چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/27 05:21
کد خبر: 10667

مقایسه TF21 و پژو ۲۰۸

شرکت ایران خودرو با معرفی TF21 نشان داد که پس از معرفی سدان تارا و کراس اوور ری‌را، این بار به سراغ یک سگمنت جدید و بسیار جوان پسند در بازار ایران آمده است و قصد دارد تنور هاچ‌بک های کوچک را بار دیگر داغ کند.

شرکت ایران خودرو با معرفی TF21 نشان داد که پس از معرفی سدان تارا و کراس اوور ری‌را، این بار به سراغ یک سگمنت جدید و بسیار جوان پسند در بازار ایران آمده است و قصد دارد تنور هاچ‌بک های کوچک را بار دیگر داغ کند.

هاچ‌بک TF21 به گفته مسئولان شرکت ایران خودرو، خصوصاً معاونت مرکز تحقیقات این شرکت آقای مهندس رضایی منش، آمده است تا جایگزین پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i  شود؛ جایگزینی یک خودرو با یکی از محبوب ترین هاچ‌بک های جهانی یعنی پژو ۲۰۶ و همچنین فیس لیفت موفقش یعنی ۲۰۷i، امری است که قطعاً نیاز به درایت و بالاتر از آن نیاز به محصولی خاص و قابل اعتنا دارد.

 

معرفی TF21

خودروی TF21 ایران خودرو را باید یک هاچ‌بک کراس لوک (Cross Look) کلاس B دانست. در طراحی پلت فرم این خودرو (توجه داشته باشید که پلت فرم متشکل از بخش های گوناگون شامل سازه خودرو، قوای فنی، سیستم تعلیق، خانواده آپشن، سیستم فرمان پذیری، دسته سیم، جعبه دنده و… است) بنچ مارک های گوناگونی مدنظر بوده است؛ به طور مثال، هنگامی که گفته می شود پیشرانه TF21 و جعبه دنده آن در وهله اول به ترتیب از نوع TU5 پلاس و BE است و این دو عنصر از بخش های اصلی پلت فرم به شمار می آیند، پس قطع به یقین پلت فرم PF1 گروه پژو-سیتروئن یا همان IKP1 ایران خودرو یکی از بنچ مارک های اصلی در این خودرو بوده است. توجه داشته باشید این موضوع دال بر این نیست که الزاماً فاصله محوری TF21 و پژو ۲۰۸ می بایست یکسان باشند.

 

زبان طراحی TF21

طراحان شرکت ایران خودرو، در بخش ظاهری TF-21 نیز بنچ مارک های گوناگونی را مدنظر داشته اند که از شاخص ترین آن ها می توان به خودروهای جذاب کمپانی مینی اشاره کرد. همچنین برای خلق TF-21 این سؤال نیز مطرح بوده است که این هاچ‌بک کراس لوک قرار است با چه خودروهایی و با چه نوع طراحی هایی وارد رقابت شود که در این سگمنت و در بازار ایران، چهار خودروی رنو ساندرو، ام وی ام  X22، دانگ فنگ H30  کراس و سایپا کوییک مدنظر قرار گرفته اند.

برای یافتن شباهت TF21 و خودروهای مینی می توانید نگاهی به طراحی ستون A و B و C خودروهای مینی و یا نحوه قرارگیری و شکل فیزیکی پایه آینه های کناری و خود آینه ها بیاندازید.

اما بالاتر از این موارد ادعای ایران خودرویی ها وجود یک زبان طراحی مشترک بین TF21 و ری را است؛ زبانی که شاید از دیدگاه یک طراح صنعتی قابل مشاهده باشد، اما از دید یک مشتری عادی چندان قابل مشاهده نیست و این امر را می توان یک ضعف برای محصولات یک برند تلقی کرد.

آبی های جاده مخصوص در بیان شباهت زبان طراحی TF21 و ری را معتقدند گرافیک داخلی چراغ های جلو، خطوط شخصیت روی درها، خط پایین پنجره ها، خط سقف و مجموعه شیشه عقب و چراغ ها (در حالت روشن بودن) از جمله موارد مشترک بین دو خودرو محسوب می شوند که البته این موارد می توانستند بیش تر باشند و یا حداقل بهتر دیده شوند.

