جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/20 06:58
کد خبر: 10464

هنگام خرابی خودرو از این موارد غافل نشوید!

رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اهمیت استفاده از مثلث خطر هنگام بروز حادثه یا خرابی خودرو در معابر گفت: اگر راننده‌ای هنگام وقوع حادثه از مثلث خطر استفاده نکنند، به وی سهم تقصیر داده خواهد شد.

سرهنگ علی اصغر شریفی با اشاره به موضوع ضرورت پیشگیری از وقوع حادثه برای خودروهای دارای نقص فنی و نیز جلوگیری از تصادف دوباره برای خودروهای تصادف کرده در محل وقوع حادثه، گفت: در شرایط وقوع حادثه، حتما باید مثلث خطر در فاصله ۷۰ متری از محل توقف خودروها که می‌تواند به دلیل تصادف یا خرابی آن باشد، قرار بگیرد. در آیین‌نامه نیز  به این موضوع اشاره شده است که وسیله نقلیه باید در منتهی‌الیه سمت راست و در جایی متوقف شود که منجر به برخورد با دیگر وسایل نقلیه نشود.

وی ادامه داد: در برخی مواقع خودروهای حادثه دیده و تصادفی در محل‌های ناایمن توقف می‌کنند و از هیچ‌گونه علائم و مثلث خطری نیز برای اطلاع‌رسانی به دیگر رانندگان استفاده نمی‌کنند. این موضوع می‌تواند منجر به بروز حوادث ثانویه شود. گاهی خودرو در  میانه راه متوقف می‌شود و رانندگان هیچ ایده‌ای برای  کنار کشیدن وسیله نقلیه یا استفاده از  مثلث خطر  ندارند. مثلث  خطر باید در  فاصله ۷۰ متری  از  محل حادثه قرار بگیرد. در یک تصادف اگر مثلث خطر در فاصله مناسب ۷۰ متری قرار بگیرد، درصورت وقوع تصادف به راننده سهم تقصیرداده نخواهد شد.

شریفی با بیان اینکه رنگ مثلث خطر شبرنگ و رنگ نور آن ضد محیط است، گفت: بنابراین اگر مثلث خطر در فاصله‌ای دورتر و در جای مناسب استفاده شود، سبب جلب توجه می‌شود و راننده فرصت دارد تا از برخورد با خودروی حادثه‌دیده و خراب جلوگیری کند. نکته مهم این است که اگر خودرویی در داخل پیچ دچار نقص فنی یا دچار حادثه شود، حتما باید مثلث در خارج از قوس قرار بگیرد تا رانندگانی که وارد قوس می‌شوند بدانند که حادثه‌ای درون قوس و پیچ رخ داده‌است. البته رانندگانی نیز هستند که بدون احتیاط و بدون در نظرگرفتن جوانب احتیاط و استفاده از مثلث خطر، پشت وسیله نقلیه خراب مانند اتوبوس‌ها و کامیون قرار می‌گیرند بدون آنکه از خطرات ناشی از آن آگاه باشند در تصادفات آسیب می‌بینند.

رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: اگر هنگام حادثه در خودرو سرنشینی حضور دارد، راننده باید حتما آن‌ها را پیاده و به حاشیه امن راه منتقل کند و سپس اقدامات بعدی را انجام دهد. همچنین اگر راننده در صحنه تصادف از مثلث  خطر استفاده نکند و آن را در فاصله‌ای مناسب قرار ندهد، حتما درعلت تصادف و سهم تقصیرها، کارشناس تصادفات برای این قصور سهم تقصیر را برای راننده لحاظ خواهد کرد.

شریفی با اشاره به لزوم توجه رانندگان به مثلث خطر پیش از شروع رانندگی گفت:‌ رانندگان باید مثلث خطر را حتما قبل از رانندگی و شروع سفرها در جایی مناسب از وسیله نقلیه قرار دهند و این وسیله در صندوق در دسترس باشد. همچنین رانندگان باید کار با این وسیله و باز و بسته‌کردن آن‌را یکبار تمرین کرده و هنگام بروز حادثه آن را حداقل در فاصله ۷۰ متری از محل خرابی خودرو برای اطلاع دیگر رانندگان قرار دهند.

منبع: ایسنا


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4pz6r2