دوشنبه 27 فروردین 1403 - 15 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/27 05:38
کد خبر: 10670

غذاهای شادی آور کدامند؟ | با افسردگی خداحافظی کنید

با توجه به رشته نسبتا جدید مشاور غذایی، بین آنچه می خوریم و احساس می کنیم ارتباط قوی وجود دارد و از غذای سالم به عنوان غذاهای شادی آور نام برده اند.

با توجه به رشته نسبتا جدید مشاور غذایی، بین آنچه می خوریم و احساس می کنیم ارتباط قوی وجود دارد و از غذای سالم به عنوان غذاهای شادی آور نام برده اند. اما بسیاری ها به خوردن خوراکی هایی علاقه دارند که مشاوران تغذیه آن را “شهود ناسالم ” می نامند. به این معنا که ضمیر ناخودآگاه ما فرض می کند غذاهای سالم به اندازه غذاهای ناسالم خوشمزه، لذت بخش و سیر کننده نیستند.

این باور هرچند برای همه صادق نیست اما منجر به بیزاری از خوردن سبزیجات شده است. به‌ ویژه، در افرادی که نه تنها اگر از خوردن غذا لذت نبرند بلکه مجبوراند باز هم به فکر سلامتی خود باشند. بنابراین اگر می خواهید راجع به این موضوع بیشتر بدانید با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

 

غذای تازه و سالم و مغذی

تاثیر میوه ها و سبزیجات بر خلق و خو در یک متاآنالیز مطالعات هفت کشور مورد بررسی قرار گرفت. این شواهد نشان می دهد افرادی که سبزیجات و میوه مصرف می کنند از سلامت روانی و جسمی بهتری برخوردار هستند.

 

سبزیجات امراض را دور نگه می دارد

در سال ۲۰۲۱، یک متاآنالیز از مطالعات هفت کشور که به طور خاص تاثیر میوه‌ ها و سبزیجات را بر خلق و خوی افراد بین ۱۵ تا ۴۵ سال بررسی کردند. نتیجه نشان داد افرادی که سبزیجات و میوه‌ مصرف می ‌کنند، از روان ‌شناختی و همچنین حالت جسمانی خود بیشتر راضی هستند و لذت بیشتری در زندگی تجربه می کنند. در واقع، تحقیقات به طور مداوم نشان داده است که در مقایسه با رژیم‌ های غذایی سرشار از قند و چربی و کم‌ مصرف، رژیم‌ هایی که سرشار از سبزیجات، میوه ‌ها و غلات فرآوری ‌نشده هستند، می‌ توانند خطر افسردگی را تا ۳۵ درصد کاهش دهند. به نظر می رسد تغذیه سالم تاثیر مثبتی در داشتن خوشحالی و شادی در سراسر جهان دارد.

از آمریکا گرفته تا فرانسه، روسیه و فراتر از این مرزها. از طرفی مردم از هر سن، جنس و نژاد که باشند پس از خوردن وعده های توصیه شده روزانه میوه و سبزیجات احساس شادی بیشتری می کنند. زیرا نمی توان از مزایای سلامت روان ناشی از خوردن میوه و سبزیجات چشم پوشی کرد. یک مطالعه اخیر که عادات غذایی بیش از ۱۲۰۰۰ استرالیایی ۱۵ ساله و بالاتر را در یک دوره چند ساله مورد بررسی قرار داد. نشان داد افرادی که از نخوردن محصولات تازه به خوردن روزانه مقداری از آن روی آوردند، میزانی قابل توجه حس شادی و رضایت از زندگی را تجربه کرده اند. این احساس مانند احساس فرد بیکاری است. که بعد از مدت ها دوباره قادر به کار کردن است. «این یافته‌ ها با این ایده که خوردن غذاهای سالم نوعی سرمایه‌ گذاری برای خوشبختی و رفاه آینده است، همخوانی دارد.»

 

انواع میوه ها و سبزیجات

خوردن میوه ها و سبزیجات تازه مزایای فراوانی برای سلامت روان دارد. زیرا در یک مطالعه ی که روی ۱۰۰ دانشجو انجام شد نشان داد که انتخاب یک تکه میوه – مثلا سیب، یا موز – به جای ویفر شکلاتی یا چیپس سیب زمینی به عنوان میان وعده هر روزه، خستگی و اضطراب را تنها ۱۰ روز کاهش می دهد. مطالعه دیگری با استفاده از داده‌ های یادداشت‌ های روزانه غذایی توسط ۲۸۱ دانش ‌آموز که در یک دوره ۳ هفته‌ ای دنبال شده بود. نشان داد افرادی که در یک روز میوه و سبزیجات زیادی می‌ خوردند، در روز بعد حس شادی بیشتری دارند.

طبق یافته های تحقیقات مختلف در میان ۱۴ دسته غذایی متفاوت، سبزیجات بیشترین میزان شادی ناشی از خوردن را به افراد منتقل می کند. پس از آن غلات مانند نان، ماکارونی و در ردیف بعدی تنقلات ناسالم مانند شیرینی، چیپس و شیرینی ها قرار دارند.