 

نگاهی دقیق تر به جزییات فنی TF21 و پژو ۲۰۸ و انواع تیپ بندی آن ها

همان طور که پیش تر عنوان شد، برای TF21 در فاز اول پیشرانه ‌TU5 پلاس در نظر گرفته شده است. این پیشرانه که با حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر در تارا نیز استفاده شده است، پایه و اساسی به نسبت مشترک و مشابه با پیشرانه EC5 دارد و جالب آن که این پیشرانه با مشخصاتی یکسان در نمونه آرژانتینی پژو ۲۰۸ جدید هم به عنوان نسخه پایه مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه راه اما قرار است پیشرانه های سه سیلندر ایران خودرو نیز به طیف پیشرانه های TF21 افزوده شوند و گیربکس خودرو نیز به انواع شش سرعته دستی و اتومات و همچنین ۷ سرعته دو کلاچه ارتقا یابد.

پژو ۲۰۸ نیز به عنوان یک گزینه بین المللی و مطرح در کلاس هاچ‌بک های شهری، علاوه بر پیشرانه EC5، به انواع پیشرانه های ۱۲۰۰ سی سی توربو با قدرت های ۷۵ تا ۱۳۰ اسب بخار مجهز است و علاوه بر این موارد، تفاوت عمده ۲۰۸ با TF-21 را می توان بستر برقی پلت فرم پژو ۲۰۸ دانست که سبب شده است این هاچ‌بک فرانسوی نسخه تمام برقی نیز داشته باشد؛ موردی که در TF-21 به چشم نمی آید.

 

قیمت؛ مسئله اصلی

پیش از این، مدیرعامل ایران خودرو گفته بود که در صورت ثبات شرایط اقتصادی (عاملی غیرممکن در ایران) و قوانین حاکم بر صنعت خودرو، TF21  با توجه به امکانات و مشخصات فنی هر تیپ، قیمتی در بازه ۱۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان خواهد داشت و جایگزین خانواده پژو ۲۰۶ می شود. اگر قیمت این خودرو را ۳۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، با قیمت کنونی دلار در ایران، هاچبک TF21 برچسب قیمتی ۸۵۰۰ دلاری را روی خود می بینید.

در طرف مقابل، پژو ۲۰۸ در بازار اروپا و سایر بازارهای صادراتی پژو، قیمتی در محدوده ۱۵ تا ۳۴ هزار دلار را دارد که این یعنی در پایه ترین نمونه نیز در حدود دو برابر TF21 قیمت دارد.

 

سخن پایانی

با توجه به آپشن ها و مشخصات فنی ذکرشده برای TF21 باید گفت چنان چه این خودرو در زمان مناسب، با کیفیت خوب و بدون ایرادات مونتاژی مرسوم به بازار عرضه شود، می تواند اتفاقات خوبی را برای آبی های جاده مخصوص رقم بزند.

 

 

 

هاچ‌بک TF21 چه پلت فرمی دارد؟

در طراحی پلت فرم این خودرو (توجه داشته باشید که پلت فرم متشکل از بخش های گوناگون شامل سازه خودرو، قوای فنی، سیستم تعلیق، خانواده آپشن، سیستم فرمان پذیری، دسته سیم، جعبه دنده و… است) بنچ مارک های گوناگونی مدنظر بوده است؛ به طور مثال، هنگامی که گفته می شود پیشرانه TF-21 و جعبه دنده آن در وهله اول به ترتیب از نوع TU5 پلاس و BE است و این دو عنصر از بخش های اصلی پلت فرم به شمار می آیند، پس قطع به یقین پلت فرم PF1 گروه پژو-سیتروئن یا همان IKP1 ایران خودرو یکی از بنچ مارک های اصلی در این خودرو بوده است.

 

خودرو TF21 چه مشخصاتی دارد؟

برای TF21 در فاز اول پیشرانه ‌TU5 پلاس در نظر گرفته شده است. این پیشرانه که با حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر در تارا نیز استفاده شده است، پایه و اساسی به نسبت مشترک و مشابه با پیشرانه EC5 دارد و جالب آن که این پیشرانه با مشخصاتی یکسان در نمونه آرژانتینی پژو ۲۰۸ جدید هم به عنوان نسخه پایه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ایکو TF21 چه قیمتی دارد؟

پیش از این، مدیرعامل ایران خودرو گفته بود که در صورت ثبات شرایط اقتصادی (عاملی غیرممکن در ایران) و قوانین حاکم بر صنعت خودرو، TF21 با توجه به امکانات و مشخصات فنی هر تیپ، قیمتی در بازه ۱۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان خواهد داشت و جایگزین خانواده پژو ۲۰۶ می شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4vykn4