سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
تاریخ انتشار: 1401/08/29 06:14
زخم بستر
کد خبر: 10725

درمان زخم بستر با روشی نوین

پژوهشگران دانشگاه آلتو فنلاند از توسعه روکش بالشتک هوشمندی که زخم بستر را شناسایی و درمان می‌کند، خبر دادند.

زخم بستر زمانی رخ می دهد که فرد قادر به حرکت نباشد یا مثلاً به دلیل ضعف حس لامسه متوجه نیاز به حرکت نشود. زخم بستر یک مشکل بزرگ برای بخش مراقبت‌های بهداشتی است. تنها در فنلاند، هزینه درمان آنها حدود ۵۰۰ میلیون یورو در سال است. افراد مسن و افراد مبتلا به آسیب کمر در معرض این خطر هستند.

پژوهشگران دانشگاه آلتو در حال تولید روکش بالشتک صندلی هوشمندی برای کاربرانی هستند که از ویلچر استفاده می‌کنند. این روکش هوشمند، وضعیت زخم بستر را قبل از اینکه زخم وخیم شود، به کاربر هشدار می‌دهد. پژوهشگران در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کردند که این دستگاه، داده‌های حسگرهای مختلفی را ترکیب می‌کند که آنها، اطلاعات مربوط به زخم را به برنامه‌ای ارسال می‌کند که به بیمار یا مراقب بیمار هشدار می‌دهد.

پژوهشگران تأکید کردند: در حال توسعه صفحات هوشمندی هستیم که حسگرهای داخلی آن زمانی که بیمار روی ویلچر نشسته است، داده ها را جمع آوری می کند. این داده‌ها به نرم‌افزار منتقل می‌شود، که حتی قبل از شروع زخم بستر، تجزیه و تحلیل خطر را شروع می‌کند. پس از تشخیص خطر، سیستم به طور خودکار درمان پیشگیرانه را در منطقه خطر فعال می کند.

زخم‌های بستر در چهار مرحله ایجاد می‌شوند. زخم بستر سطح اول به صورت یک ناحیه قرمز رنگ روی پوست ظاهر می شود. اینها به راحتی برای مثال، هنگام نشستن به صورت ضربدری، رشد می کنند. از سوی دیگر، زخم‌های بستری سطح چهارم می‌توانند به اندازه‌ای عمیق شوند که استخوان زیر ناحیه آشکار میشود و فرد به درمان‌های جراحی نیاز پیدا خواهد کرد.

زخم‌ها می‌توانند به سرعت ایجاد شوند و ممکن است در مراحل اولیه تشخیص آن دشوار باشد. هدف این دستگاه توسعه‌یافته توسط این پژوهشگران، شناسایی ایجاد زخم‌های بستری سطح ۱ و ۲ است. حداقل در ابتدا، این محصول برای استفاده خانگی برای گروه های در معرض خطر طراحی شده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/36mvy4