پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/19 07:05
یارانه نقدی
کد خبر: 10435

یارانه نقدی آبان ۱۴۰۱ امشب واریز می شود

22 آبان ماه یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و علاوه بر مشمولان قبلی، سه میلیون نفر دیگر هم قرار است در لیست دریافت‌کنندگان یارانه جدید قرار بگیرند.

22 آبان ماه یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و علاوه بر مشمولان قبلی، سه میلیون نفر دیگر هم قرار است در لیست دریافت‌کنندگان یارانه جدید قرار بگیرند.

اما در کنار مشمولان جدید، اخباری منتشر شد که حاکی از احتمال حذف یارانه برخی از افراد است؛ افرادی که در هفته گذشته دلار سهمیه‌ای خریده‌اند.

دو روز قبل بود که معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پیامکی به افرادی که کارت ملی خود را به دلالان دلار اجاره می‌دهند هشدار داد که « اطلاعات هویتی خریداران دلار برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد.»

این پیامک پس از آن ارسال شد که تعداد زیادی از مردم و به خصوص دلالان برای خرید دلار سهمیه‌ای در مقابل صرافی‌های مجاز صف بستند و بسیاری از مردم، کارت ملی خود را با قیمت 600 تا 700 هزار تومان به دلالان دلار اجاره می‌دادند تا از سهمیه دو هزار تایی دلاری آنها استفاده کنند.

اما پس از این اتفاق و با توجه به افزایش تقاضا برای دلار 34 هزار تومانی، این مساله مطرح شد که احتمالا یارانه خریداران دلار سهمیه‌ای حذف می‌شود.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم در پاسخ به تسنیم در خصوص احتمال قطع یارانه بر اثر خرید دلار سهمیه‌ای، اعلام کرد باتوجه به اینکه خرید دلار بخشی از عملکرد اقتصادی خانوار می‌باشد اطلاعات این افراد جهت ثبت در پایگاه اطلاعات اقتصادی خانوار به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و جهت ثبت در پایگاه رفاه ایرانیان به وزارت کار ارسال می‌شود و خرید دلار می‌تواند به معنای تغییر دهک خانوار باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا خرید دلار سهمیه‌ای منجر به حذف یارانه نقدی می‌شود یا نه. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که اجرای چنین برنامه‌ای به یارانه آبان ماه نمی‌رسد.

چراکه تنها سه تا چهار روز به واریز یارانه نقدی باقیمانده و بعید است وزارت کار و سازمان هدفمندی یارانه‌ها از چنان سرعتی برخوردار باشند که سهمیه این خانوار‌ها و افراد را حذف کنند.

در نتیجه باید در ماه‌های آینده منتظر اجرای احتمالی چنین برنامه‌ای بود و دید آیا خرید دلار منجر به حذف یارانه نقدی می‌شود یا نه.

ارزش واقعی یارانه نقدی؛ 100هزار تومان؟!

دولت رئیسی سال گذشته با سروصدای زیاد در رسانه‌ها اقدام به افزایش حدود ۲۵۰ هزار تومانی یارانه نقدی کرد. البته مجلس شرط و شروطی را برای دولت تعریف کرده بود چرا که نمایندگان اعتقاد داشتند تورم بالای ۴۰ درصد پس از مدت زمان کوتاهی بار دیگر ارزش یارانه معیشتی را به شدت کاهش خواهد داد.

اما حالا که بیش از یکسال از اغاز به کار دولت گذشته نه تنها هیچ یک از شروط بهارستانی‌ها اجرا نشده، بلکه جهش شدید تورم کالاهای اساسی باعث شده تا ارزش یارانه نقدی به میزان بسیار زیادی کاهش یابد. این در حالی است که دولت و برخی از نمایندگان حامی سیاست‌های کابینه سیزدهم، یارانه ۳۰۰ هزار تومانی را راهکاری برای افزایش قدرت خرید مردم معرفی می‌کردند.

اما واقعا ارزش واقعی یارانه نقدی که دولت رئیسی با تبلیغات رسانه‌ای گسترده آن را به ۳۰۰ هزار تومان افزایش داد، در حال حاضر چقدر است؟

برای محاسبه ارزش واقعی یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی باید سری به گزارش نرخ تورم مرکز آمار بزنیم؛ طبق این گزارش نرخ تورم سالانه در مهر ۱۴۰۱ بیش از ۴۲ درصد اعلام شده است. با این اوصاف ارزش واقعی یارانه ۳۰۰ هزار تومانی که سال گذشته مصوب شد در حال حاضر به اندکی بیش از ۱۷۱ هزار تومان کاهش یافته است!

هرچند برخی کارشناسان اعتقاد دارند برای محاسبه ارزش واقعی یارانه نقدی باید به‌جای نرخ تورم سالانه کشور، نرخ تورم کالاهای اساسی را در نظر بگیریم. چرا که قرار بود یارانه کمک حال مردم برای تامین نیازهای اساسی باشد.

بار دیگر به گزارش مرکز آمار برگردیم؛ نرخ تورم کالاهای اساسی در مهرماه معادل ۷۱ درصد ثبت شده است. حال اگر این معیار سنجش ارزش یارانه نقدی را رقم تقریبی ۷۰ درصد در نظر بگیریم به رقم عجیب ولی واقعی حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌رسیم! به عبارتی می‌توان گفت یارانه ۳۰۰ هزار تومانی سال ۱۴۰۰ امروز کمتر از ۱۰۰ هزار تومان می‌ارزد!

اما داستان زمانی جالب‌تر می‌شود که بخواهیم ارزش یارانه ۳۰۰ هزار تومانی را برای سال آینده و با فرض ثابت ماندن تورم سالیانه ۴۰ درصدی محاسبه کنیم. این محاسبه، یک ضرب و تقسیم ساده است اما حقایق پنهان شده بین این اعداد و ارقام؛ کوچک و کوچکتر شدن لحظه به لحظه سفره مردمی است که رئیسی همواره وعده بهبود معشیت‌شان را می‌دهد./ تجارت نیوز

یارانه نقدی بگیران جدید چه کسانی هستند؟

در جدیدترین بررسی دهک‌های درآمدی خانوار، یارانه ۳ میلیون نفر از افرادی که از اردیبهشت ماه یارانه‌ای دریافت نمی‌کردند دوباره وصل می‌شود.

در جدیدترین بررسی دهک‌های درآمدی خانوار، یارانه ۳ میلیون نفر از افرادی که از اردیبهشت ماه یارانه‌ای دریافت نمی‌کردند دوباره وصل می‌شود.

براساس اطلاعات سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از مجموع ۵ میلیون و ۹۳۰ هزار نفری که یارانه آن‌ها در اردیبهشت قطع شده بود، ۳ میلیون نفر مجدد مشمول یارانه شدند.

همچنین یک میلیون نفر نیز در دهک ۱۰ درآمدی قرار گرفته‌اند و مشمول دریافت یارانه تشخیص داده نشده‌اند.

گفتنی است، یکی از معیارهای تعیین دهک‌بندی خانوارها که اخیراً مورد تأکید قرار گرفته است، دریافت سهمیه ۲۰۰۰دلاری است، به‌عبارت دیگر اگر فردی این سهمیه را دریافت کند، اطلاعات مربوط به آن تحت عنوان فعالیت اقتصادی فرد در سامانه رفاه ایرانیان ثبت خواهد شد و ممکن است دهک‌بندی افراد را دستخوش تغییر کند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3kloa4