چهارشنبه 08 فروردین 1403 - 27 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/15 09:03
اصغر فرهادی
کد خبر: 10320

حواشی جنجالی جدید از اصغر فرهادی | وکیل اصغر فرهادی به ماجرا ورود کرد!

«جاناتان گاردنر» وکیل اصغر فرهادی به مطالب موجود در گزارش اخیر منتشر شده از سوی نشریه «نیویورکر» پاسخ داد.

«جاناتان گاردنر» وکیل اصغر فرهادی به گزارش منتشر شده از سوی نشریه نیویورکر به قلم «راشل آویو» درباره چند اتهام جدید مطرح شده علیه این کارگردان درباره سرقت ادبی و استفاده بدون ذکر منبع از ایده دیگران در ساخت فیلم‌هایش واکنش نشان داد.

در این مطلب که وکیل فرهادی در اختیار نشریه «والچر» گذاشته آمده است: «نویسنده مقاله، «تقریباً تمام نظرات و اسنادی که آقای فرهادی در مورد ادعاهای مطرح شده در اختیار وی گذاشته بود را نادیده گرفته و حذف کرده است. آقای فرهادی بیست و پنج سال است که با هنرمندان دیگر همکاری داشته است و نگارنده گزارش تعداد انگشت شماری از افراد را کشف کرده که از آنها به اندازه کافی تشکر نشده است».

گاردنر روایت آزاده مسیح زاده از وقایع را رد می‌کند و به استدلال فرهادی مبنی بر اینکه او به شاگردانش، از جمله مسیح زاده در وهله اول برای ساخت مستند ایده می‌دهد اشاره کرد. مسیح زاده مدعی است که فیلم «قهرمان» در سال ۲۰۲۱ برگرفته از مستندی است او برای کارگاه فیلمسازی این سینماگر ساخته بود. وکیل فرهادی از این مناقشه به عنوان مسئله‌ای رایج که هر روز در هالیوود معمول است یاد می‌کند.

در گزارش ۳۱ اکتبر نشریه نیویورکر، چندین فیلمساز مدعی شدند که اصغر فرهادی، کارگردان مطرح فیلم‌هایی چون«جدایی» و «قهرمان»، ایده‌های دانشجویان کارگاه های فیلمسازی خود را دزدیده است. این اظهارت تکمیلی در حالی ارائه شده که دعوای سرقت ادبی مطرح شده توسط آزاده مسیح‌زاده، دانشجوی سابق فرهادی، در دادگاه تجدیدنظر ایران در انتظار صدور حکم نهایی است.

در این مطلب یکی دیگر از دانشجویان سابق فرهادی به نام مصطفی پورمحمدی، معتقد است که فیلم «جدایی» فرهادی در سال ۲۰۱۲ تا حدودی الهام گرفته از فیلم کوتاهی است که او در سال ۲۰۰۹ در کارگاهی با تدریس این کارگردان ساخته و مانی حقیقی، فیلمساز ایرانی که هم به عنوان نویسنده و هم بازیگر با فرهادی همکاری کرده بود نیز مدعی شده که فیلم «گذشته» فرهادی بر اساس اپیزودی از زندگی او ساخته شده است.

از سوی دیگر سخنگوی نشریه نیویورکر در پاسخ به اظهارات وکیل اصغر فرهادی با بیانیه ای در دفاع از گزارش خود به وب سایت «والچر» گفته است: «راشل آویو (نویسنده گزارش) گزارشی منصفانه و واقعی بر اساس منابع متعددی نوشته است که توسط بررسی‌کنندگان، واقعیت آن تأیید شد. او به طور گسترده با آقای فرهادی صحبت کرده (بیش از دوازده ساعت مصاحبه) و مقاله دیدگاه او را، به طور مفصل بررسی می‌کند و نظرات قابل توجه او را منعکس می کند. نیویورکر پای این گزارش ایستاده است».


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3wpb62