پنج‌شنبه 30 فروردین 1403 - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/23 05:15
نماز باران
کد خبر: 10528

نماز باران را چگونه و چه زمانی بخوانیم؟

عموم مؤمنان در مواقع خشکسالی روی به درگاه خدا آورده و با اقامه نماز از پروردگار مهربان طلب رحمت و مغفرت می‌کنند.

خشکسالی‌های غیر طبیعی به جهت شیوع گناهان و کفران نعمت‌های خدا و ندادن حق مردم و کم‌فروشی و خیانت در کیل و وزن و ظلم و نیرنگ زدن و ترک امر به معروف و نهی از منکر و ندادن زکات و حکم کردن بر خلاف آن چه خدا نازل کرده و گناهانی دیگر نظیر اینها و یا گناهانی که خشم پروردگار را برمی‌انگیزد و از آمدن باران جلوگیری می‌کند.

کیفیت خواندن نماز باران

نماز باران دو رکعت است و بهتر است که به جماعت اقامه شود، البته خواندن فرادی هم اشکال ندارد.

نمازگزار در نماز باران بعد از حمد و سوره رکعت اول پنج بار تکبیر می‌گوید و بعد از هر تکبیر قنوت می‌گیرد و در رکعت دوم بعد از حمد و سوره چهار تکبیر و بعد از هر تکبیر یک قنوت انجام می‌دهد و در قنوت‌های نماز باران هر دعائی که بخواند کافی است، البته بهتر آن است که قنوت‌ها مشتمل بر طلب باران باشد از خدای رحمان طلب کند که عطوفت و رحمتش را شامل او و مردم او سازد و درهای آسمان را برحمت و باران خود بگشاید و قبل از دعاء در هر قنوت نخست بر محمد (ص) و آل طاهرینش سلام و درود بفرستد.

مستحبات این نماز چند چیز است

حمد و سوره آن را به صدای بلند قرائت کند و آن سوره‌هایی را که در نماز عید فطر و قربان مستحب است انتخاب کند.

مردم سه روز روزه بگیرند و روز سوم برای نماز بیرون روند و آن روز دوشنبه باشد و اگر میسر نشد روز جمعه بخاطر شرافت و فضیلتش ‍ بیرون شوند.

امام جماعت به اتفاق مردم به طرف صحرا حرکت کند و حرکتشان با وقار و سکینت و خشوع و با حالت درخواست باشد و برای نماز محلی پاک و نظیف را انتخاب کند و بهتر آن است که بیرون شدنشان هیئتی باشد که رحمت خدا را جلب کند مثل پا برهنه بودن و امثال آن.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/39p6e4