشناسان توضیح می‌دهند تفاوت آی‌پی‌های ایران اکسس با آی‌پی‌های اینترانت در این است که رنج آی‌پی اینترانت فقط ۱۰.xx.xx.xx است، اما آی‌پی‌های ایران اکسس (iran access) می‌توانند از هر رنجی باشند و به اصطلاح پابلیک (عمومی) هستند.

رنج‌های IP به دو دسته عمومی Public و خصوصی Private تقسیم می‌شوند. منظور از عمومی بودن، شناخته شدن از دید اینترنت است. برای جلوگیری از تداخل شبکه خصوصی با اینترنت، رنج IP مورد استفاده از نوع خصوصی است.

همچنین براساس بسیاری از گزارشات، برخی ISP های داخلی مانند همراه اول، ایرانسل و رایتل برای اتصال به آی‌پی‌های اینترانتی دچار اختلال می‌شوند ولی اتصال آنها به آی‌پی‌های ایران اکسس بدون مشکل بوده است.

منبع: تجارت نیوز


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4bz6e4