 

غذاهای شادی آور؛ غذای سالم و ناسالم

به طور خلاصه، باید بگویم که اگر تنقلات و شکلات ها بتواند حال شما را خوب کند. اما یک مقدار کم انگور حال شما را بهترتر خواهد کرد. هرچند غیر شهودی به نظر می رسد، اما برخی از تحقیقات نشان از این دارد که بعضی از انواع غذاها ما را خوشحال می کند. هرچند سلامتی بهتر به طور کامل معنی تاثیر تغذیه سالم بر شادی نیست. این بدان معنی است که خوب غذا خوردن راهی دیگر بر افزایش شادی در افراد است.

می دانیم که تغذیه سالم به سلامتی بدن کمک می کند و سلامتی به شادی می افزاید. با این حال، تاثیر تغذیه سالم بر شادی همه آن چیزی نیست که می خواهیم. این یعنی غذای سالم از جهات دیگر بر شادی تاثیر می گذارد.

 

رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی

این که دقیقا چگونه با خوردن یک رژیم غذایی سالم 5 روزه به شادتر شدن خود کمک می کنید. هنوز مشخص نیست. اما چندین نظریه ضمن اثبات این ادعا وجود دارد. میوه ها و سبزیجات منابع غنی از ویتامین های گروه B، به ویژه فولات هستند. فولات نقش مهمی در تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و اپی نفرین دارد که همگی نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارند. میوه ها و سبزیجات همچنین حاوی مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و منیزیم هستند. که همه این ها با سلامت روانی مرتبط هستند. زیرا سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و E و پلی فنول هستند که ذهن را در برابر استرس اکسیداتیو که می تواند برای سلامت آن مضر باشد، محافظت کند.

در یک مطالعه، خوردن تنها ۲ عدد کیوی در روز به مدت شش هفته برای افزایش سطح ویتامین C و بهبودی متناظر در خلق و خوی 35 مرد جوان سالم کافی بود. پس از مصرف کیوی، مردانی که در ابتدای مطالعه احساس ناخشنودی و غم داشتند. در پایان همه به طور قابل توجهی شادتر، پرانرژی و سرزنده تر شده اند.

 

غذاهای شادی آور؛ کیوی

بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی، سطح ویتامین C و بهبود خلق و خو با خوردن تنها دو میوه کیوی در روز به مدت شش هفته افزایش می یابد.

مشاوران تغذیه همچنین بر این باورند که بین احساس شما و انواع باکتری هایی که در روده شما زندگی می کنند، ارتباط فراوانی وجود دارد. زیرا باکتری های “خوب” که میکروبیوم روده شما را تشکیل می دهند، بر میزان التهاب در سراسر بدن و همچنین بر خلق و خو و سطح انرژی شما تاثیر می گذارد. این باکتری ها عاشق خوردن میان وعده های غذایی با فیبر بالا مانند میوه ها و سبزیجات هستند. هنگامی که آن ها وعده های غذایی خود را متابولیزه می کنند، محصولات جانبی ایجاد می کنند. یکی از این محصولات فرعی، انتقال دهنده عصبی احساس خوب سروتونین است. در واقع، حدود ۹۵ درصد از سروتونین شما در دستگاه گوارش شما تولید می شود.

همچنین برخی تحقیقات دیگر نشان داده اند. که تنها دانستن سالم بودن غذایی که می خورید برای ایجاد احساس شادی در شما کافی است. در نهایت، احتمالا ترکیبی از همه این دلایل سبب افزایش شادی می شود. از طرفی بیشترین شادی با خوردن بیش از سه وعده میوه و سبزیجات در روز به دست می آید.

 

خوردن یک سیب در روز شروع خوبی است

به نظر می رسد بیش از سه وعده میوه و سبزیجات در روز بیشترین شادی را ایجاد می کند. هرچند هنوز مشخص نشده است که به چه اندازه منجر به احساس شادی میان افراد می شود. نتایج روان شناختی بیان می کند، مصرف میوه های تازه و سبزیجات خام عملکرد بهتری نسبت به سبزیجات پخته دارد. با این اوصاف می توان گفت میوه های تازه و سبزیجات خام، به جای پخته شده، با نتایج بهبود روانی بهتری همراه هستند.

 

غذاهای شادی آور؛ باید گفت

نکته مهم این است که میوه ها و سبزیجات، خام یا پخته شده، کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد. تحقیقات نشان می‌ دهد که افزایش شادی با اثرات تجمعی طیف گسترده ‌ای از ویتامین ‌ها همراه است. همچنین با مواد معدنی و آنتی‌ اکسیدان‌ها به جای هر ماده مغذی واحدی تقویت می ‌شود. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها این است. که از رنگین کمان سبزیجات و میوه ها استفاده کنید. افرادی که علاقه به خوردن سبزیجات ندارند، ناامید نشوند. شما می توانید از مقدار کم شروع کنید. برای شروع با مقداری توت به صبحانه یا مقداری اسفناج در وعده ناهار یا شام بهترین گزینه است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4yy7b